Hjælp til ATS filter.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
14
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: birkerød

Hjælp til ATS filter.

Indlæg af jane »

Har læst hva jeg kunne finde herinde - men syntes ikke at der er så meget læse stof omkringe dette.

Hvis jeg har forstået det bare sådan noglelunde rigtig - så er det noglet med at man kan køre uden skummer - og at ATS - skulle være noget med at det optage de dårlige ting i vandet og beholder det gode.

Men hvordan bygge man sådanne et system ??? -

hvor køber man de forskellige ting man skal bruge henne ??

Og hvilke ting skal man bruge for at få sådanne et system op af køre ???????

Mit akvarie er på 260L - hvis det har nogle betydning for hvilke ting jeg skal købe for at få sådanne et ATS-filter.
Hvis der er en som kan skære det ud i pap for mig - ville jeg blive rigtigt glad :y
jane
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Hjælp til ATS filter.

Indlæg af wondersurfer »

der skal du ha fat i enten anders månsson eller stig jest de er vores experter her i landet på det område
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions: 3
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

wondersurfer skrev:der skal du ha fat i enten anders månsson eller stig jest de er vores experter her i landet på det område
Tak for expert udnævnelsen :beer:

Jane:
Det er rigtigt at Anders og jeg har arbejdet hårdt for udbredelsen af ATS konceptet på forummet.
Jeg vil anbefale at du besøger http://www.algaescrubber.net og læser om det der.
Min viden om ATS stammer primært derfra.
Jeg vil selvfølgelig gerne hjælpe, hvis du har nogle spørgsmål.
Anders Månsson har et forsøg kørende for tiden med røde dioder, det er ret spændende.
Kik lidt på det ellers så spørger du bare.

Mvh. Stig
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions: 3
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

jane skrev:Har læst hva jeg kunne finde herinde - men syntes ikke at der er så meget læse stof omkringe dette.

Hvis jeg har forstået det bare sådan noglelunde rigtig - så er det noglet med at man kan køre uden skummer - og at ATS - skulle være noget med at det optage de dårlige ting i vandet og beholder det gode.

Men hvordan bygge man sådanne et system ??? -

hvor køber man de forskellige ting man skal bruge henne ??

Og hvilke ting skal man bruge for at få sådanne et system op af køre ???????

Mit akvarie er på 260L - hvis det har nogle betydning for hvilke ting jeg skal købe for at få sådanne et ATS-filter.
Hvis der er en som kan skære det ud i pap for mig - ville jeg blive rigtigt glad :y
jane
Hej igen Jane

Den klart vigtigste ingrediens i et ATS er selve skærmen algerne skal vokse på.
Det bedste materiale til det er plastic canvas. Det er ikke noget du kan købe alle vegne.
Det er almindeligt til broderi, men stof og hobby butikker har det ikke.
Jeg startede med at få det fra England, men har fundet det i Århus hos Terapi hobby.
Jeg har masser af det på lager og du kan bare få noget af mig.
Vi bor jo ikke så langt fra hinanden.

Mvh. Stig
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
14
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: birkerød

Indlæg af jane »

hejsa

Nejjj tak skal du have - det lyder rigtig dejligt. - Godt nok brodere jeg selv - men det stof jeg bruger er hør/bomuld -så det kan jeg jo nok ikke bruge. Så jeg vil rigtig gerne komme forbi dig og hente et stykke.

jeg havde tænke mig at gå i silvan og købe en af de der plasitik bokse med låg - har set det inde på youtube at man kan bruge sådanne en. Er det fint nok.

Så skal jeg vel have fat i noget pvc - rør - til at få vandet fra akv ned i boksen og tilbage igen.
Men hvis jeg må komme forbi dig - kan du måske fortælle mig hva jeg skal købe og hvilken størrelse jeg skal brug til at få sat et ATS filter igang med. -. Min mobil er 20776165 - så hvis det er ok - så kan du sende mig din adresse og hvilken dag det passer dig at jeg kommer forbi. hilsen jane
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

det er ikke sjovt altid naar man vil hjaelpe
overskydende naering er mad for bakterier og alger derfor er processen for at fjerne dem svaert og det er ikke noget der tyder paa i den retning at en ats skulle kunne eksportere noget af betydning laes som i skraldespanden,de effektive bakterier er sikkert overalt i systemet allerede men de er sikkert mere koncentreret paa en ats eller i bundlaget
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions: 56
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

hej Jane
Det er korrekt at stig og undertegnede forsøger os med ATS, men eksperter er nok for meget at kalde os, dog takker jeg for titlen!

teorien bag et ATS er at bevare det nyttige foder og små krible krable dyr i systemet og fjerne nitrat, ammoniak, fosfat mm ud af systemet ved at gro alger på en plade (plastic canvas). Algerne skraber man så af hver 7. dag, på den måde vil algerne blive ved med at vokse på pladen og være trimmet ned, så algerne ikke visner inderst ved pladen og falder af.

du kan se billeder af min nuværende ATS her:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=48548

Til at lave en ATS skal du have en pumpe, pvc rør, plastik nettet (plastic canvas, som Stig Jest beskrev det) og lys...
Jeg vil også gerne vejlede dig, hvis du har brug for det. Det er et rigtig godt tilbud stig har givet dig, for det er altid nemmere ansigt til ansigt... Men du eller I skriver bare til mig, så skal jeg være behjælpelig!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"