OD af vsv..

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

OD af vsv..

Indlæg af Valentin »

Kære forum..

Jeg TROR at jeg har været så dum at over dosere mit akvarie med vsv.. Igennem den sidste måned har alle mine sps-er vokset og nye har sat sig til, alt dette mens jeg har hældt 2 ml vsv i til ca 2000l vand, med en nitrat på 2, dog de sidste 14 dage er den så kommet ned på 0 og fjolset mig reagerede ikke men blev ved lige så dum man kan være og hældte mine kære sædvanlige 2 ml vsv i..

Så til det sjove.. For en uge siden kunne jeg se en aften at tingene hos to af mine længe holdte sps-er ikke så helt så godt ud, de så ligesom lidt trætte ud og alt andet stod smukt som det plejer.. Efter to dage så alle sps-er sådan ud, trætte og de to første havde taget skridtet videre og havde smidt sit væv i spidserne.. Dette har så gået dårligere og dårligere, der er blevet lavet et godt stort vandskifte, samt der er ved at blive gjort klar til et mere imorgen..

Nu kan jeg jo desvære ikke sige med sikkerhed at det er OD af vsv, men alle andre værdier ser ud som de skal.. Og måler med de rigtige testsæt osv, men intet galt at se her..

Har det mest elendige camera, så kan desvære ikke tage et billede af mit problem.. Men mit store spørgsmål er om der er andre der ude som vil være ved en OD af vsv og fortælle mig om det er det jeg har kvajet mig med, eller om der er nogle som mener der kunne vlre andet galt..

Dosere også med div zeovit produkter, bla zeobak for ikke at få mono kultur med vsv-en samt jeg kører en del andre af deres produkter, men er vildt nærig med det, vi snakker 6 dråber af 10 forskellige af deres ting til mine 2000l, som svarer til ca 1/3 eller 1/4 dosis af anbefalet.. Man skulle jo starte stille med det, og det passede nærrig røven i mig, så tror sku heller ikke det kan være det som kan være gået galt..

De fleste af mine sps-er er døde alt andet lever, så tråden er ikke lavet for at redde mine sidste koraller, men der imod lære af mine og eller andres fejl.. Plus en bonus er da hvis det vender og nogle af mine flotteste sps-er kunne komme sig, men lærdom ville være rigtig rigt her..

Håber nogle der ude vil dele deres erfaringer omkring sps død af div forskellige arter.. STN og alt andet..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: OD af vsv..

Indlæg af pederrevnørd »

Hej,

Trist, men dejlig ærlig læsning.
Blev dine sps blegbrune indem de fik burnt tips ?

Se denne artikel:

http://reefkeeping.com/issues/2008-08/nftt/index.php

Hvis ja, så er de ved at dø af sult, men lyder mærkeligt med så lav en dosis på 2000 l vand.

Hvis de er blegbrune, så skal du fodre rigeligt, giv dine fisk ekstra meget mad. Få no3 op på små 2. Doser pohls xtra hvis det er tilfældet, samt amino.

Jeg tror der ligger mere til grund her.

Hvad siger kh, ca og kalium samt mg.?
Hvilke produkter fra Zeo doserer du?

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

God aften Peder..

Dejligt med et svar fra en med sådan en smuk balje som du har, der må bestemt være guldkorn at høre fra dig.. :GO

De startede egentlig bare med at blive hvide, og mistede deres væv, min hypnopora har her til aften fået masser af små hvide huller i sig.. Intet bliver først brunt, den fase er vi åbenbart sprunget over..

Fra zeo bruger jeg.. Coral snow to gange dagligt, 6ml samt coral vitalizer, to gange dagligt.. Så bruger jeg amino high acid, sponge power, lps amino.. Zeobak, men kun 6 dråber hver fredag og mandag, dette var jeg dog oppe på HELE 12 dråber de to gange ugentligt, indtil uheldet syntes efter en måned eller halvandens forbrug at der var flere flasker, de er nok steget mig til hovedet.. Men skidtet ser bestemt ud til at virke.. Før dette uheld, kunne jeg se alle mine sps-er fik hvidt spindelvæv ud fra sig og farverne kom virkelig frem.. Ja lige indtil....?

