fiskedød :/

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

fiskedød :/

Indlæg af ordy »

Hey SF..

mine 7 fiske er alle døde i weekenden da jeg stod op lørdag morgen lå de 5 af dem på bunden og mens jeg fiskede dem op dødede de sidste 2..
kan ikke helt forstå hvad der er sket og syntes det er underligt mine koraller både lps og sps ligner sig selv og min dannebrogsreje har det fint
min nitat er fin fosfat kan jeg ikk måle da min test ikke er præsis nok.. men så ville det hele vel også dø?

en anden mulighed er at jeg ved en fejl købte en kuffert fisk som ikke rigtig ville spise den kunne måske havde udskilt gift men igen ville alt så ikke dø?

Hvad mener i?
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Re: fiskedød :/

Indlæg af Moente »

Du bliver nødt til at måle flere værdier. Ammonium, nitrit, nitrat og fosfat. Nitrat er fin? Hvad er fin? Vi må se nogle tal for at kunne have en idé om, hvad der kan være gået galt :)
Mvh Tobias
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Lyder som din kuffert godt kunne være årsagen, hvor stort er dit akv og hvor længe har det kørt hvor stor var kufferten og hva art
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

ordy skrev:Hey SF..

mine 7 fiske er alle døde i weekenden da jeg stod op lørdag morgen lå de 5 af dem på bunden og mens jeg fiskede dem op dødede de sidste 2..
kan ikke helt forstå hvad der er sket og syntes det er underligt mine koraller både lps og sps ligner sig selv og min dannebrogsreje har det fint
min nitat er fin fosfat kan jeg ikk måle da min test ikke er præsis nok.. men så ville det hele vel også dø?

en anden mulighed er at jeg ved en fejl købte en kuffert fisk som ikke rigtig ville spise den kunne måske havde udskilt gift men igen ville alt så ikke dø?

Hvad mener i?

Mål vandet godt igennem og tjek de forskellige parametre! hvis alle værdier er fine så ville jeg gå igang med at skifte noget vand nogle gange i løbet af ugen! det kan sagtens være din kuffertfisk der har slået dem ihjel

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Indlæg af mcnats »

Moente skrev:Du bliver nødt til at måle flere værdier. Ammonium, nitrit, nitrat og fosfat. Nitrat er fin? Hvad er fin? Vi må se nogle tal for at kunne have en idé om, hvad der kan være gået galt :)
Det er næppe nitrit der er problemet da kun meget store koncentrationer er giftige for saltvandsfisk, modsat ferskvandsfisk. http://reefkeeping.com/issues/2005-06/rhf/index.php
Nitrat skal vist også op i meget høre problemer hvis det skal være et problem for fisk.
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Aarhus, Skødstrup
Kontakt:

Indlæg af HyBrider »

Det er garanteret pga. kuffertfisken, dem skal man altså været meget opmærksomme på inden man køber sådan en!
Den kræver også en rigtig god klimatisering...
//Karsten
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af HyBrider »

Se også: http://www.aquaticcommunity.com/sw/boxfish.php

Citat: Boxfish are best kept alone in an aquarium without other fish due to the fact that they if stressed can release a toxin that can kill other fish that comes in contact with the boxfish. Boxfish are very slow moving and easily stressed. There are also reports that they can release the toxin if they die and thereby poison the rest of the fish in the aquarium. I can not say whether dead boxfish always release toxin or if this only sometimes are the case. It is recommendable to make sure to remove dead fish immediately to minimize to toxin released.
//Karsten
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af ordy »

akvariet er et boyu 160 l inck sump det har kørt 2 år og er fra starten med godt indkørte sten der har aldrig været noget med de værdier jeg kan måle har også selv på fornemmelsen det er fisken der er oversagen da det kørte super før den kom i ..

det var en Ostracion cubicus 6 cm Ø og som sagt passede den slet ikke ind !
Ville enlig også sælge den men kæreste var helt vild med den så den fik lov at blive lidt :/

Vil prøve at måle i aften men tror ikke selv det er det..
og hvis det alligevel forholder sig sådan er det måske for sent at se har allerede skiftet 20 % vand og givet det en gang bakteria 8000 så min skummer har renset godt ud + skiftet mit aquacrown

syntes bare det er underligt det hele ikke er død når 5 fisk dør i løbet af natten og de sidste 2 på 20min skulle man tro den var helt gal..
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af HyBrider »

Som jeg hører det fra andre og læser, så er det generelt andre fisk der går ud over - så jeg synes umiddelbart ikke det virker underligt.
Men det er en skam, både for dine fisk, som sikkert havde det godt, og så selvfølgelig også den nye kuffert.. :(

Men du anskaffer dig nok ikke en kuffert sådan lige igen :)
//Karsten
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af ordy »

Aldrig mere igen..

den egner sig til et helt andet setup hvis den da overhovedet høre hjemme i et akvarie..

Ja det er et surt syn at stå op til..
men kan jo bare glæde mig over alle mine koraller klarede den..
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Vandværdierne er formentlig i orden, siden din reje overlever. Rejer er generelt mere kritiske med vandkvalitet end fisk.

Der er to sandsynlige forklaringer: den ene er, som nævnt ovenfor, risikoen for toxinforgiftning. Den anden er indslæbte parasitter. Har du for nyligt sat en ny fisk i akvariet?
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af ordy »

ja havde sat kuffert fisken og en hugo i 1 månede før det skete

hvis det er parasitter dør fiskene så stort set samtidig ?
og omvendt når rejen er så følsom ville den så ikke også kradse af, af lidt gift?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Gift er ikke bare gift. Noget gift rammer ikke alt.
Og det er sandsynligvis det som er tilfældet her. Rejen er godt nok følsom over for vandskift og dårlige værdier, men ikke nødvendigvis over for den gift som kuffertfisken har sluppet ud, hvorimod alle fiskene er det, da de ligner kuffertfisken meget rent fysiologisk
Besvar

Tilbage til "Sygdom"