Drive LEDs ved for høj mA

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Drive LEDs ved for høj mA

Indlæg af Moente »

Jeg overvejer at købe nogle True Violet dioder til mit setup for at få nogle flere farver frem. Jeg har fundet nogle billige noname på en kinesisk side. Problemet er at de dioder skal have maks. 350mA, hvor mine drivere er sat til 850mA. Hvad vil der ske med dioderne hvis de bliver trukket ved så mange mA i forhold til maks. belastning? Er det kun en forkortelse af levetiden eller vil de simpelthen sprænge?

Dioderne: http://www.lck-led.com/p660/1W-Star-Hig ... _info.html

På samme side har jeg også fundet dioder der kan klare en maks. belastning på 700mA. Hvad vil der ske med dem hvis trukket med 850mA?

På forhånd tak :y
Mvh Tobias
Brugeravatar
Ondemand
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 7570 Vemb
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vemb, 20 km vest for Holstebro

Re: Drive LEDs ved for høj mA

Indlæg af Ondemand »

mener at dioderne/led nok selv skal finde ud af hvor mange mA de skal have. Du skal kun sørge for de ikke får for mange V. Ret mig hvis jeg tager fejl
Mvh. Thomas Nørgaard
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Ondemand skrev:mener at dioderne/led nok selv skal finde ud af hvor mange mA de skal have. Du skal kun sørge for de ikke får for mange V. Ret mig hvis jeg tager fejl
Det er ikke korrekt... eller rettere, det er omvendt. LED skal have konstant strøm på/under, hvad specifikationerne tillader. Til gengæld kan spændingen køre inde for et range... som regel et eller andet sted imellem 3-4 volt. Altså LED'en sørger selv for at justere spændingen efter den strøm den drives med, hvilket vil sige at jo højere strøm man driver LED'en ved jo mere stiger spændingen som den bruger

Et meget kort svar til Trådstarter er ganske enkelt, at kører du LED ved højere ampere end maks strøm, holder de kun i meget kort tid (du vil brænde dem meget hurtigt af). Jeg kan kun fraråde at køre LED ved højere strøm end maks i specifikationerne... hvis man da altså ønsker at ens LED skal holde i mere end et par timer
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Tak for svar, Bruno. Det lød nok også for godt i mit hoved til at være sandt. Så må jeg se om jeg kan finde nogle violette dioder der er til at betale for et andet sted! :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Har godt luret lidt på ebay, men grunden til at jeg vil have nogen der kan trækkes ved så mange mA, er at de skal sættes på mine nuværende drivere med de dioder jeg har i forvejen. Gider ikke til at rode med endnu en driver, da der slet, slet ikke er mere plads i mit skab. Men tak for link, Christopher :GO Hvis jeg ikke finder nogle andre alternativer må jeg jo bare købe en lille driver ved siden af også :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Problemet med dem er prisen. Gider ikke til at betale moms og afgift for bare et par dioder :BA
Senest rettet af Moente tirs 16. aug 2011 11:07, rettet i alt 1 gang.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Zofix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 2880 Bagsværd

Indlæg af Zofix »

der er ikke moms og told på vare inden for EU...
Mvh Patrick
DecOcean akvarie 390L (130x50x60) - DIY Cree LED - Bubble King Supermarin 200 - Red Dragon Mini 2500 - Tunze Nanostream
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&p=453836#p453836
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Zofix skrev:der er ikke moms og told på vare inden for EU...
I know, men den bliver sendt fra Hong Kong :BA
Mvh Tobias
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

Moente skrev:Har godt luret lidt på ebay, men grunden til at jeg vil have nogen der kan trækkes ved så mange mA, er at de skal sættes på mine nuværende drivere med de dioder jeg har i forvejen. Gider ikke til at rode med endnu en driver, da der slet, slet ikke er mere plads i mit skab. Men tak for link, Christopher :GO Hvis jeg ikke finder nogle andre alternativer må jeg jo bare købe en lille driver ved siden af også :)
Hvor mange LED driver du allerede på din eksisterende driver? Du skal jo huske på at der er et maks antal LED du kan drive med enhver driver

