Opstart af hjørneakvarie på 200L

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
mejborn
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nykøbing Falster
Kontakt:

Opstart af hjørneakvarie på 200L

Indlæg af mejborn »

Hej alle på saltvandsforum, det er min første post så bær over med mig hvis jeg spørger forkert :)

Jeg er blevet lidt bidt af saltvand, og kunne godt tænke mig at starte mit eget op. Jeg har til dette en masse spørgsmål som jeg gerne vil have besvaret.

Det skal lige siges at jeg har læst en del artikler på nettet omkring emnet også denne på jeres egen side:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=918

Jeg har kigget på følgende akvarie:

http://akvarieudstyr.dk/database/vis_pr ... uktID=9884

Jeg har kigget på et uden "låg" da jeg udfra de artikler jeg har læst kan forstå at det ikke er godt at have låg på, er dette forkert?

Hvor mange kilo levende sten skal jeg have i akvariet, og kan jeg bruge dem til at opbygge en baggrund af eller er det dumt?
Hvis det er dumt kan man så bruge andre sten (lavasten?) til opbygning af baggrund eller bruger man normalt bare blå baggrund?

Af bund har jeg kigget på sådan noget sort sand (ved dog ikke hvor man kan købe det):
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=3999

Kan jeg selv blande saltvandet til akvariet, hvis ja hvad kræver det af salt og måler til at blande det med?
Her kommer også et andet spørgsmål, nogle siger man skal efterfylde med almindelig ferskvand (fordi salten ikke fordamper), men i den artikel som er her fra siden (den som jeg henviser til ovenfor) der bliver skrevet at man skal efterfylde med saltvand, hvad er det rigtige at gøre?

Skal man skifte vandet, eller kan man nøjes med at efterfylde det som der fordamper?

Skal man bruge osmose anlæg i starten (er på SU så ville gerne gøre detså billigt så muligt i starten).

Hvad skal man ellers have i akvariet, (regner ikke med en udvendig sump):

Skummer (hvilken, hvad hedder de og hvad er prisen)?.

Varmelegmer (hvilke, hvad hedder de og hvad er prisen)?.

Pumper til cirkulering (hvilke, hvad hedder de og hvad er prisen)?.

Hvad ville i anbefale af overstående 3 ting, og skal man bruge mere end dette?

Af lys regner jeg med i starten at bruge H5 eller hvad det hedder, da jeg lige vil se tiden an og så er det også lidt billigere. Regner ikke med at jeg skal have koraller i starten.

Hvilke fisk vil i anbefale at man starter med, ville godt have nogle farvestrålende nogle (klovnefisk osv.), men det skal også være nogle som kan tåle at gå sammen med andre fisk og som ikke kræver meget speciel foder/pleje osv.

Af vandværdier skal jeg så "bare" måle på temperatur (hvad skal den være?), PH nitrat og nitrit?

Det var lige hvad jeg havde af spørgsmål indtil videre, håber i kan besvare - om ikke andet så bare nogle af dem.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Problemet med at have overdækket sit akvarium er, at det hurtigt vil blive alt for varmt, fordi akvariet ikke kan komme af med varmen, hvilket primært sker i overfladen, når der fordamper vand. Derudover kan det have indflydelse på pH-værdien, hvilken kan falde ved dårlig udluftning over akvariet.

At have sort sand i et saltvandsakvarium vil være unaturligt for fiskene, men om der vil ske noget ved det, er jeg ikke klar over. Derudover tror jeg ikke, du kan finde noget saltvandsegenet sand, der er sort. Det, der benyttes i ferskvandsakvarier, kan ikke bruges til saltvand, da det meste indeholder en del fosfat, der vil blive frigivet i vandet.

Der findes flere mærker inde for akvariesalt, det mest brugte er TropicMarin. Vandet skal have et saltinhod på 1,023 - 1,025. Dette måles billigst med et hydrometer. Sørg dog for ikke at købe de aller billigste, da disse er ret upræcise. JBL laver en udemærket flydemodel til omk. 275,-

Salt fordamper ikke, så det er kun ferskvand, der skal efterfyldes med, hvilket der også står i den artikel du linker til:
"Ferskvandspåfyldning: Fra alle akvarier fordamper der vand og derfor sker det naturligvis også for et saltvands akvarium - om end ikke så endnu mere her da der er mere lys og derved varme samt intet dækglas til at holde vanddampen tilbage. Heldigvis er det ikke saltvandet der fordamper men kun ferskvandet, det er derfor naturligvis også vigtigt at man fylder ferskvand på for at opveje denne fordampning. Ellers vil vandet tilbage i akvariet jo få et højere og højere indhold af salt hvilket naturligvis ikke må ske."

