Alternativ til ZEO ? - Knald på farverne ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Alternativ til ZEO ? - Knald på farverne ?

Indlæg af apfolmer »

Som skrevet igår, overvejer jeg at gå på ZEO vognen, men efter at have læst lidt på lektioen, syntes jeg alligevel det ser noget omstændigt ud med alle mulige tilsætninger, udskiftning af Zeolith osv osv..

Hvad er alternativet ?
Jeg har tidlgiere kørt fint med Pellets, men efter at have set "Anette"´s (og kristoffers) akvarie i Horsens nogle gange, er jeg sgu blevet noget misundelig på deres korallers farver og polysextraktion osv.
Det er NICE farver og NICE oppustede acans osv...

Hvad er alternativet til Zeo, hvis fx jeg vælger at køre pellets, ... ?
Taler vi blot om koralfoder, samt aminosyer ?

Princippet i Zeo går vel "bare" ud på at holde en lav No2+No3+Po4 ... lissom pellets gør , right ?
Der tilsættes jo kustofforbindelser, for at nedbryde disse ting.
Derud over tilsættes der med fordel koralfoder + aminosyrer til korallerne... Men detet kan man vel gøre uden at der køres Zeo ?
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Alternativ til ZEO ? - Knald på farverne ?

Indlæg af leifkrarup »

Zeovit kræver meget lidt tid i det daglige. 3-5 min. feks. om morgenen til at dyppe et par dråber i, trække et par gange i stemplet på reaktoren og trykke et par gange på posen med aktivt kul.
Hver 6. til 8. uge skiftes zeolitsten...tager 10 minutter.
Metoden er grundigt gennemprøvet og jeg forstår ikke, hvorfor mange tror at det er besværligt......jeg finder at Zeovitmetoden er langt den enkleste og hurtigste måde at holde sit akvarie stabilt på uden at have problemer med nitrat og fosfat.
Jeg har i flere år kørt med zeovit og har været meget tilfreds....jeg er stoppet nu fordi jeg ofte er bortrejst i ugevis og dette harmonerer ikke ret godt med denne metode.
NB: Pellets er ikke så effektive til at fjerne fosfat
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

VSV eller pellets kombineret med aminosyrer og godt med foder..
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

En anden måde at sige det på er at flotte farver kommer ikke uden arbejde..
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

Det er også fair nok, men sådan som jeg læser Zeo guiden , så er det ikke bare et par dråber dagligt, men forskelligt fra uge til uge..

Og skal man ikke måle sig ihjel også ?

Men kan det erstatte Makroalger, pellets osv 100% ...
Hvad med økonomien i det ?
Der skal jo skiftes sten hver 6-8 uge, kul hver mpned, osv ?

AP. (som er meget nysgerrig ang dette)

PS : Kan man ikke købe et "start kit" , for at komme let igang,... ?
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Postnummer: 5560 Aarup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af chris paarup »

det er dyrt at starte op og også dyrt at have kørende, jeg havde selv zeovit kørende på mit vitrea, og havde tilsætninger for ca. 2500 + zeovitreaktoren til 900 og så stenene som koster 130 kr hver gang. jeg syntes de tilsætninger er enormt dyre, og tit kan de kun fås i støre flasker så man ikke kan nå at bruge det hele inden de bliver for gamle.
men det virkede helt sikkert rigtig godt, men alternativet til at køre fuld zeovit, er at bruge de enkelte tilsætningsstoffer som der er brug for.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Zeovit-stenene binder ammonium (resulterer i mindre nitrat). De er ikke gode til at fjerne fosfat. Derfor bruger flere at supplere med Rowaphos (incl. mig selv).
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

Underligt, for ifgl Zeovit guides, så frarådes det netop at bruge fosfat fjernere i et zeo system...
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

Hvor findes de bedste/billigste produkter, for at det ikke skal koste en halv arm at køre zeo ?