Undskyld mit H.C Andersen, men svært at forklare sig kort..
Mvh Troels

Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Målinger før uheld..

Nitrat 0
Fosfat 0
Kh 11
Ca 520
Mg 1300

Efter uheldet

Kh sat ned til 10 alt andet det samme..

Ved godt min ca skal lidt ned og mg nok lidt op, men dette burde jo ikke være mit problem.. Alle tal har faktisk lagt total stabilt i ca 2,5 måned..

Ja lige bortset fra nitrat, som jeg så så smart jeg var fik godt og grundigt ned med vsv.. Startede med 10 ml og har aldrig hældt mere i end dette pr dag og da nitraten faldt satte jeg dosis på halv og gik og tjekede igen.. Men da nitraten forsvandt, sov jeg totalt i timen..

Peder - Mener du ikke at det kan være vsv-en der er skyld i det hele....? Det tager jo ilten i vandet hvis der ikke er flere bakterier at æde.. Men så ville alle mine kære acans og lobo-er vel ikke stå og smile til mig....?
Mvh Troels

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hmm er mega træt nu Troels,

Men vi må tale i morgen.
Med din sidste beskrivelse lyder det mere som om det er gået rigtigt fint, og at din ca og kh/mg ikke har kunnet følge med væksten....

Du har jo givet dem mad....

Ked af at høre det, men er selv gået over til at måle disse ting hver anden dag nu, da jeg har oplevet kraftig rykvis vækst, og ca røg fra 440 til 360 på 3 dage....Hvad sagde ca og kh da de døde ?

Men det er pt blot et gæt fra en træt mand.
stadig mange andre muligheder desværre.

Tales i morgen :-)

Nat nat
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Så lige du havde lavet et nyt indlæg,

Og det lugter nu af vsv od.... Du har jo kommet 10 ml i.... Og det hele er gået for hurtigt.
Hvorfor så travlt ?
Hvorfor 2 gange snow dagligt?
Har du haft slimalger - de er med garanti kommet af din od af carbon desværre.

Stop med dosering af snow og vsv.
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Det med de 10 ml er for ihvertfald to måneder siden og så gik jeg stærkt ned i dosering sammen med nitraten..

Troede coral snow var ok.. Dette vil jeg meget gerne høre mere om, når du er frisk igen.. Jeg tror kun at cora snow er godt og for gode ting og egentig ikke rigtig noget man kan overdosere med, men det kunne jo sagtens være en faktor.. Mit akvarie vil ihvertfald ikke mangle det da det havde det fint før, så fra i aften kommer der ikke mere coral snow i før jeg ved mere omkring div..

Er virkelig også blevet senge klar.. Tak for din tid.. Og sov godt.. :GO
Mvh Troels

Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 2
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Hmm- en ca på 520 er meget høj.... jeg har oplevet at mine koraler går lidt i stå når min ca har været lidt for høj- hold den på 420, det er koralerne skabt til at trives i...

Også undrer det mig lidt du overhovedet kører vsv- der er alt for mange ubekendte i denne metode... hvorfor ikke bare bruge et godt gammeldags refugium med makroalger?? det vil holde din nitrat og fosfat i bund og samtidig fodre dine koraler med masser af pods....

Mit råd er at stoppe med vsv, få CA på plads og hold dine værdier stabile- jævnlige vandskifte og få evt et refugium igang....
Desværre skal du nok væbne dig med tålmodighed- det tager rigtig lang tid at rette op på fortidens fejltagelser, når det kommer til saltvand....
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Godmorgn igen:-)

Slet ikke uenig med Bo, ku sagtens værevejen frem for dig. Flere veje fører til succes.
Men din iver med flaskerne tyder på at du skal på afvænning, eller gøre som Bo foreskriver - Bo er en dygig akvarist.

Jeg vil bruge min tid på at tolke hvad der er sket med din balje istedet.

Coral snow, kan IKKE overdoseres. Det er kun et flydende filtermateriale som binder sig til mikrokopiske partikler i vandet, således at afskumning af disse øges.