Om det er nødvendigt med osmoseanlæg, er svært at sige. Prøv at få fat på dit vandværks vandværdier (kan sikkert findes på deres hjemmeside). Hvis nitrat-værdien ikke er for høj, kan man inden brug lade ferskvandet cirkulere om noget aktivt kul, for at fjerne de tungmetaller osmoseanlægget ellers ville have taget. Der er dog ingen tvivl om, at jeg klart vil anbefale dig at købe et osmoseanlæg.

Man kan godt drive et akvarium uden udvendig sump, men det er vigtigt, at der alligevel er et overløb, da proteinerne som skummeren skal opsamle, flyder op til overfladen. En AquaMedic Midifloator skulle nok kunne klare jobbet, hvis ikke du belaster systemet for hårdt.
Se evt. denne tråd om Brians 270 l. akvarium, der heller ikke har udvendig sump: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2788

Det er sjældent nødvendigt med varmelegemer i saltvandsakvarier - nærmere kølere. Dette skyldes den store mængde varme lyset afgiver (gælder både for T5 og HQI)

Marea laver nogle gode streampumper til de mindre akvarier. to stk Marea Stream 3200 + en returpumpe fra dit overløb (kan være en AquaBee 1000) skal nok kunne gøre jobbet fint.
Her kan der købes Marea stream: http://www.e-akvariet.dk/product_info.p ... cts_id/117

Hvis du ikke stræber efter at fylde det med de lyskrævende koraller, kan et par T5 rør godt virke. Husk dog på at des flere rør du sætter på, des større udvalg af koraller kan du holde, når du senere får lyst til det.

Prøv at klik lidt rundt på denne side, der kan du se lidt beskrivelser af div. fisk: http://www.liveaquaria.com/product/categ.cfm?pcatid=15

Hvis ikke du skal have koraller burde det være nok at måle saltindholdet (1,023 - 1,025), pH. (8,1 - 8,3), temperatur (24 - 27), Nitrat (0 - 15) og nitrit (0)

Spørg endeligt videre, hvis mere dukker op ;)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Hej.

Selvom du er blevet bidt af saltvand, så er min mening at det inden for kort tid vil blive en ret stor belastning på dit SU-budget.

Du bør derfor derfor overveje det meget nøje om det vil være det værd.

Jeg ville personligt ikke gå i gang. Mange er set stoppe inden for 12 md netop pga det økonomiske.

/Henrik
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Hvis ikke du regner med at ville have koraller fra starten, kan spare lidt på mængden af lys, hvormed du heller ikke vil få varmet vandet så krafigt op. Hermed kan du roligt lægge dækglas over akvariet og spare lidt fordampning. Vær dog opmærksom på, at hvis du planlægger at holde søanemoner, opstår der samme krav til belysningen, som hvis du vil holde levende koraller. Som tommelfingerregel kan du dog opnå et ret flot resultat med fine blødkoraller, skiveanemoner og meget andet for ca. 2W/liter. Og så længe du kun er på SU, så lad være med at kaste dig ud i de mest prestigefulde projekter. Det er dyrt nok i forvejen ;)

Jeg vil heller ikke anbefale sort grus som bundlag. Ikke fordi, at jeg tror, at fiskene bekymrer sig om det. Men jeg synes, at selvom det er flot i et ferskvandakvarie, virker det æstetisk forkert i et saltvandsakvarie og leder tanken hen på bundvending i de indre danske farvande, eller et uheld fra en olietanker :wink:. Havbunden omkring koralrevene har normalt kridhvidt sand.

Der er et hav af farvestrålende fisk, som er hårdføre, nemme at tilpasse og tager alt det gængse foder fra starten. Med få undtagelser kan jeg anbefale hele spektret af dværgkejsere. Den gule kirurgfisk, Z. flavescens, vil også kunne gå i et akvarie på 210 liter. Klovfisk er også et oplagt valg, men sæt dig ind i, hvad det kræver at holde en anmeone - og ikke mindst, hvilke anemoner, der er på markedet. Nogle af dem er temmelig sarte. Nogle, specielt tæppeanemoner, brænder og klæber så kraftigt, at de nok skal få decimeret antallet af fisk. Andre nemme fisk er diverse jomfrufisk, også kaldet damsler. Desværre har mange af dem en kedelig tendens til at blive meget aggresive med alderen, men ikke nødvendigvis noget, der går ud over andre arter end deres egne.

