Fandt ud af idag (takket været Flemming), at mit saltindhold er 1.021 i stedet 1.026.

Har hævet til 1.023. Imorgen regner jeg med at hæve det til 1.024. Og om et par dage til 1.026.
Ja man kan godt bruge demineraliseret vand der er fremstilles ved ionbytning eller filtrering.bhjensen skrev:SKAL det ligefrem være destilleret vand man bruger til at kallibrere med??
Man kunne vel godt nøjes med demineraliseret vand?
Eller, som jeg har forstået, en saltopløsning der ligger tæt på de værdier vi måler på?
Ja du kan også bruge ganske alm. poste vand. spørgsmålet er bare om hvor nøjagtig du vil have din kalibrering.Birkefeldt skrev:Man kan altdå sagtens bruge alm osmose vand!
Godaften Ronny! Osmose vand som vi bruger har en TDS (Total Dissolved Solids) måling på ca 0-10 ppm (Parts Per MILLION) afhængig af hvor ofte man skifter sit filter. Så om man bruger osmose vand, demineraliseret vand eller anden kalibreringsvæske så bliver unøjagtigheden så mikroskopisk at det i realiteten ikke giver nogen forskel. Men hvis du bruger ost skrider din måling nok lidt i svinget Ronnyronny.w skrev:Ja du kan også bruge ganske alm. poste vand. spørgsmålet er bare om hvor nøjagtig du vil have din kalibrering.Birkefeldt skrev:Man kan altdå sagtens bruge alm osmose vand!
Og når man nu invistere i en refraktometer er det nok fordi man vil have en ret nøjagtig måling på sine ting.
Men ja det står ham da frit for at bruge lige hvad han vil til at kalibrere med. ( om han så bruger en ost er ligegyldig )
Enten gør man det ordenligt eller også gør man som man vil også spørger man så heller ikke om råd på et forum.
Hvis man alligevel hopper over hvor gæret er lavest
Det vil selvfølgelig ikke være dårligt, men jeg mener det er at gøre det unødvendigt besværligt. Hvor meget salt eller andet er der i osmosevand? Ingenting. Så hvis man kalibrerer 1.000 ud fra det ved den angivne temp (mener det er 24grader) så har man en meget præcis saltmåler. Et refraktometer som vi bruger er alligevel ikke så præcis at det vil gøre en forskel om man bruger kalibreringsvæske, demineraliseret eller osmose vand. Hvis vi snakker laboratoriegrej eller andre meget fintfølende instrumenter gør det tværtimod en forskel med 1ppm fra eller til.bhjensen skrev:Er det ikke bare optimalt at anskaffe sig en prof. kallibrerings-saltopløsning der befinder ved vores relevante niveauer??
Men hvor køber man lige det??