osmoseanlæg og temperatur?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

osmoseanlæg og temperatur?

Indlæg af MichaelogIda »

Hej akvarister!

Jeg har lige fået et osmoseanlæg ind af døren. Det kører fint, men problemet er bare, at det vand der kommer ud af gennem filteret kun er 18-20 grader varmt. Det går jo ikke, når det skal hældes i et akvarie, som er 26 grader. Jeg går ikke ud fra, at fiskene vil bryde sig om det i hvert fald.

Jeg kan se på vandhanen, at det er ligegyldigt, om jeg skruer op for varmt eller koldt, så forbliver det samme temperatur ud igennem anlæget.

Hvad gør man så?
Hilsen Michael & Ida

- 130l RSM - to klovne + en bubbletip anemone 3snegle, 2 eremit

- 58l Boyu akvarie -SÆLGES
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: osmoseanlæg og temperatur?

Indlæg af Stefan »

Så længe du tilføjer små mængder ad gangen, så vil det ikke resultere i et nævneværdigt temperaturfald. Dette kunne f.eks. være, hvis du bruger det til at efterfylde det fordampede.

Hvis det er til vandskifte, så plejer jeg bruge en spand, hvor jeg putter et varmelegeme og en cirkulationspumpe i, mens saltet opløses.

Vandet fra osmoseanlægget bør iøvrigt have en temperatur lige omkring hvad indgangsvandet er, så dit resultat lyder besynderligt! Membranerne fungerer mest optimalt ved omkring 25C, men det anbefales bare at benytte vand fra den kolde hane.
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Stefan skrev:Så længe du tilføjer små mængder ad gangen, så vil det ikke resultere i et nævneværdigt temperaturfald. Dette kunne f.eks. være, hvis du bruger det til at efterfylde det fordampede.

Hvis det er til vandskifte, så plejer jeg bruge en spand, hvor jeg putter et varmelegeme og en cirkulationspumpe i, mens saltet opløses.

Vandet fra osmoseanlægget bør iøvrigt have en temperatur lige omkring hvad indgangsvandet er, så dit resultat lyder besynderligt! Membranerne fungerer mest optimalt ved omkring 25C, men det anbefales bare at benytte vand fra den kolde hane.
Jeg skal have lavet vandskifte...
Kan jeg varme det med det termometer der sidder i akvariet eller falder temp. så i akvariet?
Vandet går jo ikke fandens hurtigt ud af den lille slange.. så det kan da godt tage noget tid at få de 6 liter som jeg skal bruge :)
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Indlæg af bhjensen »

MichaelogIda skrev:
Kan jeg varme det med det termometer der sidder i akvariet eller falder temp. så i akvariet?
Vandet går jo ikke fandens hurtigt ud af den lille slange.. så det kan da godt tage noget tid at få de 6 liter som jeg skal bruge :)
Jeg gør selv det at jeg brygger et passende antal dunke på 20 liter, i forhold til det jeg skal bruge ved større vandskift - om det så skulle tage et par dage gør jo ikke noget i den forbindelse. Vandet tempereres til stuetemperatur og blandes med salt.
Har altid en dunk rent RO-vand stående til efterfyldning.
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

bhjensen skrev:
MichaelogIda skrev:
Jeg gør selv det at jeg brygger et passende antal dunke på 20 liter, i forhold til det jeg skal bruge ved større vandskift - om det så skulle tage et par dage gør jo ikke noget i den forbindelse. Vandet tempereres til stuetemperatur og blandes med salt.
Har altid en dunk rent RO-vand stående til efterfyldning.
Okay. Kan jeg så godt bruge varmelegmet fra akvariet til at varme vandet op til den passende temperatur med(26 grader)? .. Det tager jo ikke så lang tid at varme vandet op med det legme.. og temperaturen i stuen er jo konstant, så der skulle i princippet ikke ske noget iforhold til temperatur-fald, ved at tage varmelegmet fra akvariet, vel? :)
Hilsen Michael & Ida

Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Hvis du har en stor extra pumpe, helst en der udvikler meget varme, så er det bare vand/salt i en spand med pumpen og evt låg på spanden så går der ikke lang tid før dit vand er oppe i temp og alt dit salt er opløst. Min mening brug ALDRIG varmt vand fra hanen til osmose.
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

MichaelogIda skrev:
bhjensen skrev:
MichaelogIda skrev:
Okay. Kan jeg så godt bruge varmelegmet fra akvariet til at varme vandet op til den passende temperatur med(26 grader)? .. Det tager jo ikke så lang tid at varme vandet op med det legme.. og temperaturen i stuen er jo konstant, så der skulle i princippet ikke ske noget iforhold til temperatur-fald, ved at tage varmelegmet fra akvariet, vel? :)
Det er helt OK - nærmest super. Brug aldrig varmt vand fra vandhanen :h
Boyu 128 L
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Okay. Det vil jeg prøve så. Det sidste spørgsmål. Kan det godt passe, at vandet er 0.00 rent, når jeg måler med min ED måler for ioner, bakterier m.m.?

Kører det igennem et silikatfilter med harpisk i enden, så det skulle gerne blive rent, men 0.00 i renhed, er det for rent? :)
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

Nej, det kan ikke blive for rent, og det kan godt passe at dit ro/di vand er 0, og det er kun godt.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

MichaelogIda skrev:Okay. Det vil jeg prøve så. Det sidste spørgsmål. Kan det godt passe, at vandet er 0.00 rent, når jeg måler med min ED måler for ioner, bakterier m.m.?

Kører det igennem et silikatfilter med harpisk i enden, så det skulle gerne blive rent, men 0.00 i renhed, er det for rent? :)
Det er bare SUPER :h
Boyu 128 L
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"