"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: søn 9. jan 2011 10:25
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2011

Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af AlexSakke »

Hej til alle!

Hvad er jeres erfaringer inden for måling af Ca, Mg og Kh.
Der findes utallige tråde om det her på forummet, men der er godt nok dele meninger om det. :P
Findes der et mærke, der måler "præcist" +/- 1-2%? Bruger nogle af jer Red Sea's nye tests for disse 3 værdier?

Jeg måler selv med Salifert, men nogle mener, at Kh f.eks ikke er nøjagtig. Heller ikke Mg...? :? Hvad så med Ca? Nogle mener, at Hannas Kh heller ikke er nøjagtig. Jeg er godt nok forvirret...

Ja, i bund og grund drejer det sig om, at bare værdierne er stabile, så er det fint nok. Men jeg vil gerne vide, hvad der foregår i baljen. :wink:
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 632
Tilmeldt: fre 3. nov 2006 13:35
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af moby »

Red sea. Uden tvivl
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af amddurin »

Kh skal op mellem 10 og 12 med Salifert har jeg fået at vide i en butik, så skulle men ligge omkring de 8ppm...

Min Mg er vist for høj i forhold til Salifert, så det er den anden vej...

Ved ikke hvad der ellers skulle være bedre...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af bima »

Min Red Sea viser Mg 1560 hvor den er 1350
med Salifert.Men syntes alligevel at Red Seas testsæt er
smarte,om de er bedre tror jeg egentligt ikke :rolleyes:
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: søn 9. jan 2011 10:25
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2011

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af AlexSakke »

moby skrev:Red sea. Uden tvivl
Hvor præcise er de i forhold til Saliferts Ca, Kh og Mg?
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 632
Tilmeldt: fre 3. nov 2006 13:35
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af moby »

AlexSakke skrev:
moby skrev:Red sea. Uden tvivl
Hvor præcise er de i forhold til Saliferts Ca, Kh og Mg?
Ca fra Salifert er relativ tæt på red seas med 10-/+ men MG og KH er langt fra præcise hos salifert.
Jeg har været med til nogle laboratorie test hvor jeg har fået sammenlignet nye saliferttest sæt og Red sea Pro serien. Red Sea pro er klar overlegen i forhold til andre test sæt, der har ramt spot on. kun nogle 1 test (mg) difference med 2%, og Po4 er der en lille difference som ikke betyder noget særligt. Hvis den viser 0.05 i po4 er den nærmere o,o6 på red sea testen. De resterende har været så præcist som det kan være. Har indtil videre hørt fra 3 forskellige at deres MG var helt ude og skide da den blev sammenlignet med Red seas MG test og efter ændringen har der været meget positive resultater i baljenrne. Iod testen er den nemmeste aflæsning jeg har set indtil videre. Nitrat testen er høj sensitiv så hvis du har over 4 i nitrat kan den slet ikke aflæse det. Differencen er på 0.02% så mere præcis bliver det ikke. Testene er dyrer men rigtige gode.
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: søn 9. jan 2011 10:25
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2011

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af AlexSakke »

har lige bestilt Red Sea's Ca, Kh og Mg tests (hos dig :-))

Har også NO3 og PO4 tests. Min NO3 er 0 (farven er grøn), men mht PO4 er jeg mere glad for Rowas test.
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af nesnej »

moby skrev:
AlexSakke skrev:
moby skrev:Red sea. Uden tvivl
Hvor præcise er de i forhold til Saliferts Ca, Kh og Mg?
Ca fra Salifert er relativ tæt på red seas med 10-/+ men MG og KH er langt fra præcise hos salifert.
Jeg har været med til nogle laboratorie test hvor jeg har fået sammenlignet nye saliferttest sæt og Red sea Pro serien. Red Sea pro er klar overlegen i forhold til andre test sæt, der har ramt spot on. kun nogle 1 test (mg) difference med 2%, og Po4 er der en lille difference som ikke betyder noget særligt. Hvis den viser 0.05 i po4 er den nærmere o,o6 på red sea testen. De resterende har været så præcist som det kan være. Har indtil videre hørt fra 3 forskellige at deres MG var helt ude og skide da den blev sammenlignet med Red seas MG test og efter ændringen har der været meget positive resultater i baljenrne. Iod testen er den nemmeste aflæsning jeg har set indtil videre. Nitrat testen er høj sensitiv så hvis du har over 4 i nitrat kan den slet ikke aflæse det. Differencen er på 0.02% så mere præcis bliver det ikke. Testene er dyrer men rigtige gode.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af PederP »

Har 50ppm forskel mellem Redsea pro og salifert mg testsæt, hvor salifert viser højest. Til sammenligning har jeg også et aqualight testsæt som ligger 150ppm under redsea.
Stoler på Mobys prøver, og erstatter alle mine testsæt med redsea når de andre løber tør. :)

Prisen på salifert og redsea mg. testsæt er ca. den samme, da der kun er til halvt så mange tests i saliferts udgave..
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: søn 9. jan 2011 10:25
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2011

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af AlexSakke »

Er spændt på at måle med Ca, Mg og Kh med Red Sea.
Vender tilbage med resultaterne efter testen! :wink:
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af pederrevnørd »

AlexSakke skrev:Er spændt på at måle med Ca, Mg og Kh med Red Sea.
Vender tilbage med resultaterne efter testen! :wink:
Bliver spændende at høre - de testsæt er efterhånden lidt af en jungle - tror stadig man skal blande fra flere mærker for at få optimal output

Kan se at Red Seas program er billigst hos Seastars :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 632
Tilmeldt: fre 3. nov 2006 13:35
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af moby »

pederrevnørd skrev:
AlexSakke skrev:Er spændt på at måle med Ca, Mg og Kh med Red Sea.
Vender tilbage med resultaterne efter testen! :wink:
Bliver spændende at høre - de testsæt er efterhånden lidt af en jungle - tror stadig man skal blande fra flere mærker for at få optimal output

Kan se at Red Seas program er billigst hos Seastars :-)

Mvh
Peder
Jamen tak for tippet, så må jeg jo lige følge mit prisgaranti politik og rette priserne. Det var da også dejligt at hører dig udtale om en anden butik end Decocean :wink:
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af Gino »

Hej

Jeg er ret vilde med de nye Red Sea pro serier! de funker og er nemme at bruge og rigtigt gode aflæselige!

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: søn 9. jan 2011 10:25
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2011

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af AlexSakke »

Nå, men nu skal I høre. Har lige testet vandet for Ca, Kh og Mg både med Salifert og Red Sea :sneaky:

Først Salifert:

Kh- 9.6
Ca- 440
Mg- 1.440

Så er det Red Sea's tur:

Kh- 9.8
Ca- 450
Mg- 1.480

Min konklusion vil være, at der ikke er så meget forskel på dem begge. Red Sea er måske smart, men farveaflæsning er vanskeligere i forhold til Salifert (bare min mening).
Synes dog ikke, det var spild af penge, da det altid er rart at måle med 2 forskellige produkter.

Det var det :wink:
jesper kristensen
Reactions:

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af jesper kristensen »

Jeg bruger ogsp red sea test, men synes godt nok det er svært at læse no3 og po4 på dem.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af pederrevnørd »

AlexSakke skrev:Nå, men nu skal I høre. Har lige testet vandet for Ca, Kh og Mg både med Salifert og Red Sea :sneaky:

Først Salifert:

Kh- 9.6
Ca- 440
Mg- 1.440

Så er det Red Sea's tur:

Kh- 9.8
Ca- 450
Mg- 1.480

Min konklusion vil være, at der ikke er så meget forskel på dem begge. Red Sea er måske smart, men farveaflæsning er vanskeligere i forhold til Salifert (bare min mening).
Synes dog ikke, det var spild af penge, da det altid er rart at måle med 2 forskellige produkter.

Det var det :wink:
Tak Alex,

Værdifuldt med en uvildig test, som man kan stole på.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af Olsen »

moby skrev:
AlexSakke skrev:
moby skrev:Red sea. Uden tvivl
Hvor præcise er de i forhold til Saliferts Ca, Kh og Mg?
Ca fra Salifert er relativ tæt på red seas med 10-/+ men MG og KH er langt fra præcise hos salifert.
Jeg har været med til nogle laboratorie test hvor jeg har fået sammenlignet nye saliferttest sæt og Red sea Pro serien. Red Sea pro er klar overlegen i forhold til andre test sæt, der har ramt spot on. kun nogle 1 test (mg) difference med 2%, og Po4 er der en lille difference som ikke betyder noget særligt. Hvis den viser 0.05 i po4 er den nærmere o,o6 på red sea testen. De resterende har været så præcist som det kan være. Har indtil videre hørt fra 3 forskellige at deres MG var helt ude og skide da den blev sammenlignet med Red seas MG test og efter ændringen har der været meget positive resultater i baljenrne. Iod testen er den nemmeste aflæsning jeg har set indtil videre. Nitrat testen er høj sensitiv så hvis du har over 4 i nitrat kan den slet ikke aflæse det. Differencen er på 0.02% så mere præcis bliver det ikke. Testene er dyrer men rigtige gode.
Men Moby, hvorfor så sælge Salifert testsæt hvis de er upræcise?? ;)
Jeg har over længere tid brugt Salifert testsæt og har haft positive oplevelser. Havde på et tidspunkt NO3 på rigtig meget og lavede vel ca. 25 målinger fordelt over flere uger hvor jeg tilsatte mere og mere vodka. NO3 faldt tilsvarende.
Det samme gjaldt for KH som jeg hævede over tid. Jeg sværger ikke til Salifert og jeg har ikke prøvet Red Sea, men den mængde pulver som aquacalculatoren har forudsagt og som jeg derefter har blandt op i en spand og tilsat akvariet har oftest svaret meget godt til den måling Salifert har resulteret i.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af Engelquist »

Det vigtigste er at holde sig til samme testsæt- og derved sine værdier stabile...

Tror sgu ikke der er den store forskel på de fleste af dem, når det kommer til stykket- salgstaler skal altid tages med et gran salt, da det jo netop er for at fremme sit produkt frem for andres...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af PederP »

Har i bemærket hvordan afvigelserne vi finder mellem RS og Salifert er meget ustabile?

Hvis vi går ud fra at Mg fra RS rammer plet, og kigger på Bima's test, så er salifert -13,5% for lav
jeg har den +3,3%, Alex er modsat -3%.

Kunne være sjov at teste RS testsættet mod sig selv - forstået sådan at et sæt med senere produktions dato blev testet mod et lidt ældre. Så kunne vi se om de afvigelser alle ligger hos Salifert..

(Bima - hvor gammelt er dit Salifert Mg testsæt? )
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af pederrevnørd »

Synes det var mere interessant at få lagt den test som er lavet af et laboratorie ud her. Hvilket LAB, hvornår ?og af hvem ? der iflg en enkeltperson er lavet!! Dokumenteret og lagt i denne tråd. Der må jo findes en hardcopy af de resultater.

Så har vi fakta, og ikke salgssnak :-)

Indtil videre stoler jeg ikke på nogen testsæt 100%, men har som fleste andre fundet nogle jeg foretrækker til visse målinger, og andre fabrikater til andre målinger.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af Carsten »

For nogle år siden lavede korallenriff.de en sådan test. Hvor de havde nogle reference væsker med kendt indhold af kh - ca -mg og hvor de testede flere forskellige fabrikater.
Om den stadig ligger på siden ved jeg ikke.
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: søn 9. jan 2011 10:25
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2011

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af AlexSakke »

Jesper: jeg synes, at det er omvendt mht Red Sea NO2 og PO4 test. Det er meget nemmere at aflæse i forhold til Salifert.

Bo: ja, det er rigtigt. Der er ikke nogen producenter, der vil påstå, at deres testsæt ikke er gode. :wink:

Peder: det var så lidt. Som du selv inde på det, så er det ikke videnskabelig bevidst, men bare en stof til eftertanke :wink:

PederP: jeg tror nu ikke, at der findes testsætTET, der svarer 100% til det, der er i vandet (udover i laboratorier). Bare det er stabilt, så må det være godt nok. Man stræber selvfølgelig efter den endelige sandhed :)

Carsten: ja, det ville hjælpe at finde oplysningerne om testsæt. Men jeg tror også, at det er forskel fra produkt til produkt indenfor det samme mærke.

I aften tester jeg vandet en gang til for ALT med Salifert og Red Sea. Så ser vi, hvad der sker.

To små ting til: 1. har også testet vandet for jod med Red Sea (indholdet er 0.03, lidt lavt men med Carsten Balling skal den nok komme op af selv selv).
2. Red Sea flasker er svære at rengøre. Salifert er 100 gange nemmere....
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 632
Tilmeldt: fre 3. nov 2006 13:35
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af moby »

pederrevnørd skrev:Synes det var mere interessant at få lagt den test som er lavet af et laboratorie ud her. Hvilket LAB, hvornår ?og af hvem ? der iflg en enkeltperson er lavet!! Dokumenteret og lagt i denne tråd. Der må jo findes en hardcopy af de resultater.

Så har vi fakta, og ikke salgssnak :-)

Indtil videre stoler jeg ikke på nogen testsæt 100%, men har som fleste andre fundet nogle jeg foretrækker til visse målinger, og andre fabrikater til andre målinger.
Kære pederrevnørd.

Nu har jeg ikke nogen umiddelbart grund til at komme med påstande ellers salgssnak da jeg både sælger salifert og red sea og har masser af begge mærker på lager og sælger også mere salifert. Faktisk er der bedre avance på salifert end red sea men vil gerne tale om et godt produkt når jeg har prøvet den og tjekket det igennem med kritiske øjne.
Jeg taler ikke dårligt om salifert i den påstand, men hvis du læser på folks målinger har de forskellige målinger fra test sæt til test sæt, inden for samme mærke, sammenlignet med red seas test.
Jeg vil dog sige at selvom du bruger salifert så er det en meget god indikator for at vide ca hvor man ligger og holde sin værdier stabile og svingende.
Jeg er uddannet fysioterapeut og har en del kontakter inden for medicin verdenen, og har via en ven fra panum instituttet fået taget nogle test i min og hans fritid. Skulle der foretages laboratorietest med hardcopies og andet du referer til ville det koste en mindre herregård som jeg ikke lige har lyst til at spenderer. Men hvis mine ord på målingerne ikke er nok så er det dit problem.
Jeg prøver selv at have nogle meget præcise målinger i min balje og om der er en lille difference kan for mit vedkommende have en del betydning, for hvad jeg ønsker at opnå.

Moby
Fiskeben
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 10. okt 2011 21:04
12
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af Fiskeben »

Må lige indskyde at panum hverken må eller vil lave sådanne test heller ikke i medarbejdernes fritid dette er fyringsgrund så jeg er meget i tvivl på om historien er sand
jesper kristensen
Reactions:

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af jesper kristensen »

Fiskeben skrev:Må lige indskyde at panum hverken må eller vil lave sådanne test heller ikke i medarbejdernes fritid dette er fyringsgrund så jeg er meget i tvivl på om historien er sand

Gaaaaaaaaaaab
AlexSakke
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: søn 9. jan 2011 10:25
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2011

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af AlexSakke »

Så, den sidste sammenligning fra mig :T

Vandet er målt mellem 18.00 og 19.30 idag.

Salt: 1.027,5 (refraktometer med ATC)
Ph: 8,2 (Salifert)

Salifert Red Sea
KH: 9.8 9.4
Ca: 430-435 435
Mg: 1.440 1.440

NO3: 0 0
Si: 0
PO4 er ikke målt med Salifert. Rowa: 0. Red Sea: 0.08 (det tror jeg simpelthen ikke på, da jeg kører med Rowaphos og har gjort det i to uger. Der må være noget galt med selve testet, da fosfat i vandet fra vandhane er 0.08, osmosevand efter nitrat/fosfat/silikat filter er 0.08. Come on!)

I2: 0.03
Sr: 4? (Salifert: svært at måle)
K: 420? (Red Sea: farveskift er utydelig)

Konklusion: bedøm selv!
spdiving
Reactions:

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af spdiving »

Fiskeben skrev:Må lige indskyde at panum hverken må eller vil lave sådanne test heller ikke i medarbejdernes fritid dette er fyringsgrund så jeg er meget i tvivl på om historien er sand
Kan du også de 10 bud ??

Nå...Jeg har selv fået lavet flere målinger der inde igenem farmile. Dog i en anden forbindlse end saltvand.

Steen
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg ved intet om Panum ......:-)


Jeg har levet af og været i salg i 25 år, og alle ved at når man er sælger, så kommer man "glasur" på kagen for at sælge varen....

Man skal dog passe på ikke at komme for meget på, så risikerer man sin troværdighed.

Det behøver man ikke være Jens Lyn for at regne ud.

Tak fordi du tog dig tid til at svare mig moby, pænt af dig:-)

God aften allesammen

Mvh
Pedet
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Fiskeben
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 10. okt 2011 21:04
12
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af Fiskeben »

Ved godt hvad du har fået målt sp diving fortsat go week
jennifer
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: fre 12. feb 2010 07:01
14
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2010

Re: Bedste testsæt til at måle Ca, Kh og Mg

Indlæg af jennifer »

Jeg arbejder selv i et forsknings laboraratorium med GMO ( gen modificerede organismer ).
Det strengt forbudt at have " fremmede" på besøg i sin fritid og eksperimentere med ting og sager.
Jeg vil tro at reglerne gælder også den kemiske lab.

Og ja, jeg kender også til de 10 bud :-)
Det bliver jeg nødt til når jeg arbejder i sådan et sted, af ren sikkerheds mæssige grundlag!

Mvh.Jen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"