Jeg skiftede iøvrigt selv fra ferskvand til saltvand imens jeg var på SU. Det satte ganske vidst nogle begrænsninger, da jeg ikke havde råd til alt det dyre teknik fra starten. Men selv under disse begrænsninger var ferksvandsakvariet ikke længere en option. Jeg kan derfor varmt anbefale at hoppe ud i denne hobby, være positiv og se muligheder frem for problemer :-)
mejborn
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af mejborn »

Hej igen.

Selv om mads-fisk kommer med en nogle links, ville jeg blive glad hvis i kunne komme med et link til hver del af det udstyr jeg skal have (skummer osv.).

Det vil gøre det lidt nemmere for mig at skabe et overblik over hvad det er jeg skal købe, og ikke mindst hvad jeg kan nøjes med.

Tålmodighed har jeg masser af og det er jo også det gode ved saltvand at jeg eftersom jeg ikke har ubegrænset pengemidler at jeg kan købe udstyret til at starte med også vente de måneder jeg skal (og spare sammen) indtil akvariet er klart til at komme fisk i.

Jeg vil ikke købe sort bundlag på opfordring fra jer!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

nyberg skrev: Vær dog opmærksom på, at hvis du planlægger at holde søanemoner, opstår der samme krav til belysningen, som hvis du vil holde levende koraller. Som tommelfingerregel kan du dog opnå et ret flot resultat med fine blødkoraller, skiveanemoner og meget andet for ca. 2W/liter.

Har du ikke fået byttet om på tallene?? Således at det er 2liter/watt
for ellers så skal jeg da ud og investere i en del mere lys :D Blot for at holde blødkoraller
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

Det kan være svært at pege konkret på, hvad du skal købe, for det afhænger igen af, hvad du vil have/holde. Du kan f.eks. vælge at holde et akvarie fuld af diverse Caulerpa (en tangplante, som du sikkert kan få nogle aflæggere af hos nogle her på forumet) og andre bladalger og dermed helt droppe en skummer og sump til fordel for et biofilter, som f.eks. Eheims intervalfiltre. Det ville i hvert fald være en økonomimodel at komme igang efter og kan laves ret flot. Men ellers er det primært blot at se på, hvad de enkelte udstyrsstykker er dimensioneret til (vælg en skummer, der er overdimensioneret med en faktor 2 eller mere i forhold til producentens hjemmeside). Vælg T5 eller HQI alt efter temperement og pengepung. Om det skal være det ene fremfor det andet er det samme som man foretrækker pærer fremfor bananer.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

det vil være noget nemmere at svare mere konkret på dine spørgsmål hvis du vidste lidt mere om hva du ville holde i akvariet :wink:

midiflotor

Marea stream

Aquabee

af lys kunne disse være en mulighed: T5 Compact 55 Watt Twin Starter
med måske disse rør Daylight Plus 55 Watt T5 Compact
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

Hvis jeg skal komme med et konkret forslag til et økonomisk skrabet saltvandsakvarie, som løbende kan opgraderes uden at man har spildt alt for meget, vil jeg foreslå:

Akvarie: Gerne det 210 liters, som du har kig på.

Lys og cirkulation: De lamper og Marea streampumper, som Mathias henviser til.

Filter: http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=5591&sub=0&page=2
Da filteret er et våd/tør-filter, sikrer det en stor nedbrydning af organiske stoffer og i særdeleshed nitrit og ammoniak. Restproduktet, nitrat, er der råd for. Et effektivt biofilter er med til at holde akvariet stabilt go forhindre, at det hele "vælter".

Dekoration: Du kan som sådan godt undvære levende sten eller nøjes med nogle ganske få kilo til en opstart. Ellers brug faksekalk. De har godt nok ikke helt samme effekt som de levende sten, men det kompenseres der for ved at satse på bladalger, især Caulerpa. Jeg kan godt nok ikke finde nogle eksempler, men i Mergus Meerwasser Atlas bind 1 er der vist på nogle temmelig flotte saltvandsakvarier, der er domineret af diverse grøn- og rødalger af de store slags. Fordelen ved algerne er, at de binder meget fosfat og nitrat.