Hvis det er et spørgsmål om plads, at du ikke vil have flere drivere, og du kun skal drive et par stykker af Violet, så kan du jo evt. overveje sådan en her: http://www.led-tech.de/de/LED-Controlli ... 8_119.html Den fylder ikke mere end en tændstik æske og du får den næsten smidt i nakken rigtig mange steder og så er den jo meget nem at tilslutte
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Jeg kører 10 dioder på hver Meanwell 60-48D, så der er plads til flere dioder på hver driver :GO

Jeg vil lige overveje sagen lidt mere, og så finder jeg ud af, hvad jeg gør :)
Mvh Tobias
dennis_ler
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af dennis_ler »

Du kan evt. kører 2 dioder i parallel i samme streng som de andre dioder, så vil du kører dem ved 425ma istedet for de 850ma.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

60-48D kan tage 14 dioder pr. driver, men er det ikke et problem at de kommer til at køre samme styrke som de andre - jeg tænker at så kan du ikke styre dem i forhold til blå/hvid?
Kan du anbefale nogle link, så jeg kan læse lidt om den farve LED?

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

I første post er der en opsummering af hele tråden mht. diverse farver og hvad de gør: http://www.nano-reef.com/forums/index.p ... pic=246394

I stedet for violet tror jeg at jeg vil supplere med almindelig blå i stedet for.

Men det er rigtig god læsning! :y

Mht. styring, så ville jeg smide 2 blå på RB strengen og 2 blå på CW strengen.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Her for de dovne:

"Color

Warm Whites (WW) - Very warm. Difficult to blend with bluer colors. Not commonly used. Blaster stated mixing a 3:1 ( RB:WW ) ratio will bring out the Willy Wonka in you.

Neutral White (NW) - The preferred white color. A much more natural color that brings out warmer colors in coral. Best matched with RB in a 2:1 RB:NW ratio provided you are using NW LEDs that can do 180 lumens at 700mA (the Chinese variants usually cannot).

Cool White (CW) - Very bright and efficient but dull in warmer colors. Replaced by NW as the preferred white LED. Some users have reported better color when using both CW and NW in an array while othes say NW+RB can achieve the same color output. There is a wide variation in the color tempurature of different bins of LEDS. The DX bin of Crees and most Chinese LEDs are typically cooler (more blue) in the 6000K - 10000K range. Cree XP-G are more blue than Cree XR-E.

Cool Blue (aka Blue, aka Standard Blue) (CB or - On the greener/blue side. These bring out the colors the neutral white and royal blues wont [what colors?]. Can easily overpower other leds leading to a 'windex' look. Blends well with NW and RB, consider runnning without optics to blend better.

Royal Blue (RB) - A must have. When your working with cool white or neutral white is the go-to blue.

Cyan - VERY green unless you are able to choose your exact binning. They can bring some wicked colors out but leave an awful green shadow everywhere. Even when clustered closely I would not recommend these to the average DIYer.

Red ( R ) - Very difficult to blend with other colors. Even a single red in a fixture can be distracting. Consider running reds on lower power (with a dimmer) and without optics. There is some debate that red wavelengths inhibit coral growth. Preference is to use NW leds to being out red colors.

True Violet (V or TV) - Litte impact of visual appearance, slight pop on certain colors, little or no purple added to overall color. Primary usage would be for growth. Use with caution (PAR meter preferably) since they put out more light than is visible. Difficult to source."
Mvh Tobias
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

amddurin skrev:60-48D kan tage 14 dioder pr. driver
Det afhænger da sandelig af hvilke LED man sætter på den og hvor mange ampere man driver dem med
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Bruno skrev:
Det afhænger da sandelig af hvilke LED man sætter på den og hvor mange ampere man driver dem med
Der står at driveren tager fra 8 til 14 LED, Skulle da gerne være valgfrit efter end behov og der står ikke noget om at der er begrænsninger efter LED typen?

Der er jo osse 48V at tage af, hvilket giver 3.42V pr. LED ved 14 stk. og det er vel rigeligt...
Jeg har da måtte skrue ned for amp i den driver der køre mine 14 CW, så de ikke fik for meget og de andre farver (Blue / RB ) bruger jo mindre amp end CW...

