"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skummer på halvtid?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
emmerbølle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 18. jun 2010 14:09
14
Postnummer: 5953 Tranekær
Saltvand siden?: 1980

Skummer på halvtid?

Indlæg af emmerbølle »

Hej. Jeg kører med en Aqua Medic Turboflotor 5000 Shorty Compact på mit 924l fiskeakvarium. Skummeren er ret dyr i drift så jeg pønser på at sætte den på halvtid. Spørgsmålet er så skal det være når lyset er slukket eller tændt? Nogen med erfaringer?
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af LarsSteen »

det er vist aldrig en go' ting at køre halvdags med en skummer, måske det er en ide så kun at køre hver anden uge.

er dit akv. belastet, for det er jo ikke sikket at det overhovedet er nødvendigt at køre med skumme, jeg har ikke skummer på mit 530L.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg ville finde de 65 watt som din skummer bruger et andet sted i husholdningen.
Der er mange meninger om skummere, men i mit verdensbillede er det NO1 for in balje.

Håber du kan finde den mønt andetsteds :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af Han$en »

Jeg ville hellere finde penge til at nedgradere skummeren til en der bruger ~30W og køre med denne i døgndrift, end at køre på halv tid..

Hellere en mindre skummer, end en større der ikke får lov at arbejde sit fulde :beer:
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
emmerbølle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 18. jun 2010 14:09
14
Postnummer: 5953 Tranekær
Saltvand siden?: 1980

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af emmerbølle »

Ja jeg kunne prøve at lade min Dymax LS-50 klare opgaven et stykke tid og se hvordan det går.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg er ikke uenig med at prøve en anden, men med mindre jeg regner helt forkert så koster din skummer dig 90 kr om måneden.

Sætter du en anden skummer på sparer du små 50 kr.
Håber ikke jeg lyder forkert på den, men det er da et lille beløb. Det er næsten 1000 l vand du har.

Hvis mit regnestykke holder !
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af sydsjælland »

Hej i må meget undskylde men jeg forstår ikke helt hvorfor folk svare og kommer med gode råd og løsninger hvis de ikke selv har prøvet at køre med skummer på halv tid og der ved er i stand til at udtale sig på bagrund af erfaring. Sorry
Jeg har godt nok ikke haft saltvand så længe og er langt fra ekspert på nogen som helst måde, salt vand siden Januar.
Men jeg har kørt med skummer på halv tid i 2 måneder hvor jeg ikke gad høre på larmen og ikke kunne bestemme mig for anden skummer / akvarie .
Jeg kørte med den slukket om dagen og tændt aften / nat ( når jeg ikke var i lokalet ) UDEN nogen som helst problemer på vandværdierne og jeg måler værdier hver anden dag og var storforbruger i testsæt.
Eneste problem var at man skulle stå og mase lidt med at få den til at køre ordentligt hver gang den blev tændt.
SÅ Jeg ville ikke betænke mig et sekundt og slet ikke på et 930 litters med en super skummer (med mindre du ved at du har høj forurening på kort tid ) Følg værdierne tæt i starten og se om du kan måle ændringer.
Pt er min skummer underdimentioneret men når jeg får købt en Ati 250 til mine 400 l vand og det viser sig jeg ikke gider høre på den køre jeg halv tid lige på stedet.

:-) 2 måneder på halv tid uden problemer :-)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af Han$en »

sydsjælland skrev:Hej i må meget undskylde men jeg forstår ikke helt hvorfor folk svare og kommer med gode råd og løsninger hvis de ikke selv har prøvet at køre med skummer på halv tid og der ved er i stand til at udtale sig på bagrund af erfaring. Sorry
Såvidt jeg kan læse er der ingen af hverken mig eller Peder der fortæller om hvorvidt vi har prøvet at køre med skummer på halvtid eller ej.

