LED til 35L JJ - Gode anbefalinger?

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvalsø

LED til 35L JJ - Gode anbefalinger?

Indlæg af Raasdal »

Hej Alle,

Er kommet tilbage til saltvand efter nogle års pause og har fået anskaffet mig et lækkert JJ Nano 35L.

Vil gerne have LED lys til det og har bla. kigget på denne; http://www.akvarieudstyr.dk/Saltvand/La ... ed40dioder

Men hvad bruger i? Hvor kan man ellers finde LED lamper til Nano?
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Re: LED til 35L JJ - Gode anbefalinger?

Indlæg af Raasdal »

Og hvordan har koraller det egentlig med LED lys? Er det fuldstændig ubrugeligt for dem eller? Har ingen store koral-planer, men ville dog gerne have en enkelt eller to blødkoraller og en musling i.. LED var ikke så udbredt da jeg sidst havde en balje, så er ikke så meget inde i hvor brugbart det egentlig er?
wtfdic
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af wtfdic »

3 watt rækker som en skrædder i helvede :)

prøv at tjekke
http://ultra-led.dk/index.php/led-spot.html
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Jeg er enig med wtfdic. En hel lampe med så mange dioder der tilsammen bruger 3 watt, duer til absolut ingenting. Den kan lyse akvariet op, men det er sikkert ikke et pænt lys, og det duer da absolut ikke til koraller, som du uden tvivl kommer til at putte i af en eller anden slags på et tidspunkt. Alex har mange lækre spots på det link, wtfdic linker til. De koster ca. det samme og leverer varen plus der er rigeligt lys til koraller.

De dioder vi normalt bruger til koraller bruger 3W stykket!
Mvh Tobias
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af permadsen12 »

Denne måske:

http://ultra-led.dk/index.php/led-spot/ ... -cree.html.

Den kan vist gi noget lys. :W

Den fås også i en 24 w version, men som jeg læser det så er hver diode i den neddroslet til at give 2 w, for at den ikke skal brænde for varm. Ved ikke lige hvad forskellen rent lysmæssigt er på dem. Har ingen erfaring med dem overhovedet, men prøv og ring og få en snak med Alex.

Og uanset hvad du vælger, og specielt hvis du vælger en af ovenstående, så husk billeder og del din erfaring :GO

Med venlig hilsen

Per Madsen
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Tusind tak for links! :)

Såvidt jeg kan forstå / læse mig frem til, så er pærerne hos Ultra-Led med almindelige sokler så jeg blot skal ud og have en helt normal lampe til dem? Men ville så gerne have en ligesom den jeg først linkede til som sættes på kanten af akvariet - nogen idé til hvor sådan en kan findes med en almindelig sokkel? Synes ikke de har noget inde på hjemmesiden i den retning.

Hvis jeg f.eks. tager den HammerHead der linkes til, vil det så være nok med én eller er det meningen man skal have flere af dem til et 35L? Tænker umiddelbart det er meningen man bare har én pære, men tog jo også fejl af den første pære :wink:
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af permadsen12 »

Som sagt skal du nok have fat i Alex fra butikken. Han vil kunne give dig de rigtige svar. Vil dog mene en må være nok, men måske nogen herindefra, som har den, kan komme med input.

En porcelænsfatning, evt i en farvet ledning som hænger ned fra loftet var måske også en idé. Med hensyn til lampe skal du nok lige være opmærksom på, at den ikke bliver for lukket. De køleribber som er på den skal nok ikke kapsles alt for meget inde, så bliver den for varm og levetiden nedsættes. Men igen, hør Alex, også omkring dette.

Vær også opmærksom på, hvis du vælger en fatning som kan monteres på kanten, at lyset helst skal falde vinkelret ned på vandoverfladen, ellers vil det reflekteres og du mister for meget lys.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Fish-Street har mange gode og billige LEDer. Husk dog 30% oven i til moms.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

HammerHead 24 Watt Spots er anbefalet op til CIRKA 40x 40 cm spredning.

Hvis der ikke er mere end fx 30-35 cm vand er 12 Watt modellen også rigtig fin. Man skal bestemt ikke kimse af de 1 watt leds heller :)

3 watt dioderne har "bare" en bedre og kraftigere penetrering, som dermed giver højere PAR på dybere vand.