Jeg har ikke hørt eller læst at det skulle være et problem, men vil da gerne vide hvor du har det fra?

Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

amddurin skrev:
Bruno skrev:
Der står at driveren tager fra 8 til 14 LED, Skulle da gerne være valgfrit efter end behov og der står ikke noget om at der er begrænsninger efter LED typen?

Der er jo osse 48V at tage af, hvilket giver 3.42V pr. LED ved 14 stk. og det er vel rigeligt...
Jeg har da måtte skrue ned for amp i den driver der køre mine 14 CW, så de ikke fik for meget og de andre farver (Blue / RB ) bruger jo mindre amp end CW...

Jeg har ikke hørt eller læst at det skulle være et problem, men vil da gerne vide hvor du har det fra?

Hvis du referer til Rapidleds shop at den tager 8-14 LED skal du nok tage det relativt.... du skal nok hellere holde dig til specs fra Meanwell og producenten af LED.

Det hænger sådan sammen at jo højere ampere du driver dine LED på jo flere volt bruger den. Ud over det varierer volt specs fra fabrikat til fabrikat.
Hvis du eksempelvis driver en Cree XP-G ved 1300 ma, så bruger hver LED 3.5 volt.... der kan du så kun have 13 LED på en ELN-60-48. De gamle Cree XR-E bruger 3.7 volt ved 1000 ma så dem kan du kun have 12 af på samme driver. Andre LED end CREE er mindre effektive og bruger flere volt, så der vil du kunne have endnu færre LED per driver! Eller så kan du tage den Hong Kong LED på 10 watt, med 700 lumen: den bruger altså 10v ved 1000 ma, så dem kan du kun have 4 af på en meanwell ELN-60-48

Så når du siger, at hver LED har 3.42 Volt, med 14 LED på en Meanwell ELN-60-48, så er det ganske enkelt ikke korrekt.... du bliver nødt til at vende tankegangen på hovedet. Inden du lægger sammen hvor mange LED du kan have på din driver bør du få tjek på, hvor mange volt din LED bruger ved den ampere du har tænkt dig at drive den!
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Hvor mange Cree XP-E kan jeg have på en ELN 60-48D og hvor mange XR-E på en anden?
Mvh Tobias
Brugeravatar
J.A
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 9230 Svenstrup Jylland
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af J.A »

Hej Moente
Nu skal vi lige have det helt klart ELN 60-48 D levere en spænding 48 volt , med mindre du regulere den op så du kan have 14 dioder på (igen afhængig af hvilke dioder du vælger)
Spændingen over dioderne ER DEN SAMME den ændre sig ikke , det er mA man regulere på dioderne , dog ikke højre end maks mA som fabikanten forskriver
Men du får et problem hvis du skal have nogle dioder med lavere mA ind i et eksisterende kredsløb.
Mvh J.A
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

Moente skrev:Hvor mange Cree XP-E kan jeg have på en ELN 60-48D og hvor mange XR-E på en anden?
Ved 850 ma kan du på meanwell ELN-60-48 have:

Cree XR-E: 13 stk (den ligger på ca. 3.6 volt, så der kan du under ingen omstændigheder have mere end 13)
Cree XP-E Royal Blue: 13 stk. (den ligger lige under 3,5 i volt så den svinger lige mellem 13 og 14 så jeg ville nøjes med 13 for at være på den sikre side)

Men bemærk dette gælder KUN hvis du kører de nævnte Cree ved den nævnte ma.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Super. Det var også det jeg tænkte. Så er der hvert fald ingen problemer ved at køre 12 dioder på hver driver.

Hvis jeg udvider lampen, så bliver det CREE XP-E Blue :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

OK, Så var det måske osse derfor at nogle på et tidspunkt har skrevet at man ikke kunne regne med at driveren kunne tage de 14...
Så er det da held i uheld at jeg har smidt 2 RB væk, da jeg ellers havde planlagt de 14 stk. RB på samme driver...
Jeg køre 14 CW v/1100 mA. (Skruet ned pga levetiden, men det er åbentbart osse nødvendigt så.)

