Spørgsmål om redox

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Spørgsmål om redox

Indlæg af mads-fisk »

I dag investerede jeg i en ozonisator og et redoxmodul til min IKS. Efter elektroden var kalibreret og sat i vandet, viste den et redoxpotentiale på 157 (meget dårligt). Jeg tændte derfor hurtigt for ozonisatoren, som jeg satte til ca. 25 mg/t. Rimelig hurtigt efter ozonisatoren blev sat til, begyndte redoxpotentialet at falde! Den viser nu et redoxpotentiale på 139. Hvordan kan det være? Ozon burde da få det til at stige!?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Sluk, sluk, sluk !!

En redox probe kan godt bruge adskillige timer på at "bestemme" sig. så vent lige et døgn eller to inden du start for ozonen.

/Erik
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Slukkede da den kom ned på 136. Jeg prøvede at sætte proben over i calibreringsvæsken, og der fandt den rimeligt hurtigt ud af, at væskens redoxpotentiale var 230, hvilket er rigtigt. Jeg prøver at vente til i morgen med at tænde for ozonen igen. Men det kan da ikke sænke redoxpotentialet at tilføre ozon?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

OK, nogle af proberne er mærkelige langsomme og forøvrigt også følsomme overfor elektriske ledninger. Så overvej hvilke ledninger probeledningen ligger op og ned af.

Redox er jo en lang og komplex struktur, jeg havde en redox på 360 hvorefter jeg lavede et 30% vandskifte - nu er min redox omkring 230.

/Erik
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Hejsan det kan ta upp till 10dagar innan de rätta värdena visas på din IKS
se i manualen
4.6.1 Redox-, temperature-, pH-, oxygen- and conductivity sensors
Where possible, these sensors are to be located in the aquarium in a place where water continually flows around them. To prevent the risk of becoming covered in algae this place should be as dark as possible. An open external filter, for example, is a good position. The redox sensor in particular is very sensitive to contamination of any kind. The oxygen sensor must be located in a flow rate of at least 10 cm/second. The lead connection, however, is under no circumstances to be allowed to reach into the water. The conductivity sensor must only be immersed ca. 35 mm into the water. Please note that for technical reasons the sensors require a certain period of time (the redox sensor up to 10 days) before they start delivering reliable data.
mvh
Christian Wrang

http://www.wrang.com
saltvattensakvarium.se - Mitt akvarium LIVE 24/dygnet
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Mads - jeg har har også lige tilsluttet Redox-modul. Min viste 118 den første dag, men er på 5 dage steget til 230.

/Henrik
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jep, min er også på 223 nu. Forstår bare ikke, at den falder hver gang jeg tænder for ozonisatoren :?:
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"