Et akvariums fortrukne dimissioner?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2010

Et akvariums fortrukne dimissioner?

Indlæg af Stephan A »

Hej. Jeg troede lykken var gjort, da jeg fik besluttet mig for at nu skulle det være NU! Efter nøje planlægning var det meningen, at jeg ville købe mig et Mark II akvarium på 160 liter med målene 80x40x50 (bxdxh), hvilket ville passe rigtigt fint ind i min indretning. Nu har jeg desværre måtte sande, at en dybde på 40 cm virker mærkbart mindre end en dybde på henholdsvis 50 cm - selvom jeg synes 10 cm lyder af lidt!

Det fik mig efterfølgende til at tænke, hvad man foretrækker indenfor saltvand. Alle siger DYBDE, DYBDE, DYBDE, og det kan jeg som sådan også godt forholde mig til. Dog MÅ dette være en sandhed med modifikationer. Sat på spidsen - et akvarie kan nok være 150 cm i dybden, men det gør det nødvendigvis ikke flot eller praktisk, hvis højden kun er 20 cm. Dette vil selvfølgelig aldrig blive aktuelt, men et eller andet sted skiller det vel - Hvornår det ér aktuelt og hvornår det ikke ér, og hvad I synes er de perfekte forhold set i forhold til små akvarier.

Med udgangspunkt i mine egne tanker, vil jeg herunder liste op nogle forskellige muligheder. Herefter vil jeg bede jer stemme på ét af de mulige valg, og gerne komme med en kort redegørelse herfor.

(Bredde * Dybde * Højde)
Valgmulighed 1: 80 x 40 x 40
Valgmulighed 2: 80 x 40 x 50

Valgmulighed 3: 80 x 50 x 40
Valgmulighed 4: 80 x 50 x 50

Valgmulighed 5: 80 x 60 x 40
Valgmulighed 6: 80 x 60 x 50
Valgmulighed 7: 80 x 60 x 60

I jeres svar bedes I ignorere hvor mange litter selve akvariet kan indholde, og kun fokusere på hvilke dimissioner I mener vil skabe rammerne for den flotteste stenopsætning og akvarie som helhed!

Fortsat god aften.
Mvh.
Stephan :beer:
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Et akvariums fortrukne dimissioner?

Indlæg af AndersBoerglum »

Nr 5 eller 6 :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Jamen jeg vil bare sige DYBDE DYBDE DYBDE :K

Klart nr. 7
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Ingen af dem da de ikke er dybe nok... :T :T

Jo mere dybde jo nemmer har du ved at bygge din stensætning op uden at den virkker kompakt samt der er mere plads på bunden til eventuelt Fungia og andre LPS som kan stå på bunden.
Det giver også mere svømmeplads til fisk når du kan lave en luftig stensætning og stadig holde en god afstand til foruden.

Mit akvarie er KUN 90 dybt.. Men jeg har snuppet 10 plads bag stensætningen til at skjule pumper og kan tage den op uden at vælgte sten og koraler. Det er også nemere at holde de døde zoner væg bag stensætningen.

Steen
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Mit er 120Lx50Dx60H og er som en rumdeler ville idag godt have haft lidt mere dybte men havde ikke mere plads vor det skulle stå..

Mål op og se hvad du selv føler der er plads til..

Der er billeder a mit i linket i min signatur..

Go aften :)
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2605 Brøndby

Indlæg af Fat_Donnie »

Det er lidt svaert at vurdere udfra nogle maal kun, selvom dybde naturligvis er en super vigtig dimension.... det kommer jo osse meget an paa hvor kreativ man er som landscaper!! =p

Synes selv at 80x40x60 virker ok for mig naar jeg nu ikke har alverdens plads i den nuvaerende lejlighed. Men, jeg skal da indroemme at det ikke er min droemmebalje.
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Stephan A »

SPdivning - Som du kan se i overstående link, så er dybden vel ikke alt - Det er det jeg vil frem til. Jeg synes akvariet i videoen er utroligt flot! Og den stenopsætning ville vel overhovedet ikke være mulig i et lavt akvarie. Derfor fisker jeg lidt efter, hvordan man sammensætter et akvarie, som ikke er for højt til dybden eller for lavt - for den sags skyld. I begge tilfælde vil jeg mene, at man opnår et akvarie som ikke kan efterleve ens ønsker. Enten fordi man ikke lave en tilpas opadgående stensætning, eller fordi ens stensætning ikke vil kunne dække nok af baggrunden, således at det ikke bliver synderligt flot.

Fat_Donnie: Har du eventuelt et billede eller link til dit akvarium? Kunne godt tænke mig at se det

Til alle jer andre: Tak for jeres inputs. And keep em coming :)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Akvariet på linket er jo også lavet med reef kermik. Derfor ser det dejlig luftigt ud. Bare husk at nogle har haft dårlige oplevlser med reef kermik. Husker dog ikke fabrikatet men som gav for højet fosfat som de aldrig kunne slippe af med.

Steen
Brugeravatar
FrederikT
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af FrederikT »

Mit akvarie er 80b*50d*60h og jeg ville gerne have at mit var 10 bredere i dag.

Så jeg stemmer på nr 7
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2605 Brøndby

Indlæg af Fat_Donnie »

jeg skal nok lave en traad snarest med nogle billeder... skal lige finde tid midt i al skolearbejdet =) god aften herfra
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hej,

Jeg har et 200l på standard mål, og jeg synes, at jeg er ganske tilfreds med min stenopsætning selvom, at jeg kun har 40cm
Det var jeg også i mit gamle 120, som havde målene: L100 x D30 x H40

Som allerede sagt. Så har det meget med, hvor kreativ man er :y

Men selvfølgelig vil jeg da give ovenstående ret i, at det altid er fedt med lidt mere dybde. Jeg vil selv gerne have et lidt bredere, men det er, hvad der er plads til nu her, og så må man bare være kreativ :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

Mit kar er 120x60x60, men når jeg en gang skal have et nyt bliver det minimum 70 dybt. Hellere dybte end højde. Mand dog hvor jeg gerne gav en finger eller to for bare 10 cm mere. Mvh Dan
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Stephan

Man kalder dette det gyldne snit - dvs øjets opfattelse om et rektangel har en flot form eller ej.
Det er så udelukkende omkring at dette møbel bliver pænt i stuen.

Dette med plads afgør jo også målene - og jo, med 80 langt og 50/60 dybt har du efter min mening meget dybde ifht længde. Hvis det er indbygget vil jeg ofre meget personligt for mega dybde.

Omkring keramik er det flere år siden det var et problem - holder du dig til Aqua roche eller tilsvarende har du ingen problemer.
Jeg kører uden levende sten, af 2 årsager.

1) dramatiske opbygninger
2) ingen skadedyr

Håber du kan bruge Info , og held og lykke

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø

Indlæg af JaizEdelmann »