Brugeravatar
J.A
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af J.A »

Hej amddurin
1. ja pga hvis man havde valgt en diode som skulle kører ved større spænding
2. Ja vi har valgt at regulere ned på mA for at være sikker på at man ikke belastede dioderne unødvendigt .
Men at du har valgt at kører med 14 dioder har ikke noget med mA at gøre , du skal kigge på de spec. der er på den diode du har !!! Volt og mA
Der er ikke så svært at regne ud hvilke dioder man skal købe , hvis man har valgt driver.
Eksp. Driver valg MEANWell ELN-60-48D
Dioder antal (13) X spænding på diode oplyst af fabrikant (3,3V) + 5V = (47,90) 48vdc standard (uden at regulere på driver)
Din mA bestemmer dioden jo , idet den har en maks mA som ikke må overstiges men det har ikke noget at gøre med hvor mange diode du vælger , det er der vi regulere på driveren så det passer til dioderne.
Mvh J.A
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Volt pr diode stiger jo når mA skrues op, så man er nødt til at bruge et skema over V/mA hvis man vil regne på det... - og derved er det jo en fordel at jeg nøjes med de 1100 mA da volt kravet så ikke over stiger de 48V... (Havde ikke regnet på det, nej - regnede bare med at det bare var hvad driveren kunne styre af min. og max. der var de 8 til 14 og med mit nuværende setup med kun de 34 LED, blev det de fulde 14 stk. til CW og var osse planen med RW, men efter det Bruno skriver med kravet til volt, ville de måske ikke lyse alligevel v/14 stk..)

Desuden kan man ikke styre Volt på 60-48D og derfor gad jeg ikke kigge mere på skemaet over volt ved en given mA...
(Det skal man så åbenbart bruge for at regne antallet af LED ud ved en given mA...)

Brugeravatar
J.A
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af J.A »

Hej
Nej volten er altid den samme over kredsen , du er nødtil at se på hvilken volt dioden bruger , hvilke mA den har er jo ligemeget det regulere du ind på driveren bagefter
Ved ikke hvordan dit setup er men mit kørere upåklageligt ..... ved 13 dioder på 1000 mA , jeg har ikke reguleret på spændingen på driveren
Du kan regulere din driver op til maks 52,8 vdc
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Nej, jeg kan IKKE regulerer Volt på 60-48D, kun mA/amp. (Via en skrue inde i driveren)
- Det er osse mA og ikke volt som man styre ved hjælp af Dim på de dæmpbare, så en driver stillet til 1000 mA vil med Dim sat til 50% (med 1-10 Volt styring) give 500 mA ud til dioderne...
- Det er netop fordi man ikke kan stille på Volt, at jeg ikke regnede med at skulle bruge skemaet over volt forbrug pr diode til noget... (Dioderne køre ikke præcis 3.3V pr/stk, det afhænger af antal i strengen, men det regulerer driveren selv...)

- men alle mine dioder køre, så det er kun hvis jeg bygger på senere, at jeg ikke kan køre mere end de 13 stk. XP-E (Blå og RB) pr. driver, men udbygger jeg lampen bliver der osse 2 drivere pr farve, så der er max 12 på en driver, så det er fint nok...

Brugeravatar
J.A
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af J.A »

Hej Amddurin
Hvis du kigger i din eln 60-48d er der er regulerings skrue for både mA og volt (lige under skjoldet.
Men det er antal dioder og hvilken volt dioden skal have der bestemmer hvor mange dioder du kan bruge det kan drivern ikke regulere.
Men det skal også kun reguleres hvis man skal bruge 14 dioder og der ikke er volt nok.
Jeg kører med 3 drivere pt 13 på 2 strenge og 9 på den sidste.
dennis_ler
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af dennis_ler »

Volten er IKKE den samme over kredsen, den ændre sig med hvor meget strøm den får, se cree's datablad side 4, http://www.led-tech.de/produkt-pdf/cree/XLampXP-G.pdf.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"