Hvordan påvirker de forskellige værdier i vand hinanden

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
stonefox
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Hvordan påvirker de forskellige værdier i vand hinanden

Indlæg af stonefox »

Hej

Jeg har brug for at vide mere om hvordan de forskellige værdi i vand påvirker hinanden - og jeg vil gerne at det bliver på en niveau for en uviden om emnet.

De værdier jeg nævner her er som regel dem der står nævnt når der beskrives vandforhold.

ph: Vandet surhed - hvis jeg har en værdi x i Ph - og den enten skal gøres højere eller lavere hvordan gøres det lettest - og hvilke af de andre værdier vil ved samme lejlighed blive påvirket enten op eller ned ?

Gh : karbonal hårdhed : hvis jeg har en værdi x i Gh - og den enten skal gøres højere eller lavere hvordan gøres det lettest - og hvilke af de andre værdier vil ved samme lejlighed blive påvirket enten op eller ned ?

Kh Karbonat hårdhed : hvis jeg har en værdi x i Kh - og den enten skal gøres højere eller lavere hvordan gøres det lettest - og hvilke af de andre værdier vil ved samme lejlighed blive påvirket enten op eller ned ?

No2 og No3 - her er målet vel "0"

Microsiemens : hvis jeg blander vand fra mit osmose anlæg med vandhanevand til jeg har en ønsket værdi, hvilke af de andre Ph, Gh og Kh vil blive påvirket ?
TDS : Kan microsiemens direkte omregnes til TDS værdi - TDS står tit nævnt på de tyske hjemmesider.

Kalksten som dekorations materiale hvilke værdi vil være upåvirket og hvilke forandre sig...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvordan påvirker de forskellige værdier i vand hinanden

Indlæg af Carsten »

Ikke for di jeg har det endgyldige svar, men hvis du skal have hævet ph, så er det blot Ca du skal tilsætte, men tilsætter du formeget, kan det være svært at få kh op og omvent er din kh forhøj, kan det være svært at få hævet Ca indholdet.
Gh har du ikke noget at bruge til i saltvand, det er en ren ferskvandsting.
No2 skal være ren 0.
No3 kan være 0, men mange koraller trives godt med en lille smule no3 i vandet.
Ms alle værdier vil ændre sig hvis du blander postevand i osmosevand. Og her vil der kun være en vej, og det er opad.
TDS og Ms kan ikke umiddelbart sammenlignes. Der findes en omregnings faktor, men den kender jeg ikke lige.

Kalksten?? Faxekalk?? Glem det. duer ikke i saltvand, det er alt for massivt til at være til nogen gavn.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvordan påvirker de forskellige værdier i vand hinanden

Indlæg af AndersGS »

Besvar