"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Boosterpumpe

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Boosterpumpe

Indlæg af Chrissy62 »

Vi har købt et osmoseanlæg og et silikatfilter, men vi mangler en boosterpumpe;)

Så læste jeg på brugsforvirringen, at membranen kun måtte køre med et tryk på højst 5 bar, og uden boosterpumpe kører den med 4 bar.

Nu er spørgsmålet så, hvis vi kommer en boosterpumpe på, om vi så ikke slider membranen op før tid?
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Engelquist »

Det lyder da også til at der er et pænt tryk på jeres vand- måske det er fordi I har vandværket, lige på den anden side af gaden,10 meter væk...

Hvor meget osmosevand laver anlægget i timen nu?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Rent Postevand
Reactions:

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Rent Postevand »

4bar er et fint vandtryk. De fleste standard membraner arbejder fint ved 3bar, omend lidt bedre ved højere tryk, men ikke så meget bedre. Umiddelbart ville jeg sige, at du har ingen grund til boosterpumpe. Vær glad for dit fine vandtryk ;-)
Hilsen Michael
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Boosterpumpe

Indlæg af pederrevnørd »

Michael,

God rådgivning - dejligt at se en sælger som gør således:-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
15
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Valentin »

Den vil jeg bestemt også følge op på.. Rigtig fint råd fra en forhandler.. :GO
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Boosterpumpe

Indlæg af DDT2 »

Så ville det langt de flest steder så ikke være nødvendigt efter som de fleste vandværker kører med 4 bar.
Personligt synes jeg at jeg har en del mindre spildvand samt man får sit vand temlig meget hurtigere. Ville for al skyld ikke undvære min boosterpumpe.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Chrissy62 »

Jamen det lyder jo godt;) Jeg synes så det går pænt langsomt med det vand. men anlægget er et 240 L, så egentligt burde det kunne køre 10L i timen, men den tror jeg ikke holder i byretten;)

Nu gik spørgsmålet så også på, om man slider på membranen, så den skal skiftes før tid, ved at køre med en boosterpumpe og deraf en bar på over 5?
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Carsten »

For at du skal få de der 240 liter i døgnet er der nogle helt specielle forhold til stede.
Vandet skal være 25 grader varmt, og trykket skal være optimalt. 6 bar.
Forfiltrene skal være spritnye og flowbegrænseren passe 100% til anlægget.

Selvom forhandlere siger at det ikke er nødvendigt at skifte membranerne så ofte, så er det der du bemærker den største forskel.
Jeg vil mene at med det vand vi har her i den østlige del af landet, skal man ikke regne med en holdbarhed på meget mere end 1 år, selvfølgelig afhængig af
forbruget.
spdiving
Reactions:

Re: Boosterpumpe

Indlæg af spdiving »

Hvor fra ved du at du har 4 bar tyrk på vandet har du måler på anlæget ?

Med boosterpumpe for du det ud af anlæget som det er opgivet til samt mindre spild vand.
En anden grund er, med boosterpumpe skåner man også miljøet, da man ikke smider lige så meget spild vand ud i kloakken.

Steen
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Engelquist »

Jeg kører med boosterpumpe, og anlægget leverer de 240 liter det lover- men om boosterpumpen forringer membramens levetid, skal jeg ikke kunne svare på, men har nu aldrig hørt eller læst at det skulle...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Chrissy62 »

Ja, der er trykmåler på, men hvor meget ekstra tryk vil der komme med en boosterpumpe på, når trykket allerede er på 4 bar?
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Rent Postevand
Reactions:

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Rent Postevand »

Jeg skal lige til at lære forum igen, det der med at klikke, så man får email, når der sker noget i tråden. Nå, til sagen.