Min foeløbige koklusion til din baljes situation er 2 ting:

1)
Du har "dummet" dig med vodkaen/vsv. Det er gået rigtig perfekt for dig, og du har glemt een vigtig ting - halver dosis når du når 0 i nitrat.

2)
På samme måde med vodkaen virker de blå flasker på dig kære Troels. Du er blevet opmuntret af sucseen og har kommet for meget i, uden at sætte dig ind i hvad de hver især gør.

Du skriver ikke noget om østersæg eller lignende - men mit gæt er at de storpolyppede har klaret sig, da de har kunnet optage føde hvor partiklerne er så store at coral snow ikke har ku fjerne dem. Derfor ser du at lobo og acans stadig står flot.

Du har kun en meget lille OD, men du kørte jo din balje på grænsen... Og kom lige over den, desværre:-(

Du tilførte mange gode aminosyrer etc, men du sørgede også for at skummeren ku tage det hele ud samtidig bla med coral snow - så du har sultet din sps ihjel.

Vsv og vodka virker, men det kræver at man måler og analyserer hvad man ser i baljen.

Zeos tilsætninger virker, men når en dosis har positiv effekt, så er det niveauet du skal blive på - dobbelt dosis er ikke bedre, tværtom desværre.

Det er logisk at in CA er høj pt, alt din tilsætning af dette er der jo meget færre koraller til at optage.

Din kh er heldigvis høj, så der er ingen problem her, blot stop ca tilørsel nogle dage.

Du har faktisk været meget tæt på at gøre det helt rigtigt, men det er oz derfor jeg altid advokerer for at køre med vodka, og en nitrat på mellem 0,5-2 så er der altid næring, og samtidig den positive effekt at vodka fjerner po4, således at Rowa ikke behøves.

Hvis du læser side 1 i min egen tråd skriver jeg netop om dette med at vandet oz kan blive for rent som et problem, med død til følge desværre....

Du har sikkert lært meget af denne situation, så få kysset konen på kinden, så du snart kan få lagt nye sps kolonier i baljen.

Du skal dog først gøre hvad både Bo og jeg har skrevet, og hvad korallerne har prøvet at fortælle dig i nogle uger inden de gik bort.

Op på hesten igen, og held og lykke:-)

Mvh
Peder
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

God formiddag Bo og Peder..

Læser hva i skriver og efter min nat læsning med Peder´s link til vsv på RC, så forstod jeg hvad jeg egentlig lavede med lige Coral snow-en.. Så både vsv og snowen er lagt langt væk fra mig..

Og sjovt som du skriver det Peder, så kunne jeg nemlig ikke holde til min egen succes med sps-er der sat sig fast endelig og voksede, så jeg hældte bare mere og mere i og håbedede på mere succes.. Men tvært imod, så tror jeg nu at jeg har lært af lektien..

Var også selv sikker på at jeg havde gjort mit vand for " rent " , så nu er det bare igen med at have tålmodighed og håbe jeg kan få øje på en vending i tanken i løbet af den næste måneds tid..

Ja saltvand tager jo desvære laaaaaaang tid, men det er jo vel også en af de ting vi elsker ved det.. smiler..

Takker rigtig meget for jeres råd og hjælp..

Vender stærkt tilbage og fortæller om det var det rigtige der blev valgt.. Samt der kommer til at følge lidt billeder med.. Tror jeg har fået lokket konon med på et vildt canon camera..

God søndag til alle
Mvh Troels

Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Min sidste tanke inden job..

Utroligt at man ikke kunne holde til at se det man ventede på med ens koraller, nemlig succes, men det eneste det gav til mig var stjerne nykker omkring min tank, og straks sparkede mit system mig ned igen..

Øv at man ikke kunne tage den med ro, og have lidt tålmodighed, hvilket man jo ved man skal have i vores hobby..

Men det har da kostet mig omkring de 4000 ind til videre, så mån ikke jeg lærer lidt af det.. Snøft snøft..
Mvh Troels

Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Hej Troels,
Jeg kan ikke lade være med at smile en lille smule, men jeg er da oprigtigt ked af det på dine vegne, at du har fået væltet dit akvarie, men jeg smiler, fordi jeg faktisk var på vej ned, af den samme sti som dig, man ser succesen, og tror at jo mere KZ jo bedre, men nej.............så jeg håber jeg kan ændre min tankegang på det, og undgå OD.