Bundlag: CaribSea Aragamax. Blot en tykkelse på et par cm.

Fisk: Næsten alt med undtagelse af kirurg- og kejserfisk, da de sandsynligvis vil æde alle bladalgerne. Men ellers gerne små damsler, gylter, kutlinger og meget andet.

Efterhånden, eller hvis pengepungen tillader det fra starten, kan du få lavet et overløb og en sump, hvori du kan lave dit eget rislefilter. Jeg vil næsten påstå, at det kan gøres lige så billigt som at købe et intervalfilter. Det afhænger af, hvor meget du kan fuske selv. Sumpen behøber jo ikke at være noget fancy. Jeg har selv anvendt en 90 liters plastickasse, som var godkendt til fødevareopbevaring. Når du får råd, har du så også et sted at placere en skummer. Faksekalk kan også løbende udskiftes eller suppleres med levende sten. Skulle du engang få lyst til mere lys, f.eks. en HQI-lampe, står du heller ikke pludselig med to ubrugelige T5-lamper. Du kan anvende dem som supplering eller montere blåt lys i dem.
mejborn
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af mejborn »

Hej Mathias_C.

Jeg vil bare holde lidt fisk (klovnefisk osv.). Også måske en anemone (kræver klovnefisk ikke det?).

Dvs. hvis jeg har en midifloter, en Marea Stream og en Aquabee også selvfølgelig levende steen og bundlag så er jeg kørende?

Jeg har lige et spørgsmål, jeg skal jo nok selv ud og lave overløbet, deri placerer jeg så skummeren, men er der så en af enten Marea Stream eller Aquabee der skal stå for at pumpe vandet tilbage i akvariet og skal den anden bare placeres i et modsatte hjørne (for ikke at lave døde områder i akvariet?).
mejborn
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af mejborn »

Glemte selvfølgelig det lys du henviser til også;)
mejborn
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af mejborn »

Angående målene på de forskellige vandværdier fra vandhanen, så er de som følger:

http://www.nyk-f-kom.dk/Borgerinformati ... alyse.aspx
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

nyberg skrev:Ellers brug faksekalk. De har godt nok ikke helt samme effekt som de levende sten, men det kompenseres der for ved at satse på bladalger, især Caulerpa.
Det mener jeg ikke er helt korrekt start grundlag !

Jeg syntes at man KUN bør satse på levende sten og endda helst af høj kvalitet.

De følger det kan give at ikke have denne biologiske egenskab levende sten har, tror jeg kan få mange til at smide projektet igen, når baljen bare er brun af alger eller andet !

Med andre ord foreslår jeg kun at du bruger levende sten !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
mejborn
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af mejborn »

Hej Brian.

Det tror jeg også jeg vil holde mig til, hvor mange kilo skal jeg bruge, 20?
mejborn
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af mejborn »

Det skal lige siges at jeg har pengene til at starte det op, men udfra forskellige indlæg herinde så "skræmmer" det mig da lidt at der er nogle med et akvarie på 250 liter der har et årligt strømforbrug på 12.000 kroner, det vil min økonomi ikke kunne hænge sammen til.

Med det udstyr som du (Mathias_C) henviser til og måske en hgi 150w lampe, så kan strømforbruget da umuligt blive så stort eller hvad?

Inspireret af Brians artikel så kunne jeg tænke mit at have blå dioder til at lyse om natten også, da det må se fedt ud. Hvor mange timer om dagen skal lyset være tændt hvis man bare har fisk ved godt at det kommer an på om man har hgi eller T5 men hvad er forskellen så?

Der er også nogen der snakker om UV lys, er det nødvendigt?
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

Brian skrev:Det mener jeg ikke er helt korrekt start grundlag !

Jeg syntes at man KUN bør satse på levende sten og endda helst af høj kvalitet.

