Ny stenopsætning blandet med "gamle" LS i akvarie muligt?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Ny stenopsætning blandet med "gamle" LS i akvarie muligt?

Indlæg af JaizEdelmann »

Hej alle jeg er lidt ked af min sten opsætning jeg synes ikke den er helt så flot som jeg kunne tænke mig og har gået og tænkt på at købe et par atoll stolper og lave nogen forskellige platforme og broer med nogen døde sten, så det bare blir rigtigt lækkert, men så går mit akvarie jo i cycle hvad sker der så med mit livestock? Det kan vel ikke klare den store tur?

Jeg har hørt noget om man kan lade ens dødesten / ls stå i ferskvand og tjekke ph indtil den falder ind også kan man undgå at starte cycle op igen? Er det måden og gøre det på eller hvordan?

Jeg vil rigtigt gerne have en ny sten opsætning men der skal ikke gås på kompromi med noget af mit livestock! Hvad ville i gøre? Jeg havde også tænkt på mine koraller og fisk kunne komme på ferie et sted mens akvariet blir ommøbleret.

Vil rigtigt gerne høre fra nogen erfaring folk som har gjort det her før, og om det overhovedet er muligt
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Ny stenopsætning blandet med "gamle" LS i akvarie muligt?

Indlæg af Birkefeldt »

Efter mit akvarie havde kørt lidt over halvandet år, havde jeg det ligesom dig. Valgte at tømme akvariet og sælge alt levende plus sten. Nu står det tomt, men jeg har indkøbt atoll søjler og er ved at optimere de ting ved mit setup der altid irriterede mig før. Så om en måneds tid kommer der vand i igen.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JaizEdelmann »

Birkefeldt skrev:Efter mit akvarie havde kørt lidt over halvandet år, havde jeg det ligesom dig. Valgte at tømme akvariet og sælge alt levende plus sten. Nu står det tomt, men jeg har indkøbt atoll søjler og er ved at optimere de ting ved mit setup der altid irriterede mig før. Så om en måneds tid kommer der vand i igen.
Oka jeg ville bare helst undgå og sælge alting jeg synes vores fisk er fantastiske og en del af vores koraller er vi også rigtigt glade for så synes næsten også det syndt og sælge det hele allerede igen :( så det ville jeg gerne undgå hvis man kan
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

JaizEdelmann skrev:Hej alle jeg er lidt ked af min sten opsætning jeg synes ikke den er helt så flot som jeg kunne tænke mig og har gået og tænkt på at købe et par atoll stolper og lave nogen forskellige platforme og broer med nogen døde sten, så det bare blir rigtigt lækkert, men så går mit akvarie jo i cycle hvad sker der så med mit livestock? Det kan vel ikke klare den store tur?

Jeg har hørt noget om man kan lade ens dødesten / ls stå i ferskvand og tjekke ph indtil den falder ind også kan man undgå at starte cycle op igen? Er det måden og gøre det på eller hvordan?

Jeg vil rigtigt gerne have en ny sten opsætning men der skal ikke gås på kompromi med noget af mit livestock! Hvad ville i gøre? Jeg havde også tænkt på mine koraller og fisk kunne komme på ferie et sted mens akvariet blir ommøbleret.

Vil rigtigt gerne høre fra nogen erfaring folk som har gjort det her før, og om det overhovedet er muligt
Jeg ville aldrig blande døde sten med levende i et akvarie hvor der er fisk og koraller i.
Men tag og smid dem i en tønde med saltvand og et lille stykke levende sten.
Lad dem så stå der i et par måneder, med noget cirkulation på.
Så er de sten levende nok til at komme i akvariet, og skulle der komme alger, er det slet ikke i samme grad som hvis du blot dumper dem i akvariet.

Hvorfor ville du komme dem i ferskvand og måle ph'en?
Det kommer der ikke noget liv i stenene af, men det kan løsne indtørret skidt.
Hvis du vælger at genoplive stenene i en tønd, kan det være en god ide at tage en højtryksspuler og få skyllet så meget af stenene som
det er muligt.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

hvis du vil omlægge, og ikke bortsælge dine fine fiksik og koraller er den eneste løsning nok at flytte fik og koraler til et andet akvarie, hvor det levende kan overleve, mens du indkører de t nye setsetup.

jeg er i samme situation - synes ike mit kører optimalt og vil gerne starte forfra på en eller anden måde, men har også fine koraller og fisk, men håber at kunne låne mig frem tl et reserveakvarie
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"