Men jeg skal røbe lidt - Det gjorde jeg i 6 uger, og det kunne mit system sgu ikke holde til.. Alt for høj bioload, og det vil der være hvis man som jeg fodre godt til.. Så der af min kommentar - Hellere en for lille der konstant arbejder, end svingninger op og ned og ujævn afskumning :)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af Thue »

Jeg har ikke prøvet og køre på deltid, men har svært ved og se nogen fordele i det da ja næsten alt inden for denne hobby handler om o holde så meget som muligt snore lige, forstået på den måde helst ikke nogen store udsvingninger for det skaber stress hos både fisk og koraller og dermed øger risiko for plager og sygdom. Men når nu du har et fiske akvarie og sikkert store fisk så har skummeren jo også den funktion at ilte vandet godt og ilten bruger de jo 24/7 og så sviner fisk bare meget. Turde godt prøve o køre halv tid på et koral rev med en meget lille belastning men ikke hvis man har pænt med fisk ;-) bare min holdning ;-) og det er jo det saltvand handler om der er ikke nogen guide Line men blot at man kan høre hvilke holdninger forskellige folk har og så danne sig en ide om hva man bedst selv kan få til og fungere
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af Carsten »

sydsjælland skrev:Hej i må meget undskylde men jeg forstår ikke helt hvorfor folk svare og kommer med gode råd og løsninger hvis de ikke selv har prøvet at køre med skummer på halv tid og der ved er i stand til at udtale sig på bagrund af erfaring. Sorry
Jeg har godt nok ikke haft saltvand så længe og er langt fra ekspert på nogen som helst måde, salt vand siden Januar.
Men jeg har kørt med skummer på halv tid i 2 måneder hvor jeg ikke gad høre på larmen og ikke kunne bestemme mig for anden skummer / akvarie .
Jeg kørte med den slukket om dagen og tændt aften / nat ( når jeg ikke var i lokalet ) UDEN nogen som helst problemer på vandværdierne og jeg måler værdier hver anden dag og var storforbruger i testsæt.
Eneste problem var at man skulle stå og mase lidt med at få den til at køre ordentligt hver gang den blev tændt.
SÅ Jeg ville ikke betænke mig et sekundt og slet ikke på et 930 litters med en super skummer (med mindre du ved at du har høj forurening på kort tid ) Følg værdierne tæt i starten og se om du kan måle ændringer.
Pt er min skummer underdimentioneret men når jeg får købt en Ati 250 til mine 400 l vand og det viser sig jeg ikke gider høre på den køre jeg halv tid lige på stedet.

:-) 2 måneder på halv tid uden problemer :-)

Nu kunne rådene om ikke at sætte tiden ned, skyldes at skummeren faktisk ikke er stor nok.
Aquamedic har desværre en ide om at deres skummere kan klare hvad som helst, og det kan de bare ikke.
Den skummer skal man nok ikke regne med kan klare mere end det halve, af de 1500 liter den er opgivet til.

Men når det nu skal være, tror jeg ikke det betyder alverden, da det kun er fisk der er i akvariet. Fiskene kan tåle meget mere end korallerne.


Ved ikke om det overhovedet er en god ide. Det skum som danner sig, medens skummeren kører, tørrer ind i de timer den er slukket. Om det har nogen betydning for afskumningen skal jeg ikke kunne sige.

Selvom der på pumpen står at den bruger 65w er der ingen som siger at den også bruger det. Der er jo stort set ingen belastning på den.
Hvis det er som med Eheim og Sicce pumperne, vil den bruge ca 2/3 af det opgivne forbrug.
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af sydsjælland »

:-) min kommentar Udsprang fra spørgsmålet "Nogen med erfaringer?"
Ja mig 2 måneder på halv tid i middel belastet 100l vand fisk og koraller.
Kunne bare ikke se de andre beskrive deres erfaringer, men rart at se Hansen tilsyneladende har haft gang i samme experiment og der ved opnået erfaringer på området. :-) Og også super at folk udtrykker deres meninger og opfattelser, det er jo det der gør at vi udvikler os og gør det hele sjovt.