Er korallensucht eller aquafairs produkter ok..

erfaringer pls...
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

apfolmer skrev:Underligt, for ifgl Zeovit guides, så frarådes det netop at bruge fosfat fjernere i et zeo system...
Jep - derfor var jeg også et års tid om at vove forsøget. Men flere her på SF foreslog det som en mulighed. Pt. bruger jeg Zeovit, Rowaphos og en smule pellets i Zeo-filteret. Jeg plejer også at bruge kul men har glemt at bestille :wink: Nitrat og fosfat er 0. Jeg bruger ikke tilsætninger (har næsten kun skiver og blødkoraller - incl. dén jeg købte af dig sidste år). I det daglige passer akvariet sig selv, bliver kun fodret.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

nbd skrev:
apfolmer skrev:Underligt, for ifgl Zeovit guides, så frarådes det netop at bruge fosfat fjernere i et zeo system...
Jep - derfor var jeg også et års tid om at vove forsøget. Men flere her på SF foreslog det som en mulighed. Pt. bruger jeg Zeovit, Rowaphos og en smule pellets i Zeo-filteret. Jeg plejer også at bruge kul men har glemt at bestille :wink: Nitrat og fosfat er 0. Jeg bruger ikke tilsætninger (har næsten kun skiver og blødkoraller - incl. dén jeg købte af dig sidste år). I det daglige passer akvariet sig selv, bliver kun fodret.
Pellets i Zeofilteret? Det lyder i mine ører som en dårlig idé?
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Jeg hopper lige med her!
Mvh Tobias
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

nbd skrev:Zeovit-stenene binder ammonium (resulterer i mindre nitrat). De er ikke gode til at fjerne fosfat. Derfor bruger flere at supplere med Rowaphos (incl. mig selv).
Zeovit fraråder at man bruger fosfatbinder sammen med systemet. Stenene er, i modsætning til pellets, fuldt ud i stand til at fjerne fosfat selv ved kraftig fodring. I de to år jeg kørte Zeovit har jeg ikke været i stand til at måle nitrat eller fosfat.....faktisk holdt jeg efter 6 mdr. op med at måle fordi det var spild af penge til testsæt.
Man kan sikkert diskutere mange ting vedr. Zeovit.....men det virker!! Jeg er sikker på at de fleste som har kørt med systemet over længere tid vil bakke mig op her.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

apfolmer skrev:Det er også fair nok, men sådan som jeg læser Zeo guiden , så er det ikke bare et par dråber dagligt, men forskelligt fra uge til uge..

Og skal man ikke måle sig ihjel også ?

Men kan det erstatte Makroalger, pellets osv 100% ...
Hvad med økonomien i det ?
Der skal jo skiftes sten hver 6-8 uge, kul hver mpned, osv ?

AP. (som er meget nysgerrig ang dette)

PS : Kan man ikke købe et "start kit" , for at komme let igang,... ?
Man kan køre med det basale som jeg gjorde og så "fintune" lidt hvis man har lyst, men den daglige rutine er enkel og hurtig.
For at starte op skal du bruge: Zeolitsten,reaktor, (jeg har en du måske kan købe) aktivt kul, Start3, Zeobak og evt.Zeofood. Alt andet kan du vælge fra eller til efter behag.
Du kan købe startsæt her: http://kortlink.dk/9gv5
En pose sten koster her ca. 90 kr og ikke 130 som der er skrevet andetsteds.
Zeovit var for mig ikke dyrt da jeg først var kommet i gang, jeg havde den gang et 250 l akvarium, men det er klart at hvis man har et stort akvarium så kan blive udgiften betragtelig.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Nu er jeg blevet lidt hooked på det her Zeovit og har lige lidt spørgsmål (håber ikke det gør noget, Alex!):

Hvad skal man specifikt bruge for at komme i gang?
Man skal bruge en reaktor til stenene, skal det være en speciel reaktor eller kan jeg bruge min Phosban 150? Hvad med flow igennem?

Beklager hvis jeg kan finde disse info på andre sider, men vil gerne være heeelt på den sikre side inden jeg går i gang med seriøse overvejelser :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

Er der forskel på zeolith sten fra Grotech, Zeo, Aquafair osv ?

For kan da se at 5 kg kan findes til noget ala 150 kr.. hvilket gør det betragteligt billigere..

OG ....

Når man så daffer på ferie i 14 dage, så SKAL man også have nogen til at passe systemet for en, med at tilsætte dråber af dit og dat.. ?

