"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Malertape og pvc

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
jesper kristensen
Reactions:

Malertape og pvc

Indlæg af jesper kristensen »

Har tit tænkt over at bruge noget smalt malertape til mine samlinger af pvc'en Hentyderkun til det pvc som er monteret i akvariet og ikke i sumpen. Man skal jo som i nok ved kunne skille det ad og synes tit der er problemer med nogle bøjninger. Nogle skal man presse ind i røret og andre kan stort set falde ud hvis man vender røret på hovedet. Ville der ske noget ved at bruge malertape. Tvivler på vandet kommer i kontakt med det når det sidder stramt imellem rør og bøjning. Det der stikker ud bagefter fjerner man jo bare med en kniv.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2060
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Malertape og pvc

Indlæg af Stefan »

Jeg kan desværre ikke svare dig direkte på dit spørgsmål. Til samme formål har jeg dog tidligere bare brugt stykker af plasticposer i samlingerne. Så kan du skære/klippe nogle små ringe og benytte en eller flere af dem.
jesper kristensen
Reactions:

Re: Malertape og pvc

Indlæg af jesper kristensen »

Stefan skrev:Jeg kan desværre ikke svare dig direkte på dit spørgsmål. Til samme formål har jeg dog tidligere bare brugt stykker af plasticposer i samlingerne. Så kan du skære/klippe nogle små ringe og benytte en eller flere af dem.
Ja det var da også en ide. Ville bare være dejligt hvis det sad godt sammen, men også at det kunne skilles ad jo.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Malertape og pvc

Indlæg af Ryom »

Hvad med almindelig teflon tape til vandrør? Det sidder udemærket fast på pvc rør men kan også sagtens skilles ad og samles igen uden tapen skal skiftes.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1120
Tilmeldt: ons 19. mar 2008 19:13
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: Malertape og pvc

Indlæg af Dezon »

hvorfor ikke bruge det der hvide noget som man isolere vandrør med i fatningen?.
jesper kristensen
Reactions:

Re: Malertape og pvc

Indlæg af jesper kristensen »

Ryom skrev:Hvad med almindelig teflon tape til vandrør? Det sidder udemærket fast på pvc rør men kan også sagtens skilles ad og samles igen uden tapen skal skiftes.
Det er det der normalt fåes i gråt ik?
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Malertape og pvc

Indlæg af Ryom »

Nej det er normalt Hvidt på en blå rulle. Det koster næsten gratis i byggemarkedet. Bare spørg efter teflon tape til at samle vandrør med.
jesper kristensen
Reactions:

Re: Malertape og pvc

Indlæg af jesper kristensen »

Det prøver jeg lige. Tak for hjælpen.
Brugeravatar
petersoe
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 10. jun 2011 10:07
13
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Re: Malertape og pvc

Indlæg af petersoe »

Du kan bare bruge almindelig akvariesilicone. Det binder ikke på PVC, så det kan nemt skilles ad igen.
Kom en lille "strimmel silicone på ydersiden af røret, inden du drejer det ned i muffen. Siliconen fungerer som pakning og hærder også fint under vand. Har samlet tonsvis af PVC på denne måde og har altid kunnet skille det ad igen. Man adskiller emnerne ved at dreje dem fra hinanden og ofte behøver man ikke engang påføre ny silicone inden man atter samler dem.
Så frem med siliconepistolen!
Mvh
Peter
Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Malertape og pvc

Indlæg af Carsten »

Teflon tape synes jeg har en tendens til at rulle af igen. Men hvis det ikke er rør der er belastet, hvorfor så ikke bare give dem en klat silicone.
Det kan sagens trækkes fra hinanden igen
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Malertape og pvc

Indlæg af PederP »

Plejer bare at ta en voldsom skruetrækker og så lave nogen gevaldige ridser i både muffen og den rør ende der stikkes i.. Så går de gerne stramt nok.

Ved godt der er nogen forhandlere der sælger "megasafe" fittings eller noget andet billigt l..., som er enormt løse i mufferne. Ved ikke om det virker der..

BTW. Træls med de forhandlere som har billeder af dyre fittings på hjemmesiden og sender de billige...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Malertape og pvc

Indlæg af Carsten »

Er det ikke bare fordi vi har en tendens til at blande de forskellige mærker??
Der skal kun være ½mm til forskel i tykkelsen på røret, om det føles som det falder fra hinanden blot man kigger på det eller virker meget stabilt.
Og da rørene ikke er beregnet til at blive samlet med silicone, men med Tangit, som svejser det sammen, er det jo helt ligegyldigt om der er ½ mm luft, da Tangiten udligner det.

Men hvorfor der kan være så extrem stor forskel i prisen aner jeg ikke
jesper kristensen
Reactions:

Re: Malertape og pvc

Indlæg af jesper kristensen »

Carsten skrev:Er det ikke bare fordi vi har en tendens til at blande de forskellige mærker??
Der skal kun være ½mm til forskel i tykkelsen på røret, om det føles som det falder fra hinanden blot man kigger på det eller virker meget stabilt.
Og da rørene ikke er beregnet til at blive samlet med silicone, men med Tangit, som svejser det sammen, er det jo helt ligegyldigt om der er ½ mm luft, da Tangiten udligner det.