Men 3 stk 1 watt vil give flere lumen end 1 stk 3 watt diode, som så til gengælg giver højere PAR.

Det betyder i praksis at en spot på ex 12 x 1 watt giver mere "visuelt-for-øjet" lys end 4x3 watt, som til gengæld giver højere par.. Giver det mening ? :)

24 watt modellen giver både flere lumen og højere PAR end 12 watt modellen, men mange misforstår ofte de "små" 1 watt, som faktisk yder rigtig godt.

Et semi sidespring.... -
Over min egen 60 cm dybe balje havde jeg tidligere 1 stk 160 watt ps lampe. Den er bygget med 3 watt cree.
Nu kører jeg med 1 stk 140 watt XM, hvor de hvide er 5 watt XM-L dioder.
Disse nye 5 watt giver markant højere PAR, som har resulteret i at jeg bliver nød til at drosle ydelsen ned, for ikke at brænde korallerne i toppen af (LPS).
Og for at de ikke bliver dette, skal ydelsen på lampen ned på ca 60%, hvilket giver synligt mindre lys (men stadig højere PAR), end jeg havde med min 160 watt på 100% ydelse.

Håber dette giver mening...
Så alt er ikke bare fryd og gammen med "jo større dioder jo bedre" .. Tvært imod, så skal størrelsen af dioder, afstemmes til hvilke koraller man har. Ellers ender man faktisk med at der visuelt er mindre lys til stede, samtidigt med at korallerne "skoldes" ...
Der er desværre bare tit lidt "hysteri" omkring at alt skal være 3 eller 5 watt dioder... De fleste nano/små akvarier hvor mange blot holder blødkoraller og LPS, her er 1 watt dioder helt perfekt ...

Pacific Sun brugte tidligere endda 1 watt dioder i flere af deres lamper, og anbefalede disse til 50 cm dybe akvarer.

Men ang HammerHead.. Spørg lidt rundt.... Der er flere herinde der kører med dem ved jeg ... De kan også , mod forudgående aftale, ses før køb ...
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Hej jeg ville helt klart købe mig sådan en LED pære fra ledpacific.com http://www.ledpacific.com/products/CREE ... tting.html

Du kan se dem i min gammle tråd her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 7&start=30
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Hej Alle,

Tak for alle de gode råd - også selvom de blev noget over i den tekniske afdeling (kigger på dig APfolmer ;) )

Tror jeg ender ud med at prøve med en Hammerhead LED.

Men jer som har disse eller lign - hvad bruger i som lampe. Jeg ville gerne have en lampe som kunne "hapses" på siden af baljen og så bøje ind over akvariet (ligesom den i mit eget første link).

Ude i den virkelige verden synes jeg kun at kunne finde lamper der spændes fast til en bordplade - altså med skruetvingen omvendt af hvad man skal bruge til et lodret stykke glas. Nogen der har et foreslag?
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Har du kikket i Ekea? mine gammle 27W LED pære var for tunge til en hænge lampe så jeg hade den bare ned fra loftet, hvis du vælger den ned fra loftet kan du jo selv vælge farve på ledning ovs, så ville det se fedt ud, bare min smag! god jagt :)
wtfdic
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af wtfdic »

jeg ville også hænge den fra loftet, har selv haft en "klemme" og det var jeg ikke helt tilfreds med.
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

For mig er det meget nemt - har simpelthen ikke mulighed for at have noget hængende i loftet der hvor den skal stå - strenge ordrer fra konen... Så det SKAL være en "klemme" lampe eller lign.

Det er netop Ikea jeg har kigget på (hjemmesiden) og kan kun se nogen med omvendte hasper/skruetvinger .. Men må vel ud og kigge noget mere :)
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

Hej.

Jeg melder lige ind på denne tråd ang. led lys, hvad med denne her, http://ultra-led.dk/index.php/led-lampe ... tions=cart.
Jeg har lige kigget på denne da jeg selv kigger efter nyt lys til mit JJ nano.
Nogle som har prøvet eller hørt om denne lampe

Kim
M.V.H.

Kim O. Sørensen
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"