Fodring af DSB - og podning

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
18
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Fodring af DSB - og podning

Indlæg af jimmi »

Jeg har for nylig startet en DSB op i sumpen i et kammer der er ca. 40 x 45 cm. Dybden af sandet er 12 cm. DSB'en er startet op kun med levende sten, ca. 25 kg vil jeg tro, som har stået i et par midlertidige akvarier de sidste 3 - 4 måneder med sparsom fodring. De er fulde af liv og kom fra et andet akvarie i sin tid.

Jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg skal fodre den - der kommer ikke noget næring fra akvariet som kun er 30 L og uden indhold pt.

Hvis nogen har en kørende DSB som jeg kan få et par kopper sand fra til podning vil jeg sætte stor pris på det. Jeg kan bytte med kontanter - eller en sten med ca. 8 - 10 skiver af de brunrøde med lilla knopper.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 340
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Re: Fodring af DSB - og podning

Indlæg af nielsk »

Foder skal der til Jimmi, efter min mening er lidt frostfoder bedst som du bare fordeler ud over din dsb. Ellers kan du smide en kvalitets malle pille i hver dag, fx tabimin. Det er lettere at administrere. Prøv bare at se Oles DSB, han fodrer helt vildt for at opnå den diversitet og mængde liv.
SPS : Stability provides succes
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Er det meningen at sandet ikke skal ses,?det lyder som du har en kaempe sump/dsb kontra hoved karet,,,spaennende..
her er et par forslag du kan pode med.... styrthjelms snegle(stomatella varia) cerith snegle få styks små svampe amphipods copepods mysis orme,smaa slangesøstjerner osv..alle disse dyr vil formere sig og fise en tur op i akvariet fra refugiet for enten at spise eller blive aedt det kraever selvfölgelig fri bane fra refugiet samt ingen rovdyr som eremitter osv.der gaar paa dem ,mad skal der som nielsk naevner til og tit ogsaa mere end hvad man lige regner med..jeg er ikke saa meget for tommelfinger regler men du kan fodre saa det forsvinder efter et par minutter lidt som man ville fodre fisk ogsaa ellers bare mindske eller foröge
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af MSN8200 »

hej
Kunne man måske se et billede af din DSB?
Har du bare fyldt rummet op med LS, og derefter efterfyldt med 12 cm sand?
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
jimmi
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af jimmi »

nielsk skrev:Foder skal der til Jimmi, efter min mening er lidt frostfoder bedst som du bare fordeler ud over din dsb. Ellers kan du smide en kvalitets malle pille i hver dag, fx tabimin. Det er lettere at administrere. Prøv bare at se Oles DSB, han fodrer helt vildt for at opnå den diversitet og mængde liv.
Hej Niels,

Det var også mere mængden jeg var i tvivl om - indtil videre har jeg givet ½ terning frost om dagen. men jeg aner ikke om det er nok. Derudover er jeg ikke speceilt interesseret i en helt masse alger i hovedkarret, da det jo er et reef :)
ole. skrev:Er det meningen at sandet ikke skal ses,?det lyder som du har en kaempe sump/dsb kontra hoved karet,,,spaennende..
her er et par forslag du kan pode med.... styrthjelms snegle(stomatella varia) cerith snegle få styks små svampe amphipods copepods mysis orme,smaa slangesøstjerner osv..alle disse dyr vil formere sig og fise en tur op i akvariet fra refugiet for enten at spise eller blive aedt det kraever selvfölgelig fri bane fra refugiet samt ingen rovdyr som eremitter osv.der gaar paa dem ,mad skal der som nielsk naevner til og tit ogsaa mere end hvad man lige regner med..jeg er ikke saa meget for tommelfinger regler men du kan fodre saa det forsvinder efter et par minutter lidt som man ville fodre fisk ogsaa ellers bare mindske eller foröge
DSB'en er vel også halvdelen af det projekt jeg har gang i - inspireret af specielt din tråd. Det var meningen man skulle kunne se sandet - men jeg besluttede at gøre sådan, da det også var en prioritet at få så meget vand som muligt presset ned i det skab. Man kan se sandet ved at kigge ind fra siden - selvom det ikke er helt det samme.
MSN8200 skrev:hej
Kunne man måske se et billede af din DSB?
Har du bare fyldt rummet op med LS, og derefter efterfyldt med 12 cm sand?
Der er et billede i tråden omkring akvariet. Jeg fyldte selvfølgelig sandet i først. Et sted på youtube så jeg en der startede op på samme måde, godt nok med "levende sand". Mit er det fra DeepOcean som er tørt når man får det.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
henuk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
14
Postnummer: 9280 Storvorde
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af henuk »

er selv lige startet op, og med lille dsb i sumpen. Skal forstås at man fodrer i sumpen lige fra startet!!
Har del levende sten deri også, men ser ikke ud til at være meget liv indtil videre, mest de små hvide søstjerner.
Giver det ikke bare meget nitrat at fodre uden er fisk i akvariet!!
jimmi
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af jimmi »

Hvis det er en ordentlig kvalitet levende sten er der masser af liv i dem.

Man skal fodre for at få mere liv i sandet samt gang i bakterierne der omdanner nitraten osv.

Men alt for meget foder kan heller ikke være godt. Som jeg har forstået de andre så er der ingen regel, kun observer og juster.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

henuk skrev:er selv lige startet op, og med lille dsb i sumpen. Skal forstås at man fodrer i sumpen lige fra startet!!
Har del levende sten deri også, men ser ikke ud til at være meget liv indtil videre, mest de små hvide søstjerner.
Giver det ikke bare meget nitrat at fodre uden er fisk i akvariet!!
det er ikke en let sammensaetning om man skal fodre i starten eller ej,det er heller ikke LET at faa fodret fra displayet til at ligge sig i sumpen,idet hele taget er det meget job med saadan et refugium men et laekkert refugium bliver det nok til,störrelse forholdene som jimmi har paa sit set up er meget bedre :hehe:
og hvorfor skulle det gi nitrat problemer naar folk ikke kan maale det alligevel med deres kit?,hvorfor doserer folk en kulkilde??hvorfor ikke flere koraller istedet,slimet de afgir er jo naermest en kulkilde.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"