De følger det kan give at ikke have denne biologiske egenskab levende sten har, tror jeg kan få mange til at smide projektet igen, når baljen bare er brun af alger eller andet !
Brian, jeg er enig i, at levende sten er nr. 1, som jeg også skrev og det er super, at mejborn har råd til at fylde dem i. Men lige i det konkrete eksempel, som jeg satte op som et forslag til et minimalistisk setup, hvor er det så at levende sten bidrager med noget til vandkvaliteten, som der ikke varetages af andet? Det var jo netop alger i form af bladalger, som skulle fremelskes og ikke neonfarvede SPS'er ;)

mejborn, elregningen på 12000 er også meget let at undgå. Da jeg boede alene havde jeg en årlig elregning på godt 6000.- kr. Det omfattede et 576l akvarie med i alt ca. 570W belysning. Jeg regner med, at de 1500.- kr. af regningen gik til øvrige ting (fjernsyn, stereoanlæg, PC, komfur osv.).

Hvis du køber en HQI, er 8 timers lys tilstrækkelig. Jeg ved ikke med T5, men hvis anvender dette som blåt supplement, er 12 timer meget passende.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

De penge et sådan filter som nyberg linker til, vil man kunne købe 20-25 kg. levende sten for, hvilket jeg helt klart vil foretrække til enhver tid.

Jeg havde tænkt AquaBee1000 som returpumpe fra overløbet og så de to marea3200 som cirkulationspumper.

Jeg regner med det er mit akvarium, du taler om som et 250 l. akvarium med 12.000 kr. i årligt strømforbrug. Jeg har dog aldrig sagt, at det bruger 12.000 i strøm (håber jeg i hvert fald ikke jeg har). Jeg har sagt, det bruger 12.000 i drift, hvilket inkluderer tilsætningsstoffer og udskiftninger af osmoseanlæg, hqipærer osv.

Uvlys bør ikke være nødvendigt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

mads-fisk skrev:De penge et sådan filter som nyberg linker til, vil man kunne købe 20-25 kg. levende sten for, hvilket jeg helt klart vil foretrække til enhver tid.
Men så forsvinder hele forudsætningen for eksemplet også og man er nødt til at tænke i andre baner. Man bør ikke bare uden videre erstatte et biologisk våd/tør-filter med levende sten, når der samtidig ikke er overløb/sump og/eller skummer på. Sump og skummer er også at foretrække - synes jeg. Levende stens biologiske force er først og fremmest, at de til en vis grad er denitrificerende. Derudover er de smukke og bidrager med en masse småkravl, som er spændende at have. Men som som aerob biofilter er våd/tør-filtre og rislefiltre mange gange overlegne. Der kan opløses knap 10 mg O2/l saltvand ved 20 grader C. Atmosfærisk luft indeholder ca. 260 mg O2/l.

Nå, det var egentlig også lidt off topic ;) Det lader da til, at mejborn er villig til at lave nogle fornuftige investeringer.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Men et overløb koster jo ikke mere end en 50'er at lave og han har hele tiden været opmærksom på at skulle have skummer.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

Jo, men han gjorde ligeledes opmærksom på, at han er på SU og ønsker at gøre det så billigt som muligt. Jeg gav blot et bud på, hvordan det næsten ikke kan gøres billigere uden at skulle bygge selv. Det synes jeg personligt er bedre end at fraråde ham fra at gå i gang. Men det handler måske også om personlig indstilling; om det skal være det ultimative eller slet ingenting. Elller om man kan nøjes med noget et sted midt imellem, skabe et flot resultat ud af det og være godt tilfreds ;)
mejborn
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af mejborn »

Hej igen.

Jeg vil være godt tilfreds med det resultat som jeg intil videre har sagt jeg vil skabe, det der er mere ultimativt end det jeg lister er jo udvendig sump og HGI lys (hvis jeg da altså vælger det), samt osmoseanlæg.

Jeg vil godt lave nogle investeringer i det, men jeg er mest nervøs for elregningen må jeg ærligt til at erkende, og den kan man jo aldrig forberede sig på.

Men det vil sige at der er levende sten for 1000 kroner (20 kg) også yderligere udstyr for 1000 kroner, skummer aquabee's osv?

Derudover kommer akvariets pris så.
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

Men det handler måske også om personlig indstilling; om det skal være det ultimative eller slet ingenting. Elller om man kan nøjes med noget et sted midt imellem, skabe et flot resultat ud af det og være godt tilfreds

100 % enig nyberg

mejborn slå nu lige kolt vand i blodet
find det akvaie du syntes om
spar op
køb salt testset osv
spar op
køb noget lys
spar op
køb skummer, pumper, osv
når du så har alt hvad du skal bruge
fylder du vand i ferskvand i akvariet starter pumperne
og lader det stå i 14 dg til 1 md
så er der Su igen
bland saltet i
vent en dag eller 2
køb nogle sten og hæld dem i
køb en håndfuld snegle og i med dem

vent til verdierne er rigtige Med at købe fisk OG LAD VÆRE MED AT KØBE 10 AD GANGEN :roll:
køb et par stykker
og elders læs hvad nyborg har skrevet

det er dit akvarie og det er dig der bestemmer tempoet og hvad der skal i

mvh snogen
mejborn
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af mejborn »

Okay snogen, det lyder som en fornuftig fremgangsmåde, tror jeg vil gør de ti den rækkefølge!