Det er også en af de faktorer der spiller ind, når jeg vælger hvad jeg vil køre med... Da vi er på ferie HVERT år.. og ikke har nogen akvariekyndige i nærheden..
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

Vi tager også på ferier à 2-3 ugers varighed. Naboen fodrer med lidt tørfoder men systemet passer sig selv. Men jeg har jo heller ikke de sarte stenkoraller - en enkelt plademonti, det er alt.

Zeolitter er kendetegnet ved at binde bestemte ioner specifikt. De tre forskellige sten, Zeovit består af, er udvalgt ud fra deres egenskaber til at binde ammonium. I Zeomanualen står der, at de ikke direkte kan binde fosfat. Så vidt jeg husker, er zeolitter ikke så velegnede til at binde negativt ladede ioner som f.eks. nitrat og fosfat.

Selvfølgelig kan man have pellets i et Zeovit-filter, sammen med Zeosten,Rowaphos og kul. Det virker i hvert fald fint hos mig (NB: bruger kun 1/5 pellet-dosis). Og hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

nbd skrev: Selvfølgelig kan man have pellets i et Zeovit-filter, sammen med Zeosten,Rowaphos og kul. Det virker i hvert fald fint hos mig (NB: bruger kun 1/5 pellet-dosis). Og hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre?
Fordi en af de vigtigste ting med pellets, er det at de bliver kastet rundt og herved ikke får dannet den hinde af bakterier der danner Hydrogensulfid. Hvis dine pellets ligger stille i din zeo reaktor(som jeg forestiller mig de gør) har de en negativ effekt ift. vandparametrene.

Men hvis jeg "forestiller mig" forkert og de bliver kastet rundt så er det jo fint nok :wink:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Det er ikke zeo som sådan der gør der kommer knald på farverne, zeo er en metode du bruger til at nedbringe no3/po4 og sådan. Om du bruger vsv, zeo, pellets, svovl filter er sådan set lige meget. Bare du holder noget nær 0 i alt. Hemmeligheden ligger i masser af foder og diverse tilsætninger så som amino osv.

Brug den metode der for dig virker lettest, og brug evt disse ting:

Amino
Sponge power
coral vitalizer

og foder godt, gerne frost hver dag.. jo mere mad du kan smide i systemet mens værdierne er gode jo bedre.. Mange af zeo vittens tilsætninger fungere fint på andre systemer, så længe ens værdier er ulns..

selv køre jeg pellets, og bruger lidt diverse zeo tilsætninger... og der er fint knald på farverne vil jeg påstå ;)
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

Jeps ..

Det er jeg blevet bekendt med...
Havde bare misforstået Zeo lidt igår, men kan selvfølgelig godt se nu at uanset metoden, så er det foderet, samt aminoer + diverse, som giver farverne og væksten.. HVIS værdierne ellers er gode :)

Jeg tror dog at jeg, for stadig at kunne tage på ferie af og til, stadig vil køre pellets, og så bare fodre koraller, samt tilsætte amino + vitalizer evt..
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

en stabil kh betyder også en del for ens farver ;)
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Hej AP

Jeg kører bare med alm balling og ja så skaifter jeg hver uge 10% vand og så kører jeg med et ATI amatur med 8x54 watt på 530L og det går kanon godt med vækst og sundhed og folk der kommer her er lidt imponeret over farver og så "udfoldet" korallerne er;-)

Her er et par pic. og det er som sagt med balling og godt med lys og gode rør og vandskifte og så tror jeg man kommer rigtigt langt generalt for har kørt flere akvarier på den måde og mine koraller står bare super godt og har kun mistet EN koral engang en goniopora!

