Spørgsmål til nyoprettet saltvandsakvarie.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet

Spørgsmål til nyoprettet saltvandsakvarie.

Indlæg af Stefan J »

Hejsa...

Grundet økonomiske omstændigheder måtte jeg sætte mit mangrove-akvarie på standby, men kunne ikke vente med saltvand, så nu startede jeg et lille akvarie op.

Værdierne ligger som de skal, og det har kørt med levende sten i to dage nu. Har også valgt at smide en masse små stykker levende sten i mit HOB filter.

Jeg har set en enkelt børsteorm på ca. 5 cm, formoder ikke at denne bliver et problem i akvariet? Skal nok holde nallerne fra den, kender til deres forsvar. ;)

Så har jeg, indtil videre, fundet to glasroser. Skal jeg gøre kål på dem nu? Eller skal jeg vente til akvariet er kørt ind? Og hvordan nakker jeg bedst muligt de små labaner?

Jeg er også i tvivl om jeg skal smide substrat(sand) i nu, eller vente til akvariet er modnet?

Mht. lys, er det en god idé at kører akvariet med normal lys-cyklus? Altså skal jeg lade lyset være tændt om dagen, som jeg ville gøre det med et modnet akvarie, eller er det bedre at lade dette være slukket i indkøringsfasen?

Beklager de mange spørgsmål.
Takker på forhånd. :wink:
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2008

Re: Spørgsmål til nyoprettet saltvandsakvarie.

Indlæg af T-Svendborg »

Glasrser kan fjernes med et middel mod glasroser eller saltsyre, tag dem du kan se og komme til inden der kommer for meget andet i baljen.

sand/substrat kan sagtens komme i nu.

Lys som normalt.
Mvh.
Thomas Larsen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det spilder ingen stor rolle for din indkøring at du lige hiver de par sten op af vandet for lige at fjerne de glasroser. Så er du også sikker på at de bliver fjernet helt. Den mindste smugle der er tilbage eller smutter fra dig i akvariet får dem bare til at vokse et andet sted.

Modet vand hvorfor ? Gider du ikke selv blande saltvand ?
Alm. Lys over så der kan komme gang i dine alger. Skummer og Cirk. skal også køre fra start af.

Sandet kan du også komme i akvariet. Kan anbefale tørt sand og spæde det med en lille kop indkørt sand fra et andet sundt saltvands akvarie.

Steen
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af Stefan J »

Super. Jeg vil se at få fjernet de små glasroser med det samme.

Al elektronik kører i akvariet og har gjort det siden opstart. Hvor længe skal jeg regne med at vente inden algefasen sætter ind?

Ømm... Jeg ved ikke om jeg har formuleret mig dårligt... Men så vidt jeg kan se har jeg ikke skrevet noget om at jeg benytter modnet vand, blander det skam selv. :wink:
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hehe....læste sgu også forkert med hensyn til modnet vand...Sorry.

Der kan gå 1-4 uger før du får gang i algefasen og 1-3 mdr. før den er overstået.
Det hele afhænger af det enkelte tilfælde for hvert akvarie.

Steen
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af Stefan J »

Det er helt i orden Steen. Kunne heller ikke finde den passage hvor det skulle være beskrevet. ;)

Øv.... Synes det er lang tid at vente. I know.... "Denne hobby kræver en stor del toldmod", men det er stadig svært at vente.
Håber bare der snart komme skub i den algefase der.

Er der forresten nogen herinde der kender til et site hvor man kan se visuelle eksempler på de forskellige algefaser(fra start til slut) ville være interessant at have indblik i den forvandling det lille system går igennem.

Tak. :wink:
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"