Modnet vand / opstart

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Ejaas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2012

Modnet vand / opstart

Indlæg af Ejaas »

Hej

Jeg skal til at starte mit første saltvands akvarie , og har set mange forskellige meninger om modnet vand.

Mit akvarie er et Juwel lido 120 med juwel skimmer 3.0 ( har desværre ikke mulighed for sump )

Havde tænkt mig at starte med 50 % modnet vand selv om der er mange der har forskellige meninger om mængde.
havde tænkt at gå på jagt efter levende sten der har være aktive og udrenset for det værste møg. ( hvis du ved hvor de kan købes må du gerne skrive )
levende sand

har også kigget på powerheads , men kan ikke rigtigt lige lure hvor mange liter i timen de skal flytte eller hvor mange der skal til , havde forestillet mig 2-3 stykker. vil også gerne ha lidt fif til hvilke modeller der er værd at købe og hvilke man skal holde sig fra ?

Vil helst gerne have så smertefri en opstart uden de store udlag i vandet, så søger alle de råd jeg kan få

På forhånd tak :wink:
Saltvands / Zoa Junkie
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Modnet vand / opstart

Indlæg af wondersurfer »

brug et par tunze 6055 + en controller
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Eller nøjes med Tunze 6015x2 (Giver 1800L/H hver.) eller 6045x1 eller 2 (6045 kan stilles mellem 1500 og 4500L/H)
Det er bedst med 2 eller flere og du har jo ikke det ekstra flow fra en returpumpe uden sump...

Jeg har kun 2400L/H fra retur + en 6045 sat til max. på de 4500L/H til et 300L akv.
Måske for lidt i mit, men bare en pumpe på 3000L/H mere, får det til at se ud som om at LPS er ved at vælte, og der skal jo være en grænse...
Jeg har heller ikke ret mange LS pt. og mange sten kræver flere L/H da stensætningen er med til at bremse flow'et...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Der er ingen grund til at hværken købe eller få gammelt vand til opstart.

Den bedste opstart du kan få er at bruge ny blandet saltvand baseret på RO vand.

Du slipper heller ikke for algefasen ved at bruge indkørte sten. Tørlagte sten blandet med et par kilo indkørte så skal der nok komme gang i de nye.

Steen
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Jeg har to gange startet op med modnet eller som andre skriver brugt vand, ig jeg har haft en meget nem og hurtig indkøring uden det store algeboom. Jeg skal snart igang igen igen, og det bliver igen på samme måde.

Der er her på forum meget delte meninger omkring brugen af nylancering vand og modnet vand, og jeg holder mig til sidstnævnte.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

nesnej skrev:Jeg har to gange startet op med modnet eller som andre skriver brugt vand, ig jeg har haft en meget nem og hurtig indkøring uden det store algeboom. Jeg skal snart igang igen igen, og det bliver igen på samme måde.

Der er her på forum meget delte meninger omkring brugen af nylancering vand og modnet vand, og jeg holder mig til sidstnævnte.
Kan du komme med en forklaring på hvad modnet vand indholder i forhold til ny blandet saltvand.
Ved udemærkede godt at mange forhandlere de meget gerne ville sælge deres vand som modnet. Men det var nok også med 100% sikkerhed det sidste sted jeg ville impotere vand fra da deres baljer altid indholder en masse man med sikkerhed ikke vil have i akvariet.

Steen
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Har efterhånden startet 4 akvarier op med frisklavet vand. Det virker - men det virker også med "modnet vand". Hvorfor? Fordi det er stort set er det samme. Forskellen ligger i den smule næring der er i det modnede vand. Bakterierne i den frie vandsøjle har absolut intet at sige.

Bakteriemængden i vandet kontra bakteriemængden der er bundet på sten/sand m.m. er forsvindende lille og faktisk ubetydelig.

Kort og godt: LAD VÆRE med at købe modnet vand med mindre du er for doven til selv at hælde salt i vandet, og brug i stedet pengene på nogle gode levende sten - det er her man mærker forskellen i opstarten.

