For højt nitrat

Forum for generel snak omkring saltvand.
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: birkerød

For højt nitrat

Indlæg af jane »

Har lige fundet ud af at mit nitrat No3 er alt for højt og har allerede midstet 2 fisk på den konto. :G
Har skiftet 60L vand (mit akv er 260l) tilsalt esay life og begyndt med vodka 1ml i dag.
ER der noget andet jeg kan gøre ?????
jane
Mixtur
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009

Re: For højt nitrat

Indlæg af Mixtur »

hm.. hvor høj er den nitrat?? for fisk kan tåle en ret høj nitrat værdi.
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af jane »

DET ER SGU MEGET HØJT - DET ER LIGE SÅ TESTEN BLIKKER TILT !!!!! TESTEN BLIVER MEGET MØRK LYSERØD OG JEG TROR NOK AT DEN SIGER OVER 100 PÅ TESTEN !!!!!!
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Fat_Donnie »

Hvor nedern at hoere at du osse doejer med samme problemer jane. hvilke fisk har du mistet? tjek at din skummer goer sit arbejde.....
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14

Indlæg af Fat_Donnie »

hvor meget fodrer du? der maa ikke gaa sport i den..... saa vaelter det nemt.
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal

Indlæg af minedykker »

du har lidt et problem hvis den er over 100

kunne godt være du gør klogt i at skære lidt ned på foder og lave nogen vandskift og lade akvariet få noget ro
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af spax »

bruger du osmosevand? Og hvor længe har dit akvarie kørt?
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af jane »

hejsa

ja det er sgu noget L.......
Købte 4 flotte Athiser (tror jeg nok at de hedder) 1 er død - den anden har min anemone spist - eller retter sagt - er ved at spise!
min flotte gule kejser er død - tror at det er fordi mit no3 er så højt. Mine skummer virker fint - har 2 stk på i øjeblikket begge kan klare 200 l -så det skulle gerne være dobbelt op 400 L.
Har skiftet vand de 60 L i går da jeg opdaget det. - og er begyndt med at vodka i dag. hvor lang tid går der før jeg kan måle at det begynder at falde igen ??? - Tænker lige om jeg måske kunne prøve en anden test for no3 - kan sådanne en blive for gammle så den viser forkert ?
jane
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

jane skrev:hejsa

ja det er sgu noget L.......
Købte 4 flotte Athiser (tror jeg nok at de hedder) 1 er død - den anden har min anemone spist - eller retter sagt - er ved at spise!
min flotte gule kejser er død - tror at det er fordi mit no3 er så højt. Mine skummer virker fint - har 2 stk på i øjeblikket begge kan klare 200 l -så det skulle gerne være dobbelt op 400 L.
Har skiftet vand de 60 L i går da jeg opdaget det. - og er begyndt med at vodka i dag. hvor lang tid går der før jeg kan måle at det begynder at falde igen ??? - Tænker lige om jeg måske kunne prøve en anden test for no3 - kan sådanne en blive for gammle så den viser forkert ?
jane
Hej Jane,

Ja testsæt kan godt blive for gammelt, så det er en god ide at sammenligne med andre testsæt. F.eks. Red Sea, Elos, Salifert.

:happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal

Indlæg af minedykker »

okay hvad bruger du af test sæt er selv ved at kikke efter andet da jeg ind i mellen syens farve skalaerne er svære, men der går så vidt jeg husker 3-4 dag før du ser at vodkaen virker. så ta det med ro og så mål og se hvad der sker.
nogen er ville med Rowa men det koster og har selv kikket lidt på red sea men tror det er smag og beha
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af spax »

du svarede ikke rigtig på mit spørgsmål? :)
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
Brugeravatar
M&T
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Postnummer: 4600 Køge
Geografisk sted: Køge & Havdrup

Indlæg af M&T »

Hej Jane. Det er noget R-igtig -ØV med baljen men noget vi alle har døjet med desværre. Jeg er i samme båd lige i øjeblikket som dig og donnie.. Har dog kun mistet lidt sps'ere (heller koraller frem for mine fisk) - Ved godt dette modstrider nogles mening herinde men elsker squ mine fisk ;)! Men du har lige smidt alt dit gamle i -Levende sten, koraller og bundlag over i en større balje ikke??- Dette giver tit nitrat udbrud fordi du roder op i alt de nærringsstoffer osv som gemmer sig i sten og bundlag.. fisk er som nævnt ret gode til at takle nitrat så det kan osse være din fosfat der er høj - den er nemlig en dræber men har du testet den? jeg ved der er delte meninger om dette med pas på med din vsv - du skriver du startede igår med 1 ml.. Jeg startede for en uge siden og startede med 0.3ml til 250 L rsm optrapper så med +0.1ml om dagen. Bare pas på med koraller, fisk og andet for med for hurtig tilsætning af vsv kan du hurtig chokke dit akvarie.. Langsom tilvænning virker bedre efter min mening for så mister du intet på den bekostning og det er jo altid godt at være på den sikre side ikke.. Har bare set mange vælte deres balje med for hurtigt vsv tilsætning. HOLD os opdateret håber du får bugt med det det skidt..

