Omlægning af akvarie
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions: 0
- 15
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2010
Omlægning af akvarie
Hej
Jeg er så småt begyndt på en mindre ombygning af mit nuværende setup. Jeg kunne godt tænke mig at få bygget en ordentlig sump på systemet, så derfor har jeg bestilt nyt bord, PVC og lignende så jeg kan få det hele lavet rigtig.
Jeg skal derfor også have boret huller i mit akvarium samt limet en overløbskasse deri.
Jeg har 2 stk UF-Vertex 20 reaktor som jeg gerne vil have koblet på systemet med henholdvis Bio-pellet og Rowa. (Det skal nok lige siges jeg aldrig har prøvet noget af dette før)
Planen var så at tømme det nuværende akvarium for koraller og fisk, og holde dem i et midlertidig akvarium, mens jeg får sat alt det andet op.
Med det nye setup ville jeg så starte på en frisk. Nyt vand og sand, dog med de gamle gode indkørte sten.
Mit spørgsmål er så hvordan jeg skal starte op med Bio-pellets og Rowa. Kan jeg ikke starte op med fuld dosis af begge, og når det hele så er faldet til ro igen, akklimatisere fisk og koraller tilbage i tanken?
Jeg er så småt begyndt på en mindre ombygning af mit nuværende setup. Jeg kunne godt tænke mig at få bygget en ordentlig sump på systemet, så derfor har jeg bestilt nyt bord, PVC og lignende så jeg kan få det hele lavet rigtig.
Jeg skal derfor også have boret huller i mit akvarium samt limet en overløbskasse deri.
Jeg har 2 stk UF-Vertex 20 reaktor som jeg gerne vil have koblet på systemet med henholdvis Bio-pellet og Rowa. (Det skal nok lige siges jeg aldrig har prøvet noget af dette før)
Planen var så at tømme det nuværende akvarium for koraller og fisk, og holde dem i et midlertidig akvarium, mens jeg får sat alt det andet op.
Med det nye setup ville jeg så starte på en frisk. Nyt vand og sand, dog med de gamle gode indkørte sten.
Mit spørgsmål er så hvordan jeg skal starte op med Bio-pellets og Rowa. Kan jeg ikke starte op med fuld dosis af begge, og når det hele så er faldet til ro igen, akklimatisere fisk og koraller tilbage i tanken?
- Benny
- Dragefisk
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
Re: Omlægning af akvarie
Om du kan starte op med fuld dosis, kommer an på hvordan dine værdier ser ud nu, men jeg ville nok være meget forsigtig med bio-pellets, og Rowa lidt mindre forsigtig, men et godt princip er jo at alt skal gøres stille og roligt 

Hilsen
Benny
Benny
- Benny
- Dragefisk
- 15
Kom lige i tanke om, at du skal huske at flowet gennem bio-pellets reaktoren, ikke nødvendigt skal være det samme, som det flow som får biopellets til at "danse" i reaktoren.
Hilsen
Benny
Benny
-
- Sommerfugl fisk
- 15
Det sidste forstod jeg ikke lige Benny? 
Grunden til jeg tænker at man vel godt kan bruge den fulde dosis er vel lidt ligesom, hvis man køber en ny koral fra en forhandler med "ringe" vandværdier og så bagefter smider dem i sit eget "perfekte" vand? Her er det jo også en stor omvæltning.

Grunden til jeg tænker at man vel godt kan bruge den fulde dosis er vel lidt ligesom, hvis man køber en ny koral fra en forhandler med "ringe" vandværdier og så bagefter smider dem i sit eget "perfekte" vand? Her er det jo også en stor omvæltning.
- Hr. Jørgensen
- Kejser fisk
- 13
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Esbjerg
Tror han mener at det flow der render ind i kammeret og får kuglerne til at ''danse'' ikke skal være det samme flow som du lader ud i systemet igen... Ved at styre det flow du lader ud i systemet kan du styrer din nitrat værdi 

[center]viewtopic.php?f=93&t=46618
Akvastabil Mark II 360l:
112l sump:
Akvastabil Mark II 360l:
- 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES
112l sump:
- MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
- Benny
- Dragefisk
- 15
Det kan jeg godt forstå, det var også lidt svært at forklare 
Problemet kan være, at hvis man sender så meget vand igennem reaktoren, så pellets danser lidt, kan det være at der kommer for meget næring, til de bakterier der lever på pellets, og det gør så at NO3 og PO4 falder for hurtigt, derfor er det en god idé at begrænse flow gennem reaktoren, det gør man ved at cirkulere vandet inde i reaktoren, så pellets stadigt står og danser i reaktoren, men flow af "friskt" vand gennen reaktoren bliver begrænset.
Er det en bedre forklaring

Problemet kan være, at hvis man sender så meget vand igennem reaktoren, så pellets danser lidt, kan det være at der kommer for meget næring, til de bakterier der lever på pellets, og det gør så at NO3 og PO4 falder for hurtigt, derfor er det en god idé at begrænse flow gennem reaktoren, det gør man ved at cirkulere vandet inde i reaktoren, så pellets stadigt står og danser i reaktoren, men flow af "friskt" vand gennen reaktoren bliver begrænset.
Er det en bedre forklaring

Hilsen
Benny
Benny
-
- Sommerfugl fisk
- 15
-
- Sommerfugl fisk
- 15
Jeg har lige lavet en lille tegning. Er det sådan her du tænker det skal laves, eller hvordan?
Her kan man så bruge ventilen til venstre til at styre mængden at nyt vand der kommer ind i, og ventilen til højre der styre mængden der kommer ud.

Her kan man så bruge ventilen til venstre til at styre mængden at nyt vand der kommer ind i, og ventilen til højre der styre mængden der kommer ud.

-
- Sommerfugl fisk
- 15
Er der andre der kan give lidt råd angående op starten af Bio-pellets samt Rowa i min situation?