Held og lykke med din tank.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hej. Vil lige komme med en ros til de gode råd der bliver givet.

Jeg har fulgt rådene Peder er kommet med i denne tråd og "lorteakvarie" tråden.
Kører et 90L akvarie med et 15L refugium med caulerpa. Tidligere fulgte jeg anvisningen på en pellet pakke og kørte med en dosis til lav belastning, samt rowa.

Her er min akvariehistorie kort. Startede det hele for 9md siden i et lille nano akvarie, samme setup - dog uden refugium.
Her kørte det hele godt i lang tid, men til sidst i forløbet (vandværdier ok), trak hydnophoraen og en reverse pokerstar sine polypper ind.
Omkring samme tid blev der skiftet til mit 90L, omkring 2½md siden. Skal have bygget et på 144, så jeg har 22kg sten i systemet for at ha indkørte sten nok når jeg skifter.
Montiporaen bliver på det tidspunkt stadig blegere, Hydnoporaen er uændret neongrøn men uden at man så polypperne ude.
Omkring det tidspunkt hvor "Lorteakvarie tråden" kom op fandt jeg også lidt hvidt slim enkelte steder i akvariet.

Efter at have fulgt tråden hældte jeg først halvdelen af mine pellets ud. Da jeg stadig havde 0,0 efter et par dage droppede jeg det helt og overlod det til Caulerpaen at holde N nede, mens jeg overvåger.
Tog også Rowa fra, og har siden målt P hver dag.

Jeg fulgte også rådet om fodring, og har tilsat saliferts Koralfood samt Grotechs vitaminoM(amino, som jeg i øvrigt har tilsat dagligt under hele forløbet - nok derfor jeg ikke har set et totalt kolaps). Vil gerne ta mod råd om andre produkter hvis i ikke mener det er tilstrækkeligt. :)

Så nu er jeg nået dertil hvor slimlaget er væk. Kalkalgerne blomstrer - Og en pudsigt stigende Mg er vendt til forbrug igen.
Montiporaen har fået en sundere farve og jeg kan ane mere og mere af polypperne hver dag. Min Hydnopohora står perfekt igen :)

Så tak for gode råd Peder!

Målte 0,02 P imorges, så jeg har startet lidt Rowa.

Håber at Caulerpaen kommer efter det og overflødigør Rowaen :)

mvh.
Peder
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Kære navnebror,

Gør mig oprigtig glad at høre om udviklingen i din balje, og din fornemme tilbagemelding til mig.

TAK :-) det er præcis hvorfor jeg bruger en del tid på dette dejlige forum, at kunne give råd, og få råd.

Mvh fra en glad mand

Peder:-)
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Helt sikkert også stor ros til dig her fra Peder.. Man må helt sikkert sige at du er en af sidens bedste hjælpere, og dette glæder helt sikkert rigtig rigtig mange akvarister, samt giver nogle af os en nemmere dag..smiler..

Vi har fået lavet vandskifte samt stoppet coral snow, og sat et aktiv kul filter til..

Og lige en side ting, så overvejer vi lige pt at skifte fra kalk reaktor til balling.. Vi står snart midt i hus køb, så skal balling prøves inden, så må det jo næsten være nu..
Mvh Troels

Jesper ØH

Indlæg af Jesper ØH »

Hejsa :GO Har du mistet alle dine SPS :BA Hvorfor tilfører du så meget Troels :W ved ikke om det er mig der udsulter mine SPS men for s.... du går da amok :beer:
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Hey Jesper..

2 ml vsv er egentlig ikke så overdrevet/meget til de 2000L vand jeg har kørende, men når nitraten er røget under 0, altså minus næsten, så er selv en halv ml for meget..

Hvorfor jeg doserede så meget - Ja min egen succes ved at se mine sps-er vokse og sætte sig, det gav mig sku stjerne nykker, og jeg troede jeg kunne klare hele verden agtig.. Lige før jeg troede jeg var Amalie og Peter.. griner..
Mvh Troels

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"