Mvh

Marc
De venligste hilsner
Iversen

PT NUL BALJE

Biorb life 60 L hvid

Fluval edge 46 L (Moddet)

80 L shallow SPS og LPS reef
-DIY LED lampe DIY bord i hvid højglans.
Nu med sump og meget andet lir.
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af jane »

hejsa igen.

her er så nogle målinger fra mogenstunden'
No3 viser 5.0mg/1
Po4 - viser 0,2mg/1
No 2 viser 0,5mg/1
nh4 nh3 viser 0,5
Og ja marc - jeg vil også meget gerne beholde fiskene - der var 2 død mere hertil morgen . Det er sku rigtig øv det her.

jane
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Alle de værdier der er dødelige for fisk, de skal ned på 0..

Hvor mange fisk har du? Måske de jan passes a en anden imens du lige for styr på værdierne?!

Det lyder til du har rodet en masse skid op da du har skiftet akvarie..

Så det er nok en ny indkøring
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af spax »

Du har åbenlys kommet det levende i, uden at have styr på dine værdiger først.
Mvh kim

mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Indlæg af mcnats »

Nicki Henriksen skrev:Alle de værdier der er dødelige for fisk, de skal ned på 0..

Hvor mange fisk har du? Måske de jan passes a en anden imens du lige for styr på værdierne?!

Det passer ikke. Fisk kan tåle høje nitratvædier, og i NO2 er kun et problem for fisk i ferskvand, ikke i saltvand
http://reefkeeping.com/issues/2005-06/rhf/index.php
Lehd
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 7321 Gadbjerg
Geografisk sted: Gadbjerg

Indlæg af Lehd »

Kunne du ikke finde en akvarist i nærheden, som evt. har et karantæneakvarium, hvor du kan have dine fisk til du har styr på værdierne?

Føler med dig. Har selv mistet ALT i mit akvarie pga. en dum anemone, der gik til...
Senest rettet af Lehd man 5. dec 2011 11:39, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Trine
Billede
Brugeravatar
M&T
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Postnummer: 4600 Køge
Geografisk sted: Køge & Havdrup

Indlæg af M&T »

mcnats skrev:
Nicki Henriksen skrev:Alle de værdier der er dødelige for fisk, de skal ned på 0..

Det passer ikke. Fisk kan tåle høje nitratvædier, og i NO2 er kun et problem for fisk i ferskvand, ikke i saltvand
http://reefkeeping.com/issues/2005-06/rhf/index.php[/quote.

Helt enig med mcnats har selv haft 100 i nitrat i over to uger og har ikke mistet en fisk ikke detstomindre uden der går bureakratisk diskussion i den så er ingen af disse værdier nogle man ønsker og føler med dig Jane! I værste fald hvis du ikke har en ven med et karantæne Akvarie så smid osmosevand med det korrekte salt indhold i det gamle akvarie og smid fiskene der ned det klarer de af personlig erfaring fint så længe temperatur og cirkulation er i orden. Også sørg for at få styr på det andet. Værste fald ny indkørring desværre :(
Senest rettet af M&T man 5. dec 2011 16:24, rettet i alt 1 gang.
De venligste hilsner
Iversen

PT NUL BALJE

Biorb life 60 L hvid

Fluval edge 46 L (Moddet)

80 L shallow SPS og LPS reef
-DIY LED lampe DIY bord i hvid højglans.
Nu med sump og meget andet lir.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvor stort er akvariet??

Det lyder også som om du har fyldt godt med fisk i det.

