Presenting: "Reef Illuminator" 80W LED V.1.0

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Presenting: "Reef Illuminator" 80W LED V.1.0

Indlæg af chrislolk »

Har langt om længe fået min Arduino-styret LED lampe til at virke. Så nu kan jeg med stolthed præsentere Version 1.0.
IMG_4153.JPG
Med Arduinoen er der nærmest uanede muligheder for styring af lampen, men på nuværende tidspunkt kan den "kun" styre solopgang/nedgang og intensiteten af LED-lyset. Mere kommer måske til i fremtidige versioner.

Selve lampen er lavet i bukkede aluminiumsplade, som er spraymalet sort - så skulle den gerne kunne modstå saltvandet!
I lampen er der placeret et 4x20 linjers display og fire knapper til at navigere rund i menuen og ændre indstillingerne. En 120mm blæser sørger for køling af de CPU kølerprofiler, LED'erne er monteret på.
IMG_4156.JPG
Et RTC-modul er forbundet til Arduinoen. Det holder styr på tiden også selvom strømmen bliver taget af lampen.
I menuen kan man indstille tiden, sætte hvilken tidspunkt solen skal stå op og hvornår den skal gå ned igen. Desuden kan LED-intensiteten indstilles fra 0-95% med spring på 5% pr. trin, for hver af de 3 strenge af LED'er. En streng med tre 10W 20.000k LED'er, en streng med tre 10W 10.000k LED'er og en sidste streng med to 455nm Royal Blue 10W LED'er. I alt 80W.
Solopgang og nedgangen tager 20 min. hvis den skal gå fra 0-95%. Det er dog kun de første ca. 10 min man kan se intensiteten stige (Ved solopgang, omvendt ved nedgangen). De sidste 10 min. er svært at se med det blotte øje (tror dog korallerne kan fornemme det)
IMG_4154.JPG
Der skal bare sættes 230V til lampen. Alle drivere er placeret inden i lampen. Så er jeg fri for at skulle bruge plads på at opbevare drivere osv. i skabet!

Arduinoens PWM-signal styrer fire mosfets. Ved at ændre PWM-signalet, kan strømmen til LED'erne varieres og derved ændre mængden af lys de udsender. Tre af mosfets'ene styrer LED'erne, den fjerde tænder og slukker for blæseren når lyset tændes.
IMG_4150.JPG
IMG_4151.JPG
Der er også sat en plexiglas i bunden, så der ikke kommer saltvand på LED'erne og i kredsløbet. Plexiglasset er sat på med nylonskruer, som er "immune" overfor saltvand!
IMG_4152.JPG
De blå LED'er er ikke sat til på nuværende tidspunkt. Jeg venter stadig på driveren skal komme hjem. Men de er testet og virker også!
Desuden fungere disse LED'er også som månelys. Ved solnedgang bliver de kørt ned på meget lav styrke (ca. 2%) og bliver der indtil solen står op igen.

Lampen har kørt problemfrit i ca. en måned nu! Har dog fundet lidt "bugs" der skal rettes i næste version!

Laver en video på et tidspunkt, hvor solopgangen og nedgangen kan ses. Har dog ikke noget kamera, der kan skyde ordenlig video!

Kom gerne med kommentarer!

Lige et billede af akvariet med lyset over. Mangler lige de blå LED'er til at trækker farverne rigtigt frem!
IMG_4161.jpg
Senest rettet af chrislolk ons 10. aug 2011 19:55, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Slingerskæv
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2010

Re: Presenting: "Reef Illuminator" 80W LED V.1.0

Indlæg af Slingerskæv »

Det ser fandme godt ud..! Venter spændt på billeder eller en video af lyset!
Henrik
I indsamlingsfasen til nyt saltet eventyr.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Sådan :GO

Lækkert arbejde!
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Tak for roserne!

Har lige tilføjet et billede af akvariet med lyset over. Ser lidt mørkere ud end det egentligt er!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Jeg forstod ikke en skid af alt det fagsprog, men det ser fandeme godt ud! :D
Mvh Tobias
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Good job :)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Fabelagtigt DIY!! Hvad står sådan en fætter i af inkøb og arb. timer
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

nielsk skrev:Fabelagtigt DIY!! Hvad står sådan en fætter i af inkøb og arb. timer
Takker!!

