Design af bobbelfælde
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Design af bobbelfælde
Et hurtigt spørgsmål - hvordan skal en bobbelfælde se ud?
Som design 1 eller 2 på billedet - pilene indikere hvordan vandet flyder
Som design 1 eller 2 på billedet - pilene indikere hvordan vandet flyder
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Hr. Jørgensen
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Esbjerg
Re: Design af bobbelfælde
Så forskellig og alligevel helt ens dem du har tegnet...
Tag fx nr 1... Fjern den førstevæg og vend pilene... Så har du en bobbelfælde
Tag fx nr 1... Fjern den førstevæg og vend pilene... Så har du en bobbelfælde

[center]viewtopic.php?f=93&t=46618
Akvastabil Mark II 360l:
112l sump:
Akvastabil Mark II 360l:
- 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES
112l sump:
- MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 1991
Nr 2 er den rigtige.
Mvh. Stig
Mvh. Stig
[center]Link til tråden om mit Red Sea Max 130[/center]
[center]Link til tråden om min 250 liters Akrylcube[/center]
[center]Link til tråden om mit 288 liters akvarie[/center]
- Mikas
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2009
Jeg ville
Mene nummer 2 .. Da nogle bobler kan bli trukket med a "strømmen/flowet" igennem sumpen.. I nummer to vil de så skulle
Under en plade mere og vil med stor sandsynlighed blive der i mellem..
Fungerede i hvertfald sådan for mig.. Kunne se der lå lidt bobler i overfladen bag det første glas
Tror begge virker men 2eren bedst
Mene nummer 2 .. Da nogle bobler kan bli trukket med a "strømmen/flowet" igennem sumpen.. I nummer to vil de så skulle
Under en plade mere og vil med stor sandsynlighed blive der i mellem..
Fungerede i hvertfald sådan for mig.. Kunne se der lå lidt bobler i overfladen bag det første glas

Tror begge virker men 2eren bedst

Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
- Hr. Jørgensen
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
Som jeg sagde... De er jo i bund og grund ens... Dog begge med en ekstra og unødvendig væg...
Akvastabil Mark II 360l:
112l sump:
Akvastabil Mark II 360l:
112l sump:
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Enig med de øvrige svar - med mindre du som mig kører med stor højde forskel fra skummerkammer til returkammer. Så kan et underløb efterfulgt at to forskellige højder overløb være sagen.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Jeg vil bestemt ikke mene at nr. 2 har en ekstra væg. Skal fælden være effektiv bør man have to "kamre".
Claus fra Tropeakvarier laver hans som nr. 2 - Ikke at det gør det mere rigtigt, men han har dog en del erfaring på området!
Claus fra Tropeakvarier laver hans som nr. 2 - Ikke at det gør det mere rigtigt, men han har dog en del erfaring på området!
- Hr. Jørgensen
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
En er nu mere end rigeligt... Den sidste er self endnu bedre.. Men i bund og grund unødvendig...
Tager plads som man så kunne bruge til noed andet
Men er jo bar min mening
Tager plads som man så kunne bruge til noed andet

Men er jo bar min mening

Akvastabil Mark II 360l:
112l sump:
Akvastabil Mark II 360l:
112l sump:
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Hvis jeg nu laver en sump med følgende mål - højde 40 dybde 50 - hvad højde skal mine bobbelfælde glas så være - hvor højt skal de yderste være over bunden samt hvor langt skal der være imellem glassene?
Se evt. billed
Se evt. billed
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Er det et refugium du planlægger i midten?
Højden på dine overløb er der ingen regler for - eller rettere - har din skummer en fortrukken vanddybde så har du
Jeg syntes kun det er nødvendigt med en boblefælde fra det kammer hvor skummer og returvand roder rundt.
Hvis det er et refugium i midten - så ville jeg nok bytte plads med returpumpen, så refugiet ikke nødvendigvis får fuldt blæs.
mvh.
pp
Højden på dine overløb er der ingen regler for - eller rettere - har din skummer en fortrukken vanddybde så har du

Jeg syntes kun det er nødvendigt med en boblefælde fra det kammer hvor skummer og returvand roder rundt.
Hvis det er et refugium i midten - så ville jeg nok bytte plads med returpumpen, så refugiet ikke nødvendigvis får fuldt blæs.
mvh.
pp
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ja planen var et refugium i midten - hvad mener du med fuld blæs? Har alle ikke refiguim imellem skummekammer og returkammer?
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
Hvis din sump bliver 50 cm. bred og su har en returpumpe på f.eks 2500 l/t. bliver der nok ikke det store "blæs" gennem refugium.
Mvh Stig
Mvh Stig
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Nej. Det kan der selvfølgelig være noget omStig Jest skrev:Hvis din sump bliver 50 cm. bred og su har en returpumpe på f.eks 2500 l/t. bliver der nok ikke det store "blæs" gennem refugium.
Mvh Stig

Jeg ville stadig lave refugium i én ende og skummer i den anden. Jeg er glad for et ULTRA lavt flow i mit refugium. Alle små partikler bundfælder der og er med til at holde vandet klart, Caulerpaen er med til at fjerne bunden fosfat i sedimentet uden det når vandfasen og jeg slipper for at støvsuge baljen ret tit.
Men det er smag og behag går jeg ud fra..