Hansen nu bliver jeg nysgerrig fordi jeg påtænker at køre på halv tid igen.
Hvilke målinger kunne du konstatere de kraftige udsving på ? var det redox, po4, no3, amoniak, nit.
Hvad kunne du måle de store udsving i bioload med ?
En probe - ja så kan man følge udsving løbende - hvad hedder sådan en probe
Eller hvilke testsæt ?
:-) vil gerne lige lære lidt nyt for mig her :-)
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 319
Tilmeldt: ons 9. jun 2010 19:34
14
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Aarhus, Skødstrup
Kontakt:

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af HyBrider »

Jeg talte med john fra Risskov, om det i dag, og han taler for, at det vil fungere fint. Han kender mange som gør det.. Bl.a. pga. man ikke gidet at høre på den. Så starter skummeren når man er gået i seng, og stopper lige før man kommer hjem fra arbejde :)
//Karsten
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af Han$en »

Jeg havde forhøjning i Po4 og No3 - Resten måler jeg ca aldrig af ren dovenskab..

Det var som sådan ikke rigtigt et eksperiment, men en defekt skummerpumpe der larmede som en gal, og da vi sover i samme rum måtte den lade livet om natten.. Men jeg fik forhøjet affald i det tidsrum. Også klart, når man smider 2 terninger frost og et læs flager i dagligt til 350L vand :hehe:
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af sydsjælland »

Nå Okay så forstår jeg - tak for det :-)
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af søvnig »

Jeg har haft en haft Aqua Medic 5000 shorty og en 5000 twin
Pumperne bruger ikke 65 w, men derimod ca 35 w.

VH
Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 444
Tilmeldt: lør 25. nov 2006 22:11
17
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af HerrO »

Jeg prøvede det i starten med mit akvarie, men min skummer (ATI BM 250) var alt for lang tid om at danne "den gode skum" der skulle medfører at der rent faktisk blev afskummet. Derfor gik jeg væk fra det da jeg aldrig ville få afskummet den mængde jeg egenligt ønskede mig. Da der nu var to pumper på min skummer prøvede jeg også at lade en kører for at se om det var nok "basisskum" og så det ikke påvirkede det nå pumpe to tændes. Det var heller ikke en god løsning.

Så min egen erfaring er at kører med den fuld tid for at sikre god, effektiv og kontinuerlig afskumning og dermed også en mindre påvirkning af udsving i værdierne.

ER det for at spare så er det med at investere i udstyr der bruger mindre strøm i stedet for at gå på kompromis med kvaliteten i akvariet. Det er jo trods alt levende dyr der er i baljen.

/HerrO
emmerbølle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 18. jun 2010 14:09
14
Postnummer: 5953 Tranekær
Saltvand siden?: 1980

Re: Skummer på halvtid?

Indlæg af emmerbølle »

Som det fremgår af indlægene er der delte meninger om det at køre på halvtid. Nu har jeg sat min Dymax LS-50 i sumpen kørende på fuldtid. Den skummer ikke særlig meget om det så er fordi der ikke er noget at skumme skal jeg lade være usagt men nu får den lov at køre. Akvariet er som nogle ved et fiskeakvarie med store kirurger og kejsere, der er vel 15-16 stykker, plus lidt skiveanemoner. Jeg er ikke vild med at måle for de forskellige værdier, der kan godt gå halve år imellem. Min filosofi er at trives indholdet og det gør det, så er der ingen grund til at blive nervøs over en eller anden forkert værdi hvor mange farer ud i forskellige tilsætninger. Nu ligger min saltvandsstart tilbage i 70erne hvor der ikke var så mange testsæt til rådighed så måske derfor. Sund fornuft er nu en meget god måde at vurdere tingene på. Med hensyn til vandskift er det heller ikke noget der sker så tit, måske 60l hveranden måned. Efterfyldning for fordampet vand sker dagligt med hanevand så der ikke skal så meget til.
Tak for de gode indlæg. Mvh Kaj
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"