Har ikke styr på hvor mange penge jeg efterhånden har brugt på den. Mange af delene er købt løbende og andre dele har jeg fået gratis rundtomkring. Et godt bud vil være 2000,-

Skal lave en lignende til Peters1's nye 250 liters akvarie, som skal bestå af tre 50w 12.000k og tre 10w 455nm Royal Blue (evt med lidt 3w ind imellem for at lave en overgang mellem 50W). Den har jeg regnet ud til lidt over 2000,-. Og det er stort set alt, der skal købes - undtaget aluminiumsplader!

Arbejdstimer er straks værre. Begyndte med programmeringen i Marts og har lavet lidt når jeg havde tid og lyst. Så vi snakker mange timer. Men mit studier handler i høj grad om at lave ting som denne lampe - og jeg synes det er skide sjovt og hyggeligt!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Hrmm spændende... :-) Hvilken processor har du brugt til at styre det hele med?? Måske du vil dele softwaren du har lavet?
Hvilke lysdioder kører du med? det ser ikke ud af mange? men fedt hvis man kan nøjes.. :-)
Har du brug for at få printet dit lille styrekredsløb på "rigtig" print så sig endelig til, kan være dig behjælpelig til rigtig fornuftig pris :-) jeg er HW mand.. så har ikke SÅ meget styr på software.. til gengæld vil jeg gerne give dit hw et review og hjælpe med at få det lagt ud på prof. print.. :-)
Open mind for a different view..
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

-Bagger- skrev:Hrmm spændende... :-) Hvilken processor har du brugt til at styre det hele med?? Måske du vil dele softwaren du har lavet?
Hvilke lysdioder kører du med? det ser ikke ud af mange? men fedt hvis man kan nøjes.. :-)
Har du brug for at få printet dit lille styrekredsløb på "rigtig" print så sig endelig til, kan være dig behjælpelig til rigtig fornuftig pris :-) jeg er HW mand.. så har ikke SÅ meget styr på software.. til gengæld vil jeg gerne give dit hw et review og hjælpe med at få det lagt ud på prof. print.. :-)
Det er bare Arduinoens standard processor, atmega328.

Softwaren kan I sagtens få. Send en PB med mail - så sender jeg den gerne. Den er dog noget rodet og uden kommentarer. Det er jo en foreløbig version :wink:

Bruger bare nogle billige 10W LED'er fra Kina-land. De kan købes på ebay fra en shop der hedder AC-RC. Super god sælger. Varerne kommer i løbet af 10 dage og farvetemperaturen de opgiver ser ud til at passe meget godt.

http://stores.ebay.co.uk/acrc/category2 ... 34.c0.m322

Og 8 dioder af 10W = 80W. Hvis det ikke er nok bliver der smidt 6-10 3w LED'er ind imellem.

Tak for tilbuddet med printet. Kan dog også selv lave det på skolen - har bare ikke fået taget mig sammen til at tegne det ind i OrCad og lave layout til det. Det kan være det kommer!
Det er dog ikke så meget jeg selv har lavet hardware-mæssigt. Kun boardet med mosfet'ene og modstandene dertil. Så kunne jeg selvfølgelig lave kredsløbet til processoren og RTC'en selv. Så kunne det hele være på et print - men det må vente!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Ok... helt i orden, og super du må da endelig gerne sende softwaren :-) og mini diagram over hvilken ben du bruger til hvad... men sig til hvis du gerne vil have en "proff" print... sådan et grønt lakeret og lidt mere salt modstandsdygtigt... ;-) Vil hellere end gerne hjælpe.. hvis du kan sende diagram tegner jeg gerne ind i orcad.. eller DXP og så kan du jo bare få en kopi som du selv kan lave på skolen.. eller jeg kan lave printet til dig.. som tak for sw og links ;-)
Open mind for a different view..
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: Kbh N

Indlæg af Zacho »

Super fedt projekt :y , er selv igang med samme projekt. Jeg styrer godt nok lyset vha et digitalt potentiometer sådan at jeg også kan styrer hastigheden på mine blæsere alt efter temperaturen på køleprofilen. Min indpakning ser godt nok ikke nær så profesionel ud som din :GO
Den eneste forskel er at jeg har valgt at flytte alt styringen og drivere ud fra LED lampen fordi de bliver virkelig varme.