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Sumpen bliver 50 lang og 40 bred - retur 3000 liters. Så ja jeg tror også det kommer til at gåStig Jest skrev:Hvis din sump bliver 50 cm. bred og su har en returpumpe på f.eks 2500 l/t. bliver der nok ikke det store "blæs" gennem refugium.
Mvh Stig
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Har du en hurtig tegning af dit? Med rørføring og det hele?PederP skrev:Nej. Det kan der selvfølgelig være noget omStig Jest skrev:Hvis din sump bliver 50 cm. bred og su har en returpumpe på f.eks 2500 l/t. bliver der nok ikke det store "blæs" gennem refugium.
Mvh Stig
Jeg ville stadig lave refugium i én ende og skummer i den anden. Jeg er glad for et ULTRA lavt flow i mit refugium. Alle små partikler bundfælder der og er med til at holde vandet klart, Caulerpaen er med til at fjerne bunden fosfat i sedimentet uden det når vandfasen og jeg slipper for at støvsuge baljen ret tit.
Kunne super godt bruge noget inspiration!
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
Jeg ville lave den sådan her:
Mvh. Stig
Hvis din sump kun er 30 cm bred, giver det plads til plads til ca. 30 liter ekstra vand i sumpen i tilfælde af strømafbrydelse.
Mvh. Stig
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
På grund af pladsmangel er mit refugium ikke med i sumpen, men et lille eksternt akvarie hvor jeg kan styre flowet, med overløb direkte til returpumpe-kammeret. Med høj caulerpa og lavt flow er det mit Nitrat, Fosfat og sediment filter (og lsd fiskens madkasse).Bingocaller skrev:Har du en hurtig tegning af dit? Med rørføring og det hele?PederP skrev:Nej. Det kan der selvfølgelig være noget omStig Jest skrev:Hvis din sump bliver 50 cm. bred og su har en returpumpe på f.eks 2500 l/t. bliver der nok ikke det store "blæs" gennem refugium.
Mvh Stig
Kunne super godt bruge noget inspiration!
Det er mit første refugium, og i min forestående opgradering ryger det ned i sumpen. Igen med vandtilførsel via en hane.
Jeg skal med min ringe erfaring ikke gøre mig for klog på refugier, og hårdnakket påstå at sedimentudfældning hvor algerne gror er vejen frem, men mine 10L er mere fosfat og nitrat filter end jeg har brug for. Jeg er lige begyndt at hælde kunstgødning i baljen for at få lidt målbar N.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Super fedt Stig! Dejligt at du gider komme med lidt inspiration - dog vil jeg nok lave en dobbelt bobbelfælde mellem refugium og returkammer? Er sgu så træt af de mikrobobler!Stig Jest skrev:Jeg ville lave den sådan her:Hvis din sump kun er 30 cm bred, giver det plads til plads til ca. 30 liter ekstra vand i sumpen i tilfælde af strømafbrydelse.
Mvh. Stig
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
Boblerne forsvinder jo i din første boblefælde.Bingocaller skrev:Super fedt Stig! Dejligt at du gider komme med lidt inspiration - dog vil jeg nok lave en dobbelt bobbelfælde mellem refugium og returkammer? Er sgu så træt af de mikrobobler!Stig Jest skrev:Jeg ville lave den sådan her:Hvis din sump kun er 30 cm bred, giver det plads til plads til ca. 30 liter ekstra vand i sumpen i tilfælde af strømafbrydelse.
Mvh. Stig
Min sump er lavet sådan her: Jeg bruger en hævert til at flytte vandet fra refugium til returkammer.
Den fylder intet i sumpen,er lavet af 25 mm. PVC og kan ikke sende bobler over i retur kammeret
Mvh. Stig
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ja det har du ret i - men better safe then sorry - og den ekstra fælde tillader mig at putte lidt vat i hvis det bliver nødvendigt.Stig Jest skrev:Boblerne forsvinder jo i din første boblefælde.Bingocaller skrev:Super fedt Stig! Dejligt at du gider komme med lidt inspiration - dog vil jeg nok lave en dobbelt bobbelfælde mellem refugium og returkammer? Er sgu så træt af de mikrobobler!Stig Jest skrev:Jeg ville lave den sådan her:Hvis din sump kun er 30 cm bred, giver det plads til plads til ca. 30 liter ekstra vand i sumpen i tilfælde af strømafbrydelse.
Mvh. Stig
Min sump er lavet sådan her: Jeg bruger en hævert til at flytte vandet fra refugium til returkammer.
Den fylder intet i sumpen,er lavet af 25 mm. PVC og kan ikke sende bobler over i retur kammeret
Mvh. Stig