Selv mine SPS jeg har købt bliver flottere og flottere i farverne;-)

PS billeder er kun taget med min mobil så farver osv kommer ikk til sin ret :T

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

Det ser også nice ud, men kunne man ikk elave lidt færre vandskifte, og så istedet dosere sporestoffer med balling ?

du ma bruge en formue i osmosevand + salt...
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

apfolmer skrev:Det ser også nice ud, men kunne man ikk elave lidt færre vandskifte, og så istedet dosere sporestoffer med balling ?

du ma bruge en formue i osmosevand + salt...
Jeg bruger skam også sporestoffer i mit balling samt separat magnesium dossering:-)

Mvh vand skifte så kan se at jeg har givet dig forkert info, jeg skifter 30L om ugen og det er jo ikk 10% men nærmere 6! det koster mig 4 kg salt om måned så det er da til at klare og det er så 120 L osmose vand :GO

Så det er ikk så slemt syntes jeg?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

hvilke sporestoffer bruger du og efter hvilken opskrift ?
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

apfolmer skrev:Jeps ..

Det er jeg blevet bekendt med...
Havde bare misforstået Zeo lidt igår, men kan selvfølgelig godt se nu at uanset metoden, så er det foderet, samt aminoer + diverse, som giver farverne og væksten.. HVIS værdierne ellers er gode :)

Jeg tror dog at jeg, for stadig at kunne tage på ferie af og til, stadig vil køre pellets, og så bare fodre koraller, samt tilsætte amino + vitalizer evt..
Det er ikke noget stort problem at tage på ferie.....mit problem er at jeg gør det ofte så systemet ikke kan holdes stabilt.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

apfolmer skrev:hvilke sporestoffer bruger du og efter hvilken opskrift ?
Jeg bruger Fauna Marin mener jeg de hedder;-) jeg bruger en opskrift der er at finde på saltvandswiki under balling :GO

Sammen med Balling kan man også tilsætte sporestoffer efter forbruge

Dertil kan Aqua-sporelementerne 1, 2 og 3 benyttes
opløs i den samme 5 liter beholder, der indeholder Calciumchlorid-Dihydratopløsningen 25 ml af element 1 og 2 – (25 ml af hver.)
Opløs 25 ml af element 3 i beholderen med Natriumhydrogencarbonaten
Derefter doseres som vanligt efter forbruget de afstemte mængder af de tre opløsninger. Samtidig tilføres de nødvendige sporstoffer

MVH
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Vil gerne melde mig på banen som en af dem på SF der ikke skifter vand. Det virker for mig, men jeg siger ikke at det virker for alle. Sidst jeg skiftede vand var i 2010. Kører med Balling, tilsætter derudover diverse elementer og kører med vodka og våd afskumning. Problemet med mine vandskifte er at jeg ikke synes at osmoseanlægget er værd at ofre penge på længere. Det kræver for meget udskiftning af membraner. Så jeg har valgt at bruge ren postevand med 2,5 ppm i nitrat. Men ved hjælp af vodka kan jeg holde nitrat på 0 i akvariet. Og med Balling så får jeg samtidig stabile vandværdier.
Så alt i alt har jeg noget stabilt vand, frem for svingende værdier når jeg fx. skiftede 10-15 % vand med en ordenlig bunke no3. Og så handler denne tråd jo om flotte farver og også disse er blevet markant bedre. Før balling og vodka var koraller både sps, lps brunlige i farverne, men nu får jeg den der "selvlysende" farve frem på fx. hammerkoraller frem for en mørkegrøn/lysebrun farve på hovederne. Det samme gælder for alle de øvrige koraller. De står simpelthen flottere. Så en KÆMPE anbefaling til alle der holder saltvand er at det handler om at holde så stabile vandværdier som overhovedet muligt. Og så findes der bekendt flere veje til stabilitet.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

LEIFKRARUP :

Dvs du bar eundlader at tilsætte noget, hvis du er væk i fx 14 dage ?
Vil systemet så ikke blive udsat for en masse Nitrat+Po4 osv, imens du er væk ?

Ap.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

apfolmer skrev:LEIFKRARUP :

Dvs du bar eundlader at tilsætte noget, hvis du er væk i fx 14 dage ?
Vil systemet så ikke blive udsat for en masse Nitrat+Po4 osv, imens du er væk ?

Ap.
Nej!...bakterierne forsvinder jo ikke bare på 14 dage, nogle gange har baljen set lidt sløv ud når jeg er kommet hjem, men efter en uge ligner den sig selv igen. Jeg fodre så også kun lidt med en atomat til tørfoder så der ikke så meget for systemet at tage sig af. Det er ikke noget problem for dyrene.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"