Kan du ikke også sende styringen til mig, sender lige en pb med mail.
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Jeg kører med en lignende system på min lampe.
Det er baseret på Christophers program (tak for det, Christopher)
Jeg styrer mine Mean Well 60 48-D drivere med PWM signalet, som jeg modificerer til 0-10 volt DC.
Programmet virker fint. Jeg kunne dog godt tænke mig at Royal Blue kanalen var tændt lidt længere end den hvide kanal.
Det vil jeg prøve at lægge ind i programmet.
Har du selv tænkt på den funktion, Christopher?

Mvh. Stig
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Stig Jest skrev:Jeg kører med en lignende system på min lampe.
Jeg styrer mine Mean Well 60 48-D drivere med PWM signalet, som jeg modificerer til 0-10 volt DC.
Programmet virker fint. Jeg kunne dog godt tænke mig at Royal Blue kanalen var tændt lidt længere end den hvide kanal.

Mvh. Stig
Hej Stig,

Har du fået det til at virke nu uden problemer? Super godt hvis du har!!
Lige nøjagtigt den funktion du nævner bliver tilføjet i næste version. Tænker at tænd og sluk tidspunkter for Royal Blue kanalen kan skal kunne indstilles uafhængigt af "solen". Så kan man selv styre hvor lang tid før og efter solen, det blå lys skal tændes. Desuden skal det også rettes så når solen er stået op og man ønsker at øge intensiteten på lyset, så sker det med det samme og ikke som en langsom opgang (ligesom når der skrues ned for styrken). Håber du forstår hvad jeg mener. Ved dog ikke lige hvornår jeg får taget mig sammen til at lave det!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Zacho skrev:Super fedt projekt :y , er selv igang med samme projekt. Jeg styrer godt nok lyset vha et digitalt potentiometer sådan at jeg også kan styrer hastigheden på mine blæsere alt efter temperaturen på køleprofilen. Min indpakning ser godt nok ikke nær så profesionel ud som din :GO
Den eneste forskel er at jeg har valgt at flytte alt styringen og drivere ud fra LED lampen fordi de bliver virkelig varme.

Men er det ikke en dum måde at dæmpe dem på? Du bruger jo samme mængde strøm..
Med mindre det kun er til sunrise/sunset, for så er det jo lidt lige meget.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Zacho skrev:Super fedt projekt :y , er selv igang med samme projekt. Jeg styrer godt nok lyset vha et digitalt potentiometer sådan at jeg også kan styrer hastigheden på mine blæsere alt efter temperaturen på køleprofilen. Min indpakning ser godt nok ikke nær så profesionel ud som din :GO

Takker!

Det er klart det bliver varmt når du bruger et potentiometer. Den effekt du ikke vil bruge på lys fra LED'erne ligger i stedet over potentiometeret. Det kan godt blive mange watt der bare bliver brændt af i form af varme. Men man kan sagtens gøre det sådan alligevel, bare potentiometeret kan holde til det - det er bare ikke særlig energieffektivt. Det smarte ved PWM er, at hvis LED'erne er sat til 50%, så bliver der kun brugt 50% af det maksimale wattforbrug (altså 40W i mit tilfælde).

Jeg sender lige koden i aften når jeg har lidt mere tid!
Med venlig hilsen
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: Kbh N

Indlæg af Zacho »

