LED løsning

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

LED løsning

Indlæg af mcnats »

Hej
Jeg har en KEY AQUARIUM LED lampe, som jeg købte fra fishstreet for et års tid siden.
http://www.fish-street.com/key_aquarium ... ory_id=118

Den består af 3 "baner" med hver 24 3 W Cree samt månelys. Den ene af disse baner er desværre e begyndt at blinke, hvilket er ulideligt at se på, og naturligvis ikke optimalt for akvariets indhold. Lampe styres af en lille timerboks, som indeholder en ballast til hver bane. Uden at have forstand på emnet, vil jeg tro at problemet ligger i denne timer, da lampen blinker med fuldstændigt faste intervaller, og altså ikke bare ved lidt tilfældigt flimren. Umiddelbart kan ballasten ikke skiftes, og det kan næsten ikke betale sig at sende noget til reparation i kina. Jeg har derfor tænkt over forskellige DIY løsninger, og har her brug for hjælp af alle jer der har erfaringer med LED selvbyg.

1) Mit akvarie er et ombygget ferskvandsakvarie, der blev købt med overdækket T8 lampe, som ikke har været benyttet. Er det muligt at tage denne ubrugte oprindelige ferskvandslampe, tage rørene ud, og sætte LED'erne ind istedet. På den måde kan jeg få akvariet overdækket, hvilket jeg godt kunne tænke mig. Der vil naturligvis være noget varme som kan have svært ved at slippe væk i en lukket lampe, men her skal det bemærkes at mit akvarie er delvist oplyst af solen og derfor kun kører med 12x3 = 72W som så skal spredes ud på en 50 x 100 overflade, hvilket jo er langt mindre kompakt en standard LED lamper, hvilket burde gøre varmen til et meget mindre problem. Mit spørgsmål er derfor om det er nok?

2) Hvis overstående ikke går, kan jeg så erstatte/overroule min lille timerboks, så hele lampen bare lyser konstant og så styres af en normal timer i stikkontakten?

På forhånd tak
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: LED løsning

Indlæg af Carsten »

Jeg vil tro at et er driveren der er blevet defekt.
Et andet medlem af forummet var udsat for det samme(led selvbyg) og da driveren blev skiftet, lyste dioderne normalt.
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af mcnats »

Ok. Mon ikke driveren sidder i timerboksen?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

mcnats skrev:Ok. Mon ikke driveren sidder i timerboksen?
Det ved du nok mere om end mig, kender ikke lampen fra andet end dit link

Skil den ad og tag et foto, så kan vi se indmaden af lampen
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af mcnats »

Sådan ser "timer" boksen ud. Driverne må så være de 3 sorte bokser der er inden i. Jeg har fået tilsendt en ny fra Fishstreet men der kaldet de det dog for en ballast. Nu er spørgsmålet så bare hvilken der er skal skiftes? Ellers må jeg jo bare prøve fra en ad gangen.

I midten af billede 1 kan man se der hvor ledningerne fra driverne samles i et stik. Hvordan får jeg de nye ledninger tilsluttet til der. Skal de gamle bare hives ud med vold? Skal jeg lodde de nye ledninger fast?
Vedhæftede filer
IMG_4138.JPG
IMG_4136.JPG
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af mcnats »

Er der ikke nogen der kan hjælpe?
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Indlæg af Tonny »

Hej.

Det er bare at måle på alle 3 og se hvilken der ikke yder det den skal.
Derefter ville jeg hvis det skulle gå hurtigt tage nogle kronemuffer (samlemuffer på række) og klippe de gamle ledninger over til den defekte ballast (driver) og sætte den nye derimellem.
Hvis den nye ballast leveres med ledninger kan du evt også vælge den langsommelige løsning men mere grundige og lode gamle ledninger af og sætte de nye på.
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af mcnats »

Tonny skrev:Hej.

Det er bare at måle på alle 3 og se hvilken der ikke yder det den skal.
Derefter ville jeg hvis det skulle gå hurtigt tage nogle kronemuffer (samlemuffer på række) og klippe de gamle ledninger over til den defekte ballast (driver) og sætte den nye derimellem.
Hvis den nye ballast leveres med ledninger kan du evt også vælge den langsommelige løsning men mere grundige og lode gamle ledninger af og sætte de nye på.
Tak for svaret. Hvad kan jeg måle med?
Hvad med ledningernes indgang i stikket. Skal de gamle ledninger bare hives ud med vold, og de nye så lodes på?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

mcnats skrev:

Tak for svaret. Hvad kan jeg måle med?
Hvad med ledningernes indgang i stikket. Skal de gamle ledninger bare hives ud med vold, og de nye så lodes på?

Tag et multimeter.
Kan du ikke selv finde ud af det, så find en elektrikker eller lign. der kan.
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Indlæg af Tonny »

Hvis du ikke kan finde et multimeter.
Så kan du hvis der sidder stik til de enkelte ballaster tage et stik fra af gangen. når du så når til det stik hvor der ikke sker noget så har du fundet den defekte ballast.
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"