Hjælp med det sidste.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
RCOne23
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2012

Hjælp med det sidste.

Indlæg af RCOne23 »

Jeg har efterhånden fået anskaffet mig, alt hvad der skal til for at kunne starte op, men mangler lige lidt hjælp til det sidste. ( I hvert fald i denne omgang) Der kal nok komme en masse spørgsmål, når jeg engang får startet op.

Har et 160L med indbygget sump, hvilket jeg har prøvet at illustrere med en fin tegning.
Sump bagfra.jpg
Det er sumpen som den ser ud bagfra. Skummeren til højre, returpumpe til venstre. I bobble fælden er der plads til filter, så jeg tænkte på at finde en akrylplade og skære til og bore en masse huller, så den ka ligge på de udhæng der er til filteret, og ligge en levende sten ovenpå, så der er godt flow forbi stenen.

Der er 8 huller til venstre ind ind til selve akvariet, i venstre side er der 2, håber der er nogen som kan forklare hvorfor.

Sidst men ikke mindste vil jeg høre om der er mulighed for at sætte noget op i kammerret til venstre, hvor returløbet er?

Og hvis jeg er helt galt på den, må i meget gerne kommentere, så jeg kommer rigtigt igang.

På forhånd tak Rikard.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Hjælp med det sidste.

Indlæg af amddurin »

Er det ikke nemmere at spørge ham der har bygget sumpen?

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
RCOne23
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af RCOne23 »

Jeg ved desværre ikke hvem der har bygget sumpen :(

Det ene bud går på, at det er til at sumpen ikke oversvømmes. Andet bud går på, at vandet også trækkes ind der. Begge to meget gode bud, men jeg kan ikke forstå hvorfor det er i begge sider :S

Men nok om det, jeg er faktisk mest interesseret i det med filteret. Men hvis der er nogen der sidder med svaret på hullerne, så venter jeg spændt.
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

RCOne23 skrev:Jeg har efterhånden fået anskaffet mig, alt hvad der skal til for at kunne starte op, men mangler lige lidt hjælp til det sidste. ( I hvert fald i denne omgang) Der kal nok komme en masse spørgsmål, når jeg engang får startet op.

Har et 160L med indbygget sump, hvilket jeg har prøvet at illustrere med en fin tegning.
Sump bagfra.jpg
Det er sumpen som den ser ud bagfra. Skummeren til højre, returpumpe til venstre. I bobble fælden er der plads til filter, så jeg tænkte på at finde en akrylplade og skære til og bore en masse huller, så den ka ligge på de udhæng der er til filteret, og ligge en levende sten ovenpå, så der er godt flow forbi stenen.

Der er 8 huller til venstre ind ind til selve akvariet, i venstre side er der 2, håber der er nogen som kan forklare hvorfor.

Sidst men ikke mindste vil jeg høre om der er mulighed for at sætte noget op i kammerret til venstre, hvor returløbet er?

Og hvis jeg er helt galt på den, må i meget gerne kommentere, så jeg kommer rigtigt igang.

På forhånd tak Rikard.
hej
der hvor din overløbskam er vil jeg sætte skummeren
i kammer 2 vil jeg mene der skunne side et par filter kasser men ellers lav et par plexiglas med huller i så kan du have lidt blandet filter materailer i ( en pose kul og ja så videre ) og ja så har du retur kamret med en pumpe i det vil jeg fylde godt op med Ls :)
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

Nielsen'sbilplejeAalborg skrev:
RCOne23 skrev:Jeg har efterhånden fået anskaffet mig, alt hvad der skal til for at kunne starte op, men mangler lige lidt hjælp til det sidste. ( I hvert fald i denne omgang) Der kal nok komme en masse spørgsmål, når jeg engang får startet op.

Sump bagfra.jpg

På forhånd tak Rikard.
hej
ang di huller vil jeg lukke dem med noget kit det som vi limer frakmenter på med :wink:
det kan også godt krattes ud igen hvis det skulle være :)
men der hvor din overløbskam er vil jeg sætte skummeren
i kammer 2 vil jeg mene der skunne side et par filter kasser men ellers lav et par plexiglas med huller i så kan du have lidt blandet filter materailer i ( en pose kul og ja så videre ) og ja så har du retur kamret med en pumpe i det vil jeg fylde godt op med Ls :)
RCOne23
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af RCOne23 »

Nielsen'sbilplejeAalborg skrev:

Sump bagfra.jpg

På forhånd tak Rikard.
hej
der hvor din overløbskam er vil jeg sætte skummeren
Takker mange gange for de gode svar :)

Det var også noget i den stil jeg havde tænkt mig, men vidste ikke hvor jeg skulle smide de sten. Men jeg takker mange gange, og prøver med den opsætning i første omgang. Starter op første maj, så burde jeg have alt teknikken på plads, mangler en cirkulations pumpe mere, sten og selvfølgelig selve filteret.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Den "bobbelfælde" gør at der er konstant vandstand i skummerkammeret. Det er rigtig smart, især hvis du ikke har en osmolator, da de fleste skummere er følsomme mht vandstanden, for at yde optimalt. Vandstanden vil i din sump kun falde i returkammeret.

Hvor bred er sumpen på den smalle led?

*edit* Jeg kan se det slet ikke var det du var i tvivl om, beklager :oops:
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
RCOne23
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af RCOne23 »

Birkefeldt skrev:Den "bobbelfælde" gør at der er konstant vandstand i skummerkammeret. Det er rigtig smart, især hvis du ikke har en osmolator, da de fleste skummere er følsomme mht vandstanden, for at yde optimalt. Vandstanden vil i din sump kun falde i returkammeret.

Hvor bred er sumpen på den smalle led?

*edit* Jeg kan se det slet ikke var det du var i tvivl om, beklager :oops:
Det er helt i orden, men jeg kan dog se at jeg mangler at opgive bredden, som er på 10cm.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"