Det blev ikke drømmeakvariet i denne omgang, da vi efter en masse år som studerende nok vælger at gå fra lejere til ejere indenfor en overskuelig fremtid, og så må drømmen vente. Imidlertid blev trangen efter ca 3 år med nano(64 L køkkensalt) stor og kombineret med et tilbud jeg ikke kunne sige nej til, blev det altså til et 460 L..
460 L
Alm. floatglas
12mm
1 x 25 mm og 2 x 32 mm huller
Bredde 110 cm x dybde 60 cm x højde 70 cm
Hvidmalet møbel bygget i sort MDF.
128 L sump
Teknik
Skummer:
ATB 1050 V1.5
Sander C100 Ozonisator
DIY Pelletsreaktor m. Eheim compact 1000
Retur:
Sicce Extrema 2500 L/h
Cirkulation:
2 x Tunze 6025 (mod)
1 x Koralia 1
1 x Koralia 4
Lys:
Giesemann SPECTRA 400 w + 4 x 24 T5
HQI 14.000 BLV, 2 x ATI Actinic, 2 x ATI Purple
Levende
2 Zebrasoma flavescens
1 Paracanthurus hepatus
1 Ctenochaetus strigosus
1 par Amphiprion occellaris
1 Gramme loreto
1 Synchiropus ocellatus
8 Chromis viridis
4 Lysmata amboinensis
1 Tridacna maxima
Diverse koraller
[video][/video]
Akvariet har kørt siden 25.09.11, så der er endnu ikke så mange fisk i. Korallerne havde mistet alt farve efter ca 14 dage i sumpen og næsten uden lys. Men det ser bedre ud for hver dag der går. Faktisk er jeg lidt imponeret over at der kun er tilføjet tre nye mindre koraller udover indholdet fra mit gamle 64 L.
Jeg har ikke så mange sten i akvariet, men har forsøgt at kompensere lidt med ca. 40 kg bundlag. De nederste 5-8 cm er alligevel skjult af bordet så man kan faktisk ikke se der er så meget sand i.
Der bliver kørt med biopellets og det virker efter hensigten indtil videre. Har mod anbefalingerne valgt at lytte til et råd om, at lade udgangen fra pelletsreaktoren gå direkte i returpumpen i stedet for at gå i skummeren. Tror nu heller ikke det giver anledning til problemer med den lille fiskebestand pt. senere når den bliver større bliver det nok lavet om igen.
Eneste dødsfald fra opgraderingen var min lille øjesten, en T. maxima i flot blå.. Øv øv, men sådan er livet jo.