Bare lige et skræmme senario mere;)

Vi står og skal flytte i ny lejlighed (her den første) det er på tredje sal, hvad nu med den dag vi ikke skal bo der mere, skal jeg bare lade være med at tænke på det eller er der noget jeg skal have med i mine overvejelser?:D
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

snogen skrev:
Men det handler måske også om personlig indstilling; om det skal være det ultimative eller slet ingenting. Elller om man kan nøjes med noget et sted midt imellem, skabe et flot resultat ud af det og være godt tilfreds

100 % enig nyberg

mejborn slå nu lige kolt vand i blodet
find det akvaie du syntes om
spar op
køb salt testset osv
spar op
køb noget lys
spar op
køb skummer, pumper, osv
når du så har alt hvad du skal bruge
så er der Su igen
bland saltet i
vent en dag eller 2

vent til verdierne er rigtige Med at købe fisk OG LAD VÆRE MED AT KØBE 10 AD GANGEN :roll:
køb et par stykker
og elders læs hvad nyborg har skrevet

det er dit akvarie og det er dig der bestemmer tempoet og hvad der skal i

mvh snogen
Hvad skulle man få ud af at lade akvariet køre i 14 dage med ferskvand bortset fra et unødigt strømforbrug?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af snogen »

tjaaaa der lidt at velge imellem

udvaskning af clor rester og andre urenheder ( ligesom på vandværket)

få en ide om hvordan flowet er i baljen (retninger )

hvor meget vand fordamper der i den periode

står akvariet rigtigt og er det utæt
det er surt at hælde salt i blot for at kunne kasere det 5-6 dage senere
# egen personlig erfaring 200-230litter saltvand ud på gulvet
fra et 460 ltr akv som derefter røg direkte i deponi containeren #

kort sagt få en fornemmelse af hvordan det kommer til at se ud
og får rettet eventuelle fejl mht. sten opsætning osv .

mvh snogen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

snogen skrev:tjaaaa der lidt at velge imellem

udvaskning af clor rester og andre urenheder ( ligesom på vandværket)

få en ide om hvordan flowet er i baljen (retninger )

hvor meget vand fordamper der i den periode

står akvariet rigtigt og er det utæt
det er surt at hælde salt i blot for at kunne kasere det 5-6 dage senere
# egen personlig erfaring 200-230litter saltvand ud på gulvet
fra et 460 ltr akv som derefter røg direkte i deponi containeren #

kort sagt få en fornemmelse af hvordan det kommer til at se ud

mvh snogen
Håber da ikke at han følger dit råd!
Det ender med en katastrofe, hvis han kommer levende sten i akvariet, UDEN at der er salt i vandet.
Hvis der skulle være kloramin i vandet, er det i så små mængder, at det ikke har nogen betydning. Han skulle måske også forberede et vandskifte i 14 dage inden, blot for at få evt. klor ud??
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

[/quote] når du så har alt hvad du skal bruge
så er der Su igen
bland saltet i
vent en dag eller 2
køb nogle sten og hæld dem i [/quote]
Det ender med en katastrofe, hvis han kommer levende sten i akvariet, UDEN at der er salt i vandet
har du husket at læse det hele carsten :P

[/quote]Hej Mathias_C.

Jeg vil bare holde lidt fisk (klovnefisk osv.). Også måske en anemone (kræver klovnefisk ikke det?).

Dvs. hvis jeg har en midifloter, en Marea Stream og en Aquabee også selvfølgelig levende steen og bundlag så er jeg kørende?

Jeg har lige et spørgsmål, jeg skal jo nok selv ud og lave overløbet, deri placerer jeg så skummeren, men er der så en af enten Marea Stream eller Aquabee der skal stå for at pumpe vandet tilbage i akvariet og skal den anden bare placeres i et modsatte