Tror lidt i har misforstået mig, jeg styrer de 10V til driveren ved hjælp af potentiometeret. Når der kun leveres 5V til driverne bruger de også kun 50% strøm.
Grunden til at jeg valgte at bruge potentiometer var at det kunne jeg finde ud af:) ja der går lidt strøm tabt i potentiometeret men det er måske 0,1 W maks så det kan jeg godt leve med.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Zacho skrev:Tror lidt i har misforstået mig, jeg styrer de 10V til driveren ved hjælp af potentiometeret. Når der kun leveres 5V til driverne bruger de også kun 50% strøm.
Grunden til at jeg valgte at bruge potentiometer var at det kunne jeg finde ud af:) ja der går lidt strøm tabt i potentiometeret men det er måske 0,1 W maks så det kan jeg godt leve med.
Ahhh, my bad. Stig har fået mit program til at virke med de Meanwell drivere, som kan dimmes ved hjælp af 0-10V. PWM-signalet fra Arduinoens bliver lavet om til et analog 0-10v-signal, som så skruer op og ned for lyset!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
bima
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Det ser Dælme godt ud "som vi siger her oppe nord på"
Rigtigt flot arbejde.
Vil også meget gerne have LED over mit akvarie,
men har ikke en dyt forstand på elektronik.
Hvor mange LEDs tror du der skal bruges over et hjørneakvarie,
der måler 1250x1250mm med front på 1400mm Højde 600mm.
(Du kan se mit akvarie under 501-800 liter) Kaldet 518 liter hjørneakvarie.
Kunne du evt lokkes til at lave en ca pris på hvad det kunne koste,
at lave noget lys dertil.
Mvh Bima
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Indlæg af Stig Jest »

chrislolk skrev:
Stig Jest skrev:Jeg kører med en lignende system på min lampe.

Mvh. Stig
Hej Stig,

Lige nøjagtigt den funktion du nævner bliver tilføjet i næste version. Tænker at tænd og sluk tidspunkter for Royal Blue kanalen kan skal kunne indstilles uafhængigt af "solen". Så kan man selv styre hvor lang tid før og efter solen,
det blå lys skal tændes. Desuden skal det også rettes så når solen er stået op og man ønsker at øge intensiteten
på lyset, så sker det med det samme og ikke som en langsom opgang (ligesom når der skrues ned for styrken).
Håber du forstår hvad jeg mener. Ved dog ikke lige hvornår jeg får taget mig sammen til at lave det!
Hej Christopher.
Jeg har ikke testet med ny strømforsyning endnu.
Jeg er på ferie og ville ikke risikere at lyset fejlede mens jeg var væk.
Jeg kommer hjem på mandag, så bliver det sat til igen.
Jeg er dog sikker på at fejlen lå i strømforsyningen.
Jeg kan godt følge din ide, med styring af den blå kanal.
I første omgang vil jeg bare have RB kanalen til at vente 15 minutter efter at den hvide kanal begynder at slukke.

Mvh. Stig
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

-Bagger- skrev:Ok... helt i orden, og super du må da endelig gerne sende softwaren :-) og mini diagram over hvilken ben du bruger til hvad... men sig til hvis du gerne vil have en "proff" print... sådan et grønt lakeret og lidt mere salt modstandsdygtigt... ;-) Vil hellere end gerne hjælpe.. hvis du kan sende diagram tegner jeg gerne ind i orcad.. eller DXP og så kan du jo bare få en kopi som du selv kan lave på skolen.. eller jeg kan lave printet til dig.. som tak for sw og links ;-)
Bare send en PM med din mail, så sender jeg det.
Kan godt være jeg tager imod tilbuddet lidt senere. Først skal lampen lige testes ordentligt igennem, så jeg er sikker på den virker 100%
Med venlig hilsen
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Det ser rigtig proffed ud!
JEg skal have lavet mig en lampe som du beskriver Peters1´snye lampe!
Det kan være vi snart skulle samles igen til lidt akvarie/lampe hygge?
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Anders månsson skrev:Det ser rigtig proffed ud!
JEg skal have lavet mig en lampe som du beskriver Peters1´snye lampe!
Det kan være vi snart skulle samles igen til lidt akvarie/lampe hygge?
Super god ide. Jeg hjælper gerne med at bygge din lampe! Vi må lige finde en dag...
Med venlig hilsen
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Lige et diagram over benforbindelserne på Arduinoen:
Arduino_schem.png
Med venlig hilsen
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14
Postnummer: 9000 Aalborg

Indlæg af jascore »