Jeg er som sagt relativ ny forhandler og faktisk meget grøn på mange områder omkring omv. osmose ;-) men jeg forsøger at spørge og læse mig til svar på de spørgsmål, jeg læser om. Spm er: kan en boosterpumpe evt. gøre skade på en membran, som højst må køre på 5bar. Jeg har hørt lidt fra min nye tyske leverandør, som går for at være en af de mest kyndige udi osmoseanlæg (10 år erfaring) og han fortalte mig lidt i dag, at en bestemt pumpe passer til bestemte membran størrelser, så der er noget om snakken.

Jeg skal nok forsøge at finde info og få skrevet noget om det på min hjemmeside, men det ville sikkert hjælpe, hvis du, Chrissy62 kunne fortælle:

1) membran navn eller i det mindste antal GPD
2) boosterpumpens data

Hilsen Michael
Jesper ØH
Reactions:

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Jesper ØH »

Det er membranerne der afgør hvor stor boosterpumpen kan være jo højre gpd på membranen jo højre psi på boosterpumpen eks 120psi er fint til 100gpd men 300gpd ca 150psi. Jeg ville aldrig undværre boosterpumpe, så ville jeg aldrig få lavet vand, men det med at man vil bruge mindre vand med booster er ikke til fældet her, så snart jeg tænder boosterpumpen kan man se der strømmer meget mere vand ud af retur slangen, nærmest sprøjter ud :beer:
Rent Postevand
Reactions:

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Rent Postevand »

Jesper: 1000 tak for info. Jeg har fundet en meget informativ tysk webside, der desværre har et håbløst layout. Jeg er i gang med en læsbar oversættelse.

Jeg vender tilbage med lidt mere detaljerede info, men det ser ud til, at vandtrykket i DK ikke er så højt som i måske nogle andre lande
/Michael
Senest rettet af Rent Postevand tors 17. nov 2011 09:46, rettet i alt 3 gange.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg laver 25l på 1,5 time og hvis jeg ikke har boosterpumpen på tror jeg det vil tage en dag for 25l :hehe: men mit tryk er heller ikke godt her tror jeg, Har godt nok en helt ny trykmåler som jeg bestildte til anlæget, men glemte at købe et t stykke til den :BA
Rent Postevand
Reactions:

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Rent Postevand »

Det er helt klart at hvis man har et relativt lavt tryk (under 2,5bar, måske under 3bar), så giver et højere vandtryk 3 vigtige effekter: 1) "hurtigere" osmosevand, 2) mindre spildvand og 3) renere vand (med lavere ppm værdi).
Jesper ØH
Reactions:

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Jesper ØH »

ppm skal helst være meget lavt, min er 0-1 ppm og silikat filter. Holdbar heden på membraner afhænger jo også af om man får skifter Sediment filter og kul filter i tide, membraner holder også længre hvis man skyller min 5 minutter før man laver vand og minimum 5 minutter efter der er lavet vand.
Rent Postevand
Reactions:

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Rent Postevand »

Jeg forsøger nu at få gode informationer om forhold mellem vandtryk, temp. og anlæg (membran str.) med eller uden pumpe og skriver snarest om det.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Chrissy62 »

Okay..det er skidegodt med al den her info;)

På kulfilteret står der max. 125 psi, og at det kan fortælle, hvor stor en boosterpume man kan sætte på anlægget;) men selve membranen står vist kun i bar og ikke psi..og der står 3-5 bar som max tryk.

Den pumpe der var i tankerne var denne her:

http://www.macrodeportes.com.ar/Bomba-D ... 36847.html

Jeg kan nemlig købe den af en kammerat:)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Rent Postevand
Reactions:

Re: Boosterpumpe

Indlæg af Rent Postevand »

1bar = 14,5 psi, så 125psi er 6,8bar. Hvilket anlæg har du, et lille 3 trins eller større med plasticfilterhuse, hvor man sætter udskiftningsfiltrene ned i ? Jeg er ikke med på hvad du mener, når du skriver at der står på "kulfilteret" max 125psi.

Men bortset fra det, du må ikke hænge mig op på det, fordi jeg ikke er helt sikker, men det lyder ellers ok.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"