stenopsetning
- morten nim
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 6731 Tjæreborg
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Lige uden for esbjerg
stenopsetning
hej ville gerne høre om jeres mening om min opsetning det er jo føste gang for mig
det er et 450l med 100l sump
ps der er 4 Cirkulations Pumper. 2 er gemt væk i stenopsetningen men med god luft i mellem stenene så der er Cirkulation
det er et 450l med 100l sump
1200 l i stuen 

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7800 Skive
- Saltvand siden?: 2010
Re: stenopsetning
Hej Morten og velkommen til SF
Stenopsætninger er smag og behag, men højre side vil give problemer
1. Når stenene ligger for tæt på glasset er der umuligt at holde rent og du vil ikke kunne nyde dit akvarie ordentligt for sideruden.
2. Forstår godt at du ville gemme streampumpen lidt af vejen.... men den skal sommetider renses og så skal stenopsætningen "skilles" af, det bliver bestemt ikke nemmere i takt med eventulle koraller.
My 10 cent mvh. Casper
Stenopsætninger er smag og behag, men højre side vil give problemer
1. Når stenene ligger for tæt på glasset er der umuligt at holde rent og du vil ikke kunne nyde dit akvarie ordentligt for sideruden.
2. Forstår godt at du ville gemme streampumpen lidt af vejen.... men den skal sommetider renses og så skal stenopsætningen "skilles" af, det bliver bestemt ikke nemmere i takt med eventulle koraller.
My 10 cent mvh. Casper
- morten nim
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
ok så kan det være jeg skal ha lavet lidt om men tak for din mening
1200 l i stuen 

- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hej morten:-)
Tillykke med baljen. Jeg vil være ærlig, og jeg er det altså med hjælp for øje....
Det er ikke en god stensætning du har lavet. Du bør have nogle "øer" med cirkulation omkring - det du har der er ikke kønt, og vil derudover give dig problemer pga døde zoner.
Prøv at se den tråd af jesper omking tilvænning med lys etc, som er aktiv pt.
Der er også en ny balje, men hvor der er brugt en metode som er smuk, og med større mulig for at blive velfungerende.
Du kan se hans video i tråden - og ellers er der masser af baljer på SF du kan hente inspiration fra.
Velkommen
Peder
Tillykke med baljen. Jeg vil være ærlig, og jeg er det altså med hjælp for øje....
Det er ikke en god stensætning du har lavet. Du bør have nogle "øer" med cirkulation omkring - det du har der er ikke kønt, og vil derudover give dig problemer pga døde zoner.
Der er også en ny balje, men hvor der er brugt en metode som er smuk, og med større mulig for at blive velfungerende.
Du kan se hans video i tråden - og ellers er der masser af baljer på SF du kan hente inspiration fra.
Velkommen

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- tobi100000
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9700 Brønderslev
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Nordjylland
Tillykke med akvariet. 
Jeg vil give Peder ret. Har set noget inde på youtube med en der havde alle hans sten samlet i en stor klump så han havde mange døde xoner og han havde rimelig mange store fisk. Man kunne tilsyneladende ikke se noget problem med akvariet men han midstede pludselig nogle fisk. Det endte med han fik givet det mere luft og fjernet et par fisk og det hjalp ham vist. Så pas på døde zoner.
Velkommen ind i hobbyen.

Jeg vil give Peder ret. Har set noget inde på youtube med en der havde alle hans sten samlet i en stor klump så han havde mange døde xoner og han havde rimelig mange store fisk. Man kunne tilsyneladende ikke se noget problem med akvariet men han midstede pludselig nogle fisk. Det endte med han fik givet det mere luft og fjernet et par fisk og det hjalp ham vist. Så pas på døde zoner.

Velkommen ind i hobbyen.

- morten nim
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
super det skal jeg ha kikket på så det bliver godt fra starten men jeg syndes det er svært når overløb i miden men det er nødvendig når den står frit i køkkenet
1200 l i stuen 

Først tak for komplimenten Peder. Nu hvor jeg tænker over det skylder jeg så ikke dig 25 kr?pederrevnørd skrev:Hej morten:-)
Velkommen
Peder
Morten din opsætningen er ikke i orden. Der er en del ting du skal tænke over når den skal bygges og det er ikke altid lige til.
1: fiskene skal have et sted hvor de kan gemme sig og jo det kan de også i din godt nok, men desværre alt for godt. Her mener jeg at hvis en fisk bliver syg lægger den sig ikke til at dø fremme, men gemt væk i stenene. Eks en gul kirurg størrelse L bag nogle sten fyldt med koraller er ikke så fedt. Den rådner op og smadrer baljen.
2: Der skal mere luft imellem stenene og det får du ved at lade cirkulationen skyde mod dem, eller lige hen over dem. Døde zoner er no go.
3: Sørg for alle ruder kan gøres rene hvis du vil have en flot baggrund. Eks på min opsætningen kan jeg gøre alle 4 sider rene da jeg gerne vil fremhæve min sorte baggrund
4: pumper skal kunne fjernes ved evnt rengøring eller defekte pumper.
Held og lykke med det og husk billeder. MASSER AF BILLEDER.
- morten nim
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
det er dejlig med nogle meninger men jeg kan godt se at jeg skal til at arbejde lidt igen 

1200 l i stuen 

Nyd det. Jeg savner lidt at lege byggemandbob. Husk man ikke behøver at bruge ALLE sten bare fordi man har mange. Når man synes det ser godt ud, så stopper man.morten nim skrev:det er dejlig med nogle meninger men jeg kan godt se at jeg skal til at arbejde lidt igen
- morten nim
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
ja det er rigtig jeg har bare fådet at vide at jo fler jo mer filter får man men men jeg bare ikke må lave døde zoner
1200 l i stuen 

- Fat_Donnie
- Kejser fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2605 Brøndby
Lige praecis Jesper: Less is more nogen gange.... smid resten i sumpen!
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Jep der fungere de godt som filter.Fat_Donnie skrev:Lige praecis Jesper: Less is more nogen gange.... smid resten i sumpen!
- morten nim
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
ok det har jeg også men kan nok få plads til lidt er ellers sælger jeg bare lidt igen
1200 l i stuen