Dit problem er højst sandsynligt udsprunget af en al for gavmild fodring.
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand

Indlæg af 8220 »

M&T skrev:
mcnats skrev:

http://reefkeeping.com/issues/2005-06/rhf/index.php[/quote. Helt enig med mcnats har selv haft 100 i nitrat i over to uger og har ikke mistet en fisk ikke detstomindre uden der går bureakratisk diskussion i den så er ingen af disse værdier nogle man ønsker og føler med dig Jane! I værste fald hvis du ikke har en ven med et karantæne Akvarie så smid osmosevand med det korrekte salt indhold i det gamle akvarie og smid fiskene der ned det klarer de af personlig erfaring fint så længe temperatur og cirkulation er i orden. Også sørg for at få styr på det andet. Værste fald ny indkørring desværre :(
+1 Jeg har haft i 100+ nirtat, men det er selvfølgelig ikke noget at stile efter men de kan fint overleve. Noget helt andet er selvfølgelig korallerne....
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Folkens har selv haft ~50 i nitrat uden a miste nogle fisk.. Men ville dog aldrig sætte fisk i vandet hvis der var no2 og nh4 i vandet, PO4 kan de også klare men tror vi er enig om disse værdier ikke er gode på sigt..

hvis jeg går ned til min forhandler og sige jeg har disse værdier sender han mig ihvertfald hjem uden fisk :)
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14

Indlæg af Fat_Donnie »

noget nyt her til aften jane?? haaber du faar styr paa det snarest... husk at fjerne de doede dyr!
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af jane »

Hejsa.

Ja så har jeg taget nogle nye målinger på mit akv.
No2 = 0,5
No3= 0
NH4/NH3 = kan ikke måles - det ligner bare vand.
P04=2,0
PH=8.5
KH - er jeg løbet tør for - så den kan jeg ikke mål
Tilsætter stadigvæk vodka 0.3 hver dag - og jeg gå ud fra at jeg bare skal forsætte.
Er der ellers noget jeg kan gøre for de sidste 3 fisk som stadigvæk er i live ????
Hilsen jane
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 9440 Aabybro
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Indlæg af skod »

sænk vodka lidt indtil du kan måle lidt no3, og hold den der. Det ville jeg gøre :wink:
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

for 2 dage siden var dit po4 indhold 0,2, nu skriver du 2,0???
Men selvom det er 0,2 er det ca. 10 x forhøjt.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Du har på 3 dage reduceret dit nitratindhold fra >100 mg/L til 0 mg/L ved at skifte ca. 1/4-del af vandet og tilsætte 0,3-1 mL vodka pr. dag. Det lyder ikke sandsynligt - fortyndingen er for lille jf. dit vandskifte og de få mL vodka kan ikke gøre så stor forske på de få dage. Der er sandsynligvis tale om målefejl. Testsæt til akvariebrug er ikke kendt for at være specielt præcise, og især nitratmåling er usikker.

Dine fisk er næppe døde pga. vandkemien. Min erfaring er, at nyindkøbte fisk (fra forhandler - ikke fra private) ofte går til indenfor få døgn. Derfor køber jeg kun 'brugte' fisk :wink:
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5320 Agedrup
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)

Indlæg af Benjaminkn »

tjekker du ikke dine fisk inden du kommer dem i? jeg har kun mistet 2 fisk på 5 år når jeg har sat dem i efter at have købt dem ved forhandler
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Benjaminkn skrev:tjekker du ikke dine fisk inden du kommer dem i? jeg har kun mistet 2 fisk på 5 år når jeg har sat dem i efter at have købt dem ved forhandler
Sidst jeg købte nye fisk var fra De Jong - altså ikke-tjekkede. De døede alle fire indenfor kort tid, uden at de berørte de fisk jeg havde i forvejen.
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5320 Agedrup
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)

Indlæg af Benjaminkn »

har du oplevet det ellers? er det bare et enkelt stående tilfælde altså det fra dejong. nu tænker jeg om du også oplever det når du køber ved forhandler?
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af jane »

hejsa
jeg ser da på fiske inden jeg købe dem - men ved ikke lige hvordan jeg eller kan tjekke dem.
Har midste 2 af min "gamle" fisk. Ellers er det alle de nye fra i lørdags som er døde -
Mht til målingerne - ja så kan jeg jo kun gøre som der står i brugsvejledningen - 10 ml nogle gange 5 ml akv vand og så kommer man de som regl 6 dråber i af 1 - 2 osv og enten skal det står 5 min inden jeg aflæser og nogle gange skal man gøre det med det samme. og så samligner jeg det med det farvekort som passer til den slags test som jeg nu har taget. min testsæt er fra Sera.
Jeg ved faktisk ikke hva jeg ellers skal gøre med vandet og de testsæt som jeg ellers har gjordt.
Men gode råd modtage meget gerne......
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"