Ændring af cirkulation

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2011

Ændring af cirkulation

Indlæg af AlexSakke »

Da jeg har opdaget, at der er kommet hvide slimagtige belægninger med "hår" bag ved stenene, skyldes det måske "stille stående vand". Det er ikke over det hele, kun et par enkelte steder. Det kan også være en form for dinoflagelatter, men jeg er mest tilbøjelig til at tro, at det drejer sig om bakterier. De er nemlig der, hvor der er mindst cirkulation.
Mit spørgsmål lyder derfor sådan: hvis I ser på det vedhæftede billede (et gammelt billede, der er flere koraller nu, men resten er ellers det samme) i denne tråd, hvordan mine cirkulationspumper kører, kunne det så lade sig gøre at ændre cirkulationen ved at sætte yderligere en pumpe til (Vortech Mp10). Hvis ja, hvordan ville I have gjort det? Jeg tænkte på at sætte den øverst i det venstre hjørne.
Vedhæftede filer
IMG_0341.JPG
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ændring af cirkulation

Indlæg af Marco R »

Hej Alex,

Det vil være lidt nemmere, hvis du siger præcist, hvor du mangler cirkulation? :y

Hvis du ikke har flere pumper i akvariet end de to, som man kan se, og det er bag din stenopsætning.
Så vil jeg sætte pumpen (Vortech MP 10 hvis det er den, som du vælger), så den blæser direkte ind bag din stenopsætning.
Du kan jo altid nedjusterer flowet :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

Tak, Marco!

Og ja, det er bag stenopsætningen. :wink:

At ændre/øge cirkulationen vil ikke "skade" balancen i akv, vel?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kunne også være noget så uskyldigt som noget svamp.
Der findes nemlig en svamp som er nærmset hvid, og som laver nogle lange tynde "rør"
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

Ja, det kan også godt være den, Carsten!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er flere forskellige hvide svampe som laver lange tynde rør.
Her er blot et par eksempler

http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... riacea.htm

http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... lis%20.htm
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

AlexSakke skrev:Tak, Marco!

Og ja, det er bag stenopsætningen. :wink:

At ændre/øge cirkulationen vil ikke "skade" balancen i akv, vel?
Nej det vil ikke skade den. Jeg har selv sat nogle pumper i akvariet.
Ja det hvivler lidt skidt op, men det skulle skummeren jo gerne tage sig af,
og jeg har ikke fået alger af dette. Det bliver jo hurtigt hvivlet op.

Cirkulation er en god til :y

Men som Carsten skriver, så er der også hvide svampe. Har selv nogle i mit.
Du kunne jo prøve at tage et billede af dem, hvs du kan? :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af AlexSakke »

Nej, det er ikke svampe.... Jeg kan ikke tage et billede af det, da det er umuligt at komme til.
Det ligner hvid mug... (i mine øjne er det bakteriebelægning, som jeg ikke helt ved, hvad der skal/kan gøres ved).

Jeg er kommet frem til nogle mulige årsager, som kan være skyldige i de hvide belægninger og kalkalgernes mistrivsel. Efter at have læst The Reef Aquarium 3. Og også med hjælp fra jer :wink:

1. Skummer skummer for vådt. Dvs, der bliver fjernet nødvendige sporestoffer for hurtigt. Kan man indstille Tunze DOC Skimmer 9002 således, at den skummer tørt? Har prøvet det, men uden nogle resultater...

2. DOM (dissolved organic matter). Der er stadigvæk for meget olie på vandoverfladen, selv om en af cirkulationspumperne er rettet mod den og der er aktivt kul i en filtersok (50ml)

3. Vandskift. Jeg bør skifte vandet noget oftere (5L 1 gang om ugen). Indtilvidere gjorde jeg det kun ca. 6 gange i alt (fra maj).

4. Detrius. De gange jeg skiftede vand, var det i "sumpen" og ikke i selve akv. På den måde ville jeg have fjernet detrius i sandet og mellem stenene. Det gør jeg så i næste uge. Har læst, at hvis der ligger for meget detrius, kan det føre til hydrogen sulfid. Har dummet mig med stenopsætningen, da det er lidt svært at komme til, og stenene hviler på sandet. Total debil! Men så har jeg sgu lært det!

3. Jod og Strontium er lavere i forhold til de naturlige værdier. Jod er kun 0.03 og Strontium mellem 1 og 4. Kalkalger har brug for dem, da jod er ansvarlig for deres røde farve, og strontium gør deres skelet stærkere.

4. Sand. Igen, at der kan være ophobning af hydrogen sulfid.

5. Jern. Der står en anden spøjs ting omkring jern: "the iron deposited on the underside of the rock is evidence of pore water being advected upward into the rock. The iron is soluble in the pore water deep within the sand, but becomes oxidized and precipitates as it moves upward." (fra The Reed Aquarium, volume three).
Jeg tror, jeg har et par pletter af den jern, som er beskevet i bogen på nogle af stenene. Der står ikke noget, om det er skadeligt eller ej....

6. Cirkulation. Har sat Vortech Mp10 i idag og afprøvet den et par timer. Imorgen kommer den så til at køre 24/7. Jeg er dog usikker på, om den skal sidde der, hvor den er nu. Om en af de gamle pumper skal fjernes. Hvilken mode den skal indstilles på.
Har læst brugsanvisningen (åbenbart skal den læses igen). Alle indstillinger er lige gode... :happy: Hvilken mode og styrke plejer I at køre med i jeres akv?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"