Ricordea Florida ?
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2740 Skovlunde
- Saltvand siden?: 2012
Ricordea Florida ?
Et par enkelte spørgsmål omkring Ricordea Florida:
- Hvordan vokser Ricordea i naturen, kan den placeres direkte på sandbunden og brede sig der ? og
- Hvor stor bliver en Ricordea Florida i omkreds i akvariet ?
- Hvordan vokser Ricordea i naturen, kan den placeres direkte på sandbunden og brede sig der ? og
- Hvor stor bliver en Ricordea Florida i omkreds i akvariet ?
med venlig hilsen
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
per madsen
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Silkeborg/linå
Re: Ricordea Florida ?
Per - Gode spørgsmål..
Dette er kun mit bud - ved det ikke med sikkerhed ( andre der har dykket har nok set ricordea live ) men min tanke er at de lever i havet som de gør hos os, altså på sand bunden, i småt eller koral grus..
Min erfaring går er kun hjemme fra min egen tank..
En ricordea florida kan vel blive lidt større end en 5 krone, hvor en yuma kan blive en del større.. Begge arter sætter sig på mit koral grus, og godt med foder, så deler de sig med tiden, lige så stille og roligt, og efter laaaaang tid, ser man pludselig en lille baby ved siden af eller også kan man nærmest følge skiven.. Først får den en ekstra mund, så denne skive nu har to munde, og der efter begynder skiven så sin lang vej til at blive mere og mere til en større skive, så med tiden får form, som om to vanddråber er ved at skilles fra hinanden, og en dag slipper de to skiver så hinanden helt og man har 2 stk, men nogle tager et par måneder, hvor andre desvære tager over et halvt år og længere..
Håber dette gav lidt svar, selvom jeg ikke kunne give svar mht hvordan de helt præcist lever i naturen, men dette vil jeg helt sikkert undersøge nærmere..

Dette er kun mit bud - ved det ikke med sikkerhed ( andre der har dykket har nok set ricordea live ) men min tanke er at de lever i havet som de gør hos os, altså på sand bunden, i småt eller koral grus..
Min erfaring går er kun hjemme fra min egen tank..
En ricordea florida kan vel blive lidt større end en 5 krone, hvor en yuma kan blive en del større.. Begge arter sætter sig på mit koral grus, og godt med foder, så deler de sig med tiden, lige så stille og roligt, og efter laaaaang tid, ser man pludselig en lille baby ved siden af eller også kan man nærmest følge skiven.. Først får den en ekstra mund, så denne skive nu har to munde, og der efter begynder skiven så sin lang vej til at blive mere og mere til en større skive, så med tiden får form, som om to vanddråber er ved at skilles fra hinanden, og en dag slipper de to skiver så hinanden helt og man har 2 stk, men nogle tager et par måneder, hvor andre desvære tager over et halvt år og længere..
Håber dette gav lidt svar, selvom jeg ikke kunne give svar mht hvordan de helt præcist lever i naturen, men dette vil jeg helt sikkert undersøge nærmere..