Men hvorfor der kan være så extrem stor forskel i prisen aner jeg ikke
Det er da ikke ligemeget om det kan bevæge sig meget eller ej. Mit pvc går fra gennemføringen og op i et T-stykke som så skyder vandet ud i hver sin side. Dette stykke skal kunne skilles ad da jeg ikke kan hive det hele op uden det rager imod min lampe. Lampen kan ikke flyttes nemlig. Derfor skal jeg kunne fjerne T-stykket fra røret der fører op. Prøver med tape og ser hvordan det går.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Malertape og pvc

Indlæg af PederP »

Ville ofre en union hvis det er til det rør med tryk eller bruge gevindmuffer. Troede vi snakke overløbs rør.
jesper kristensen
Reactions:

Re: Malertape og pvc

Indlæg af jesper kristensen »

Begge udstrømningsrør bliver limet til T-stykket som bliver monteret på en union. Tak for tippet Peder. Nu er det kun røret ned til gennemføringen der sidder løst, men dette sættes fast med teflon.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Malertape og pvc

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:Er det ikke bare fordi vi har en tendens til at blande de forskellige mærker??
Jeg mener nu der er en kvalitets forskel. Med de gode Plasson fittings og Techno haner (mener Eurotech er importøren i dk) kan man bygge hele sit rør setup før man limer. De billige har så store tolerancer at de er enormt løse.
Dessuden er der en størrelses forskel på haner og unioner, hvor f.eks. en kuglehane fra techno fylder det halve af en megasafe.

Har sendt en hel kasse retur til petsupply engang, da de var en billig kopi afdet han viste på billederne på hjemmesiden.. Sådan noget er ikke ok IMO.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Malertape og pvc

Indlæg af Carsten »

Jeg troede lige som Peder at det var rør uden tryk som der var tale om.
Du skal dog være opmærksom på at en union fylder ret meget, og plads er der sjældent for meget af i overløbet.
Som Peder skriver, kan muffer med gevind være løsningen.
Men jeg skal også sige, at det er sjældent at der er brug for hverken unioner eller gevindmuffer. Når er der tryk på, men sjældent så meget at det er nødvendigt
med unioner eller gevindmuffer.
I mit akvarie var returrøret blot trykket sammen, og akvariet blev i mange år forsynet med vand fra en RD8500.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Malertape og pvc

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:
Carsten skrev:Er det ikke bare fordi vi har en tendens til at blande de forskellige mærker??
Jeg mener nu der er en kvalitets forskel. Med de gode Plasson fittings og Techno haner (mener Eurotech er importøren i dk) kan man bygge hele sit rør setup før man limer. De billige har så store tolerancer at de er enormt løse.
Dessuden er der en størrelses forskel på haner og unioner, hvor f.eks. en kuglehane fra techno fylder det halve af en megasafe.

Har sendt en hel kasse retur til petsupply engang, da de var en billig kopi afdet han viste på billederne på hjemmesiden.. Sådan noget er ikke ok IMO.
Jeg har brugt mange forskellige mærker, men mest GF mener jeg de hedder. Men også masser af dem fra koiimport, som er af de absolut billigste.
Har dog aldrig været ude for at jeg ikke har kunnet samle rørene uden at lime det. At jeg så ikke har villet sætte tryk på det uden at et var limet er så en anden ting, men at samle det har aldrig været et problem.
De billige unioner og haner er vi helt eninge om er noget lo..
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Malertape og pvc

Indlæg af PederP »

GF mener jeg også er af god kvalitet. Har iøvrigt fået Plasson/Techno hos koiimport da jeg handlede der, de behersker en sjælden form for billig kvalitet :)
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Malertape og pvc

Indlæg af DDT2 »

GF er et af de største og mest førende inde for fittings. Deres kvalitet kan desværre også ses på prisen men tilgengæld er al deres fittings ens i tykkelserne, så man undgår problemer med 'slør' i samlingen.

Kan til gengæld varmt anbefale deres kuglehaner trods de koster lidt mere end kinamodellerne
jesper kristensen
Reactions:

Re: Malertape og pvc

Indlæg af jesper kristensen »

DDT2 skrev:GF er et af de største og mest førende inde for fittings. Deres kvalitet kan desværre også ses på prisen men tilgengæld er al deres fittings ens i tykkelserne, så man undgår problemer med 'slør' i samlingen.

Kan til gengæld varmt anbefale deres kuglehaner trods de koster lidt mere end kinamodellerne
Kender priserne. Sanistål sælger det mærke. Manglede en 25Ø kuglehane. 475 kr stk. My ass.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Malertape og pvc

Indlæg af DDT2 »

Ahh så får du da også nederen rabat ;-) mener jeg fik prisen så samme størrelse til 230kr
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"