Det er stenene der afgør om opstarten går mere eller mindre smertefrit og altså ikke vandet.
Brugeravatar
Ejaas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af Ejaas »

mange tak for de foreløbige svar :wink: , er der så nogen der ved hvor jeg kan købe indkørte sten ?
Saltvands / Zoa Junkie
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Ejaas skrev:mange tak for de foreløbige svar :wink: , er der så nogen der ved hvor jeg kan købe indkørte sten ?
Du kan kigge under salgstrådene. Der er flere nu, som har sten til salg :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det er en fordel at købe levende sten fra et akvarie der stadigvæk køre, så er det ikke så meget der er dødt kontra levende sten der har ligget i en tønde med vand og cirkulation, da flere snegle og børsteorme dør over tid når det hverken kommer foder eller lys til.
Og jo flere døde ting jo mere næring til alger og derved længere indkøringsfase får man...

Men bare det at man flytter de levende sten, løsner så meget slam, foderrester og lign. at der kan komme alger, dette gælder osse bare man laver om på sin stensætning...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

spdiving skrev:
nesnej skrev:Jeg har to gange startet op med modnet eller som andre skriver brugt vand, ig jeg har haft en meget nem og hurtig indkøring uden det store algeboom. Jeg skal snart igang igen igen, og det bliver igen på samme måde.

Kan du komme med en forklaring på hvad modnet vand indholder i forhold til ny blandet saltvand.
Ved udemærkede godt at mange forhandlere de meget gerne ville sælge deres vand som modnet. Men det var nok også med 100% sikkerhed det sidste sted jeg ville impotere vand fra da deres baljer altid indholder en masse man med sikkerhed ikke vil have i akvariet.

Steen

Ville aldrig købe modnet vand, men vil da bruge det der er tilgængeligt. Har også altid genbrugt når der blev opgraderet.

Vand er et dårligt bakteriemedie, så det er ikke dem jeg er ude efter. Men bakteriernes enzymer er i vandet, og dem vil jeg gerne ha ved opstart med døde sten.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Når du får dem hjem, så hav en balje med saltvand stående. der skyller/ryster du stenene for det slam som altid følger med.
jo mindre slam, jo mindre næring i det nye akvarie.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

PederP skrev: Vand er et dårligt bakteriemedie, så det er ikke dem jeg er ude efter. Men bakteriernes enzymer er i vandet, og dem vil jeg gerne ha ved opstart med døde sten.
Er det ikke meget lettere at købe en enkelt lille levende sten, frem for at bakse rundt med dunke??
De bakterier/enzymer du snakker om findes i alle sten.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:
PederP skrev: Vand er et dårligt bakteriemedie, så det er ikke dem jeg er ude efter. Men bakteriernes enzymer er i vandet, og dem vil jeg gerne ha ved opstart med døde sten.
Er det ikke meget lettere at købe en enkelt lille levende sten, frem for at bakse rundt med dunke??
De bakterier/enzymer du snakker om findes i alle sten.
Hvor lang tid er den bakterie kultur du infører med én enkelt sten, om at lave enzymer nok til at nedbryde alt det protein du indfører med f.eks. 50kg døde?

Der er self. enzymer med hvor der er bakterie nedbrydning, og dermed også i en sten. Men hvor bakterierne gror på/i ls, så er enzymerne jo i vandet. Ellers ville bakterier jo være afhængige af at være i kontakt med det der skal nedbrydes.

Så ja, jeg gider godt bakse rundt med dunke - fersk og salt :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Opformeringen af bakterierne tager ikke lang tid, når der er nok at leve af.
De døde sten, skyller man da også det værste skidt af, netop for at gøre bakteriernes arbejde lettere.
Brugeravatar
Ejaas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af Ejaas »

tak for en masse gode input , der er vel lige så mange meninger som der er folk :biggrin:

er der nogen der har en anelse eller et godt råd med hvor mange kilo sten der mon går til et sådan lido 120 akvarie med bund areal på 41 x58 cm , vil gerne bygge lidt i højden ?
Saltvands / Zoa Junkie
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Mon ikke du skal regne med omkring 15-20 kg levene sten alt efter hvor kompakt du vil lave stensætningen.

Steen
Brugeravatar
Ejaas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af Ejaas »

tak for svaret steen :happy: