Refrakrometer VS hydrometer
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2011
Refrakrometer VS hydrometer
Har købt en refraktometer idag, og den viser saltindhold på 1.028. Hydrometer (Aqua medic) 1.024-1.025. Hvad skal jeg ståle på?
Har læst flere tråde om dette, men er ikke blevet klogere.
MVH
Alex
Har læst flere tråde om dette, men er ikke blevet klogere.
MVH
Alex
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
Re: Refrakrometer VS hydrometer
du skal kalibrerer dit refraktometer og stole på det.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5750 Ringe
- Geografisk sted: Ringe
Før jeg fik refraktometer viste mit hydrometer et saltindhold på 1.025, men refraktometeret viste 1.022, efter kalibrering. Stoler helt sikkert på refraktometeret.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Kalibrere, dvs, at når man kommer 2-3 dråber osmose vand, så skal den være på nu, ikke? Hvis det er det, så er den på 0.
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Lige præcis. Men det er faktisk mere korrekt at kalibrerer med en væske med et saltindhold på 35ppm. Det sælges nogen steder (har ikke set det i Danmark) som kalibreringsvæske til refraktometer.
Med venlig hilsen
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Saltindholdet på 1.028 er ikke kritisk. Bliver reduceret gradvist ved vandskift
Siger mange tak for hjælpen! Fremover regner jeg med refraktometer.

- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Det skal du ikke være bekymret over!AlexSakke skrev:Saltindholdet på 1.028 er ikke kritisk. Bliver reduceret gradvist ved vandskift![]()
En del af de fisk og koraller vi holder lever i Rødehavet, hvor densiteten ofte er omkring 1.030 eller over.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Det kan du sagtens bruge. Jeg bruger dog selv bare demiraliseret vand - en dunk på 1l i Rema1000 koster 5-6kr.AlexSakke skrev:Kalibrere, dvs, at når man kommer 2-3 dråber osmose vand, så skal den være på nu, ikke? Hvis det er det, så er den på 0.

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Hvis han allerede har et osmoseanlæg, er der da absolut ingen grund til at købe det samme vand i et supermarked.Marco R skrev:Det kan du sagtens bruge. Jeg bruger dog selv bare demiraliseret vand - en dunk på 1l i Rema1000 koster 5-6kr.AlexSakke skrev:Kalibrere, dvs, at når man kommer 2-3 dråber osmose vand, så skal den være på nu, ikke? Hvis det er det, så er den på 0.

Men det anbefales at kalibrere i det område du forventer at måle i, som allerede skrevet.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Det er rigtig nokStefan skrev:Hvis han allerede har et osmoseanlæg, er der da absolut ingen grund til at købe det samme vand i et supermarked.Marco R skrev:Det kan du sagtens bruge. Jeg bruger dog selv bare demiraliseret vand - en dunk på 1l i Rema1000 koster 5-6kr.AlexSakke skrev:Kalibrere, dvs, at når man kommer 2-3 dråber osmose vand, så skal den være på nu, ikke? Hvis det er det, så er den på 0.

Men der kunne jo være andre, som ikke anvendte et osmoseanlæg, hvor så det andet kunne bruges

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Wait a minute!
Når jeg måler med refraktometer, så er den indstillet til at måle saltindholdet ved 20C.
Saltindholdet falder jo varmet vandet bliver, så i stedet for 1.029 (målt med refraktometer) er mit saltindhold omkring 1.027 ved 25C? Eller?
MVH
Alex
Når jeg måler med refraktometer, så er den indstillet til at måle saltindholdet ved 20C.
Saltindholdet falder jo varmet vandet bliver, så i stedet for 1.029 (målt med refraktometer) er mit saltindhold omkring 1.027 ved 25C? Eller?
MVH
Alex
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9800 Hjørring
husk når du kalibrerer refraktometeret at det vand du kalibrerer med skal have samme temp som det vand der er i akvariet. og, demineraliseret vand og osmose vand er slet ikke det samme, da der stadig vil være salte og sådan i osmose vand. så hvis det skal gøres rigtig skal du kalibrere dit refraktometer med demineraliseret vand.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Sludder og vrøvl! Hvis der benyttes et osmoseanlæg med et velfungerende silikatfilter/totalafsalter, vil der ikke være restsalte i vandet (og du vil have deminiraliseret vand!). Det er dog en god idé at checke effektiviteten på filteret jævnligt med en TDS-måler. Under alle omstændigheder vil der være så få salte tilbage efter et velfungerende osmoseanlæg - med eller uden totalafsalter, at det ikke vil have betydning i et refraktometer.Mixtur skrev:husk når du kalibrerer refraktometeret at det vand du kalibrerer med skal have samme temp som det vand der er i akvariet. og, demineraliseret vand og osmose vand er slet ikke det samme, da der stadig vil være salte og sådan i osmose vand. så hvis det skal gøres rigtig skal du kalibrere dit refraktometer med demineraliseret vand.
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Desuden har alle de refraktometre jeg har kigge på haft ATC (Automatic Temperature Compensation) fra 0-30 grader, så går jeg ikke ud fra, at kalibreringsvæsken skal have samme temperatur som akvarievandet. Den kompenserer selv for temperaturforskellen.Mixtur skrev:husk når du kalibrerer refraktometeret at det vand du kalibrerer med skal have samme temp som det vand der er i akvariet. og, demineraliseret vand og osmose vand er slet ikke det samme, da der stadig vil være salte og sådan i osmose vand. så hvis det skal gøres rigtig skal du kalibrere dit refraktometer med demineraliseret vand.
Med venlig hilsen
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9800 Hjørring
jeg har lige brugt den meget hvor min kalibrerings væske var meget kold, ca 5-10 grader, og så har jeg varmet væsken op og kalibreret og der var en væsentlig forskel, min er også med ATC
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Der står også ATC på min, dvs, at den viser det aktuelle saltindhold ved 25 C? Altså, 25C i akv.