Skummer

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
John Erik
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hadsund

Skummer

Indlæg af John Erik »

Hej
Hvordan afgør man, om ens skummer kører optimalt?
Hilsen
John Erik
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Skummer

Indlæg af Mikkel E »

Det er lidt svært at svare på, da der er mange som kører dem forskelligt, men generelt skal der være så mange bobler som muligt og gerne så man ikke kan se boblerne, forstået på den måde at der helst skal være så mange at de ligesom går ud i ét.
Den afskummede konsistens skal have en farve fra noget der minder om æblejuice til kaffefarvet.
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Mikkel E skrev:Det er lidt svært at svare på, da der er mange som kører dem forskelligt, men generelt skal der være så mange bobler som muligt og gerne så man ikke kan se boblerne, forstået på den måde at der helst skal være så mange at de ligesom går ud i ét.
Den afskummede konsistens skal have en farve fra noget der minder om æblejuice til kaffefarvet.
Rigtigt. Det er der kommer op i kaffen skal gerne have en konsistens som tynd sovs. Meget tyndt. Det skal være brunt. Nogle skummere er bedre end andre. De rigtigt gode laver så vidt jeg ved under 1mm bobler. De skal være så bitte små som muligt da de så kan binde skidtet bedre. Hvis en skummer er helt hvid af små bobler skummer den som den skal. Boblerne skal brydes ca i midten af koppen.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

jesper kristensen skrev: Det er der kommer op i kaffen skal gerne have en konsistens som tynd sovs. Meget tyndt. Det skal være brunt.
Måske du skulle uddybe hvad det er du kommer i kaffen :T

Så vidt jeg ved er der ikke den store dokumentation for hvordan konsistensen præcis skal være og hvor tit man skal tømme koppen. Hvis den er for tynd skal du rende og tømme koppen hele tiden og hvis den er for tyk er der mere snask der sætter sig og man får derfor en dårligere afskumning.
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Mikkel E skrev:
jesper kristensen skrev: Det er der kommer op i kaffen skal gerne have en konsistens som tynd sovs. Meget tyndt. Det skal være brunt.
Måske du skulle uddybe hvad det er du kommer i kaffen :T

Så vidt jeg ved er der ikke den store dokumentation for hvordan konsistensen præcis skal være og hvor tit man skal tømme koppen. Hvis den er for tynd skal du rende og tømme koppen hele tiden og hvis den er for tyk er der mere snask der sætter sig og man får derfor en dårligere afskumning.
Ha ha ja der var jeg sku for hurtig. Der er ikke nogen præcis konsistens nej. Bare man kan se det er brunt så spiller det og selvfølgelig skal det ikke være heeeeelt vildt lysebrunt for så skal koppen tømmes hele tiden ja. Det er tegn på skummeren skal 1-2 cm længere op.
witzner
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af witzner »

hej jeg vil til at starte op jeg har fundet mig et brugt arkvarie på 750 litter ca 150 cm lL70cm B 70cm H alle rør er der og sump er der hvad skal jeg have af skummer til???? og er det nødventigt med et osomoseanlæg??? høber nogen vil være søde og hjæpe mig hilsen søren
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8340 Malling
Geografisk sted: Malling (ASK)

Indlæg af jimmi »

Hej Søren,

Husk at oprette din egen tråd, så er du også sikker på meget mere hjælp :)

Her er en god skummer til meget billige penge til sådan et system http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=46932.

Osmoseanlæg afhænger af om vandkvaliteten fra dit vandværk er i orden - de fleste kører med et - nogle bare for en sikkerheds skyld.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"