"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kan mit gulv holde????

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
flem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tirs 17. maj 2005 12:00
19
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Kan mit gulv holde????

Indlæg af flem »

Jeg skal snart flytte ind på 2. sal i en ældre villalejlighed. Det er et gammel plankegulv, hvor der er mellem 80-95 cm mellem strøerne/bjælkerne. Problemet med mit nuværende akvarie på 500 liter er, at det er et hjørneakvarie, som desværre ikke kan placeres hen over to af bjælkerne, idet den første bjælke er placeret 65 cm fra væggen. Jeg frygter derfor, at gulvet vil synke i hjørnet, selvom det skal stå på et plade af birkfiner. Nogen gode forslag??

Jeg havde lidt tænkt på, at bore nogle meget kraftige vinkler ind i vægge, så det kunne give noget støtte til akvariet i mod vægge. Men vi ldet kunne holde?

Hilsen

Flemming
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 711
Tilmeldt: ons 24. dec 2008 14:04
15
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Re: Kan mit gulv holde????

Indlæg af skod »

der må da være en bjælke langs kanten, ellers har gulvet jo ikke noget at ligge an på?
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Kan mit gulv holde????

Indlæg af DDT2 »

Kommer jo meget an på hvordan gulvet er lavet men hvis det ikke er større end 500liter ville jeg sgu ikke være så bange. Det svare jo bare til 5 personer som vejer 100kg og står lige ved siden af hinanden
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Kan mit gulv holde????

Indlæg af Engelquist »

Jeg vil nu også mene at der bør være en bjælke langs væggen- men ellers kan man jo også bruge væggen til støtte som du selv er inde på... hvad er det for en væg...?

Hvis det er murstensvæg, ville jeg bolte 2 stykker vandrette 2x4 fast i væggen og lægge en 22 mm krydsfiner på tømret, som underlag til akvariet.
Et tværgående stykke 2x4 under krydsfineren, med et par ben til at støtte under hvert hjørne. Dette bord vil sagten kunne bære dit akvarie- forudsat din væg kan bære det...

Jeg håber det gav mening- det er sgu lidt svært at få ned i skrevne ord...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kan mit gulv holde????

Indlæg af PederP »

Ja, bare det at ligge en tyk krydsfiner plade under akvariet burde gøre en hel del.
Så er det jo alle gulvbræderne under akvariet der tager vægten, og ikke de få punkter på få bræder som benene trykker.
flem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tirs 17. maj 2005 12:00
19
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Kan mit gulv holde????

Indlæg af flem »

Der er vel ikke nogen, som kender en "fagmand". Jeg bor på Frederiksberg, og jeg vil gerne betale for et lille eftersyn og beregning af, hvad gulvet kan bære.

Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1120
Tilmeldt: ons 19. mar 2008 19:13
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: Kan mit gulv holde????

Indlæg af Dezon »

jeg vil sige ja, jeg havde 630L plus 100L sump på 2sal i et gammelt og MEGET lyt lejligheds kompleks fra 1941. Og det var også gammelt træ gulv hvor der var 2-9mm mellemrum mellem plankerne.
ak1204
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 19. aug 2009 18:33
14
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2007

Re: Kan mit gulv holde????

Indlæg af ak1204 »

Hvad er målene på akvariet? Et almindeligt trægulv på bjælkelag i bolig, skal efter danske normkrav kunne bære 3,3 kn/m2. Dvs ca 330 kg på kvm med en punktbelastning på 180 kg. En 22 mm x-finer under bordet vil kunne udligne vægten af akvariet. Strøen er der skam, den er nok bare enten sømmet under fodpanelet eller også er væggen opført efter gulvet :)
- En god idé er at lægge et vaterpas på akvariet, når du fylder vand i. Så kan du se om det ændre sig, nu mere vand der kommer i.
flem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tirs 17. maj 2005 12:00
19
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Kan mit gulv holde????

Indlæg af flem »

Akvariet måler 107 gange 107 cm. Det er siderne i trekantsakvariet. Frontruden er buet. Jeg syntes, at gulvet giver sig, når man hopper lidt, navnlig helt inde ved væggen. Det bekymre mig meget, at akvariet kun kommet til at stå på en bjælke. Akvariet er på 500 l + sumpe. Det er jo stort set kun fordelt på ½ km. Det er jo lidt besværligt lige at prøve sig frem med at proppe vand i akvariet, når fisk og koraller gerne hurtigt skal i.

Jeg har lidt overvejet at købe et ny akvarie på 650 l, hvor vægten fordeles på to bjælker. Men hvis jeg kun kan belaste gulvet med 330kg pr. km, så vil 650 l jo også være i overkanten, uanset vægtes fordeles på en plade. Akvariet jeg påtænker at købe måler 100 gange 100.

Flem
Lehd
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: ons 20. jan 2010 07:04
14
Postnummer: 7321 Gadbjerg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gadbjerg

Re: Kan mit gulv holde????

Indlæg af Lehd »

Inden vi fik lavet nyt gulv i stuen måtte jeg skille mig af med et 390 L. hjørneakvarie. Jeg have det stående i ca. et halvt år og gulvet gav sig bare mere og mere... Vores gulv var lige som dit... :?

Jeg ville bruge væggen som ekstra sikkerhed, hvis det var mig...
Mvh.
Trine
Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"