Mvh Troels
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
De lever både på sandbunden men også på klippe grund.
Den normale formerings måde er at de laver små aflæggere. Jeg har aldrig observeret at de har delt sig lige som andre anemoner.
De kan dog regenere sig, hvis de skæres over. Men det er ikke den normale formerings måde
Den normale formerings måde er at de laver små aflæggere. Jeg har aldrig observeret at de har delt sig lige som andre anemoner.
De kan dog regenere sig, hvis de skæres over. Men det er ikke den normale formerings måde
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
det er da tydeligt på billederne fra valentin af nogle af dem har 2 munde de de så ikke ved af dele sig så carsten ved du det? eller forbliver de så med 2 munde
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis de har 2 munde, så deler de sig nok. Men som jeg skrev, så har jeg aldrig set det ske, men derfor kan det nok lade sig gøre. Og tilsyneladende har Valentin nogle der er ved det.Johnny skrev:det er da tydeligt på billederne fra valentin af nogle af dem har 2 munde de de så ikke ved af dele sig så carsten ved du det? eller forbliver de så med 2 munde
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
men jeg kan også forestille mig af farmere fodrer vildt med kæmpe skummer i forehold til hvad vi kan i vores sps akv
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg kan ikke sige om det er alle der opføre sig på denne måde med at dele sig, men jeg har set et pat stykker gennem det sidste års tid gøre det, men ærligt har jeg også siddet og holdt øje med min ynglings i over et år, og denne har ikke engang fået en ekstra mund, og andre som er købt for et halvt års tid siden, med to munde står også som de gjorde den gang.. Har set det med en 4 stykker nu at de deler sig på denne måde..
Har prøvet elastik og fiskesnøre, og ved nogle har skåret i dem , og bare beholdt et stykke mund, men dette kan jeg ikke lide, og vil helst bare fodre og opservere..
Der må vel også være e grund til at vi alle går efter dem med to munde..
(incl mig selv ) men ved ikke om det er fordi vi bare er vilde med den ekstra farve deres munde tit har eller om det er fordi vi håber at få en ekstra inden for kort tid ( jeg håber som et lille barn på den ekstra , det ser jo vildt ud ) men kan nu bedst lide måden som du også beskriver Carsten, hvor Ricordeaen laver en lille baby under/eller ved siden af sig..
Har prøvet elastik og fiskesnøre, og ved nogle har skåret i dem , og bare beholdt et stykke mund, men dette kan jeg ikke lide, og vil helst bare fodre og opservere..
Der må vel også være e grund til at vi alle går efter dem med to munde..

Mvh Troels
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Johnny - det må jeg holde øje med i næste uge, når jeg skal en tur forbi Ricordea-farm.. 

Mvh Troels
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
ja prøv af lægge mærke til om de er isoleret i deres egetkar det er jo praktisk og ikke mindsk sjovt af vide hvordan de avler hvis man selv skal prøve af avle i stor stil
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
De skal ihvertfald ikke gå i sps vand.. De er vilde med mad.. 

Mvh Troels
De deler sig ved at lave en extra mund og så trækker de mere og mere fra hinanden og til sidst er der 2 stk
Jeg har ca 60stk orange her og købte kun 2 stk og har flere farver der også formerer sig, nogle er hurtigere end andre.

- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
he he ja selvf men det jeg mener er af de måske skifter vildt med vand fra andre baljer elller lin eller har kæmpe skummer det vil jo give problemer med alle de gemmerum bag stenene som vi jo har med massiv fodring joValentin skrev:De skal ihvertfald ikke gå i sps vand.. De er vilde med mad..
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Og så er det en rigtig hårdfør koral..
De tåler næsten alt..
Jeg har stort set alle de farver der fåes af ricordea skiver, og ved at Lotte ( min makker ) beholder mindst en af hver, så det bliver spændende at se om et år, hvilke farver der er vokset mest, og hun så har fået flest af..
Spændende om vi kan få nogle nye farver med i næste uge..
Ricordea garden
Per - Håber du har fået lidt flere svar på tingene samt lidt ekstra viden..

Jeg har stort set alle de farver der fåes af ricordea skiver, og ved at Lotte ( min makker ) beholder mindst en af hver, så det bliver spændende at se om et år, hvilke farver der er vokset mest, og hun så har fået flest af..
Spændende om vi kan få nogle nye farver med i næste uge..
Ricordea garden

Per - Håber du har fået lidt flere svar på tingene samt lidt ekstra viden..

Mvh Troels
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Nu skal jeg ikke reklamere med deres Ricordea foder, men dette bruger de ihvertfald i massevis af, i deres ricordea tanke, samt deres Microplan, som ses på skiverne med det samme der fodres.. Ved de køre med kæmpe skummer og også alllt for stor ifølge mange af os, men dette skal jo også tage maden der ikke bliver spist..
Men jeg vil tjekke lidt mere i farm rummet, når vi har spist osv, mens der bliver pakket færdig..
Men jeg vil tjekke lidt mere i farm rummet, når vi har spist osv, mens der bliver pakket færdig..
Mvh Troels
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Svendborg
Personligt har jeg da (sikkert som så mange andre) rimelig succes, med at skære dem midt over, hvor efter de kommer i en lille bøtte med koralgrus på kanten af akvariet. (Hænger på min bølgebryder)
De regenererer sig fint, går faktisk i et ok tempo...
Når bare man husker at skære med barberbladet lige igennem munden på Ricordeaen, er der ingen fare for "dødsfald"
Jeg orker ikke at vente på at disse små, ret så kostbare skiver, formerer sig - derfor denne metode.
Når bare man husker at skære med barberbladet lige igennem munden på Ricordeaen, er der ingen fare for "dødsfald"

Jeg orker ikke at vente på at disse små, ret så kostbare skiver, formerer sig - derfor denne metode.
Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2740 Skovlunde
- Saltvand siden?: 2012
Jo tak til alle - jeg blev da meget klogere, og glæder mig endnu mere til jeg kan få dem inden for døren 

med venlig hilsen
per madsen
per madsen
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Det er nok også derfor man hos nogle forhandlere skal betale pr mund og ikke pr skiveHr. C skrev:Personligt har jeg da (sikkert som så mange andre) rimelig succes, med at skære dem midt over, hvor efter de kommer i en lille bøtte med koralgrus på kanten af akvariet. (Hænger på min bølgebryder)
Når bare man husker at skære med barberbladet lige igennem munden på Ricordeaen, er der ingen fare for "dødsfald"![]()
SPS : Stability provides succes
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Ok, det har jeg godt nok ikke oplevet, hvem tager betaling pr. "mund"?nielsk skrev:Det er nok også derfor man hos nogle forhandlere skal betale pr mund og ikke pr skiveHr. C skrev:Personligt har jeg da (sikkert som så mange andre) rimelig succes, med at skære dem midt over, hvor efter de kommer i en lille bøtte med koralgrus på kanten af akvariet. (Hænger på min bølgebryder)
Når bare man husker at skære med barberbladet lige igennem munden på Ricordeaen, er der ingen fare for "dødsfald"![]()
Lyder lidt spøjst...
Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj
- reeffarmer
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
Hr.C - Det har vi gjort på vores første sending, dette er nu ændret efter en god snak med vores leverandør..
Så hos os er en ricordea først to, når der dannes en skive nr to, om de har en eller flere munde..

Så hos os er en ricordea først to, når der dannes en skive nr to, om de har en eller flere munde..

Følg os på Facebook
ZETLIGHT forhandler - få det vildeste LED lys her..
Mvh Troels Nielsen
Webshop - http://www.reeffarmer.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mail - Reeffarmer@live.dk
Kun åben efter aftale - tlf 20 72 95 25
Mvh Troels Nielsen
Webshop - http://www.reeffarmer.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Det er den rette indstilling, alt andet mener jeg er useriøst.reeffarmer skrev:Hr.C - Det har vi gjort på vores første sending, dette er nu ændret efter en god snak med vores leverandør..![]()
Måske man skulle aflægge jer besøg en dags tid...?
Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj
- reeffarmer
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
Hr. C - Mange tak, vi syntes nemlig selv at det pludselig blev svært at forholde sig til, så vi fandt en god løsning og fik løst problemet..
Du skal være mere end velkommen - Der er dog lidt langt for dig, men vi laver en tur inden for små 14 dage til og omkring Kbh, med Ricordea og selvfølgelig en masse andet lækkert også..
Du skal være mere end velkommen - Der er dog lidt langt for dig, men vi laver en tur inden for små 14 dage til og omkring Kbh, med Ricordea og selvfølgelig en masse andet lækkert også..

Følg os på Facebook
Mvh Troels Nielsen
Mvh Troels Nielsen