Det ser fandme godt ud, super prof.
Kunne du ikke lige programerer min attiny44 til et doseringsanlæg m.m. GG syntes ikke det ligger lige til højrebenet, hvis bare man kunne programerer i pseudo-kode ha ha.
375l hovedtank. 100 liter display refugium. 100l sump og en masse diy
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

jascore skrev:Det ser fandme godt ud, super prof.
Kunne du ikke lige programerer min attiny44 til et doseringsanlæg m.m. GG syntes ikke det ligger lige til højrebenet, hvis bare man kunne programerer i pseudo-kode ha ha.
Havde faktisk regnet med, at et doseringsanlæg skulle være et fremtidigt projekt :T

Min kode er heller ikke super professionel. Kunne sikkert optimeres 90%, men jeg også kun programmeret C i et år. Det har forøvrigt også taget laaaang tid at programmere.
Med venlig hilsen
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14
Postnummer: 9000 Aalborg

Indlæg af jascore »

chrislolk skrev:
jascore skrev:Det ser fandme godt ud, super prof.
Havde faktisk regnet med, at et doseringsanlæg skulle være et fremtidigt projekt :T

Min kode er heller ikke super professionel. Kunne sikkert optimeres 90%, men jeg også kun programmeret C i et år. Det har forøvrigt også taget laaaang tid at programmere.

He he. ja så må jeg hellere se at blive færdig med min version
375l hovedtank. 100 liter display refugium. 100l sump og en masse diy
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Indlæg af Tonny »

Det ser da lækkert ud!!!
Arduino er da helt sikkert noget som vi burde kunne udvikle til mere end bare lys styring til akvarier..
Glæder mig til at se flere projekter fra dig
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Indlæg af Stig Jest »

chrislolk skrev:
Hej Stig,

Hej Christopher

Jeg har sat en 12V / 3A strømforsyning på nuog jeg har nu kørt med Arduinoen en uge.
Den kører 100% fejlfrit nu :GO
Min eneste anke er: den slukker lidt for hurtigt ned. Der går kun ca. 12 minutter, så er lyset slukket.
Hvordan kan jeg ændre det?

Mvh. Stig
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Stig Jest skrev:
chrislolk skrev:
Hej Stig,

Hej Christopher

Jeg har sat en 12V / 3A strømforsyning på nuog jeg har nu kørt med Arduinoen en uge.
Den kører 100% fejlfrit nu :GO
Min eneste anke er: den slukker lidt for hurtigt ned. Der går kun ca. 12 minutter, så er lyset slukket.
Hvordan kan jeg ændre det?

Mvh. Stig
Hej Stig,

Det lyder super. Godt det virker!

Der går faktisk 20 min fra opgang/nedgang begynder, til lyset er helt slukket (hvis styrken er på 95%). Opløsningen på Arduinoen PWM-signal er 8-bit, hvilket vil sige, at der er 256 "trin" i PWM-signalet. Første trin er 0. Her er LED'erne helt slukket. Sidste trin er 255, her er LED'erne helt trændt. 95% styrke er max. på nuværende tidspunkt, hvilket vil sige, at 2,55*95 er det sidste trin (242,25). Sætter det nok op til 99% i en fremtidig version. I koden kan du se, at den hvert 5. sekund forøger nogle variabler (fadeCounter_xxx) med 1. Disse variabler svarer til, hvilket trin PWM-signalet er på. Når variablerne når over den intensitetværdi (gange 2,55) brugeren har sat, bliver PWM-signalet på den værdi og derved også lyset. Tiden vil derfor være (242,25 x 5)/60 = ~20 min. (Igen, ved 95% LED styrke). Hvis du vil ha', at solopgangen/nedgangen skal tage længere tid, kan man enten ændre PWM-signalets opløsning eller sætte den til at tælle variablerne op langsommere, evt. en gang pr. 10 sek. Så vil det tage dobbelt så lang tid.
Vi har desværre kun den sidste mulighed, da jeg endnu ikke har fundet en måde, at ændre Arduinoens PWM opløsning på!

Har forøvrigt lavet en V. 1.1 nu. I den version er der mulighed for, at bestemme, hvornår det blå lys skal fade op og ned. Kan sende den til dig hvis du vil have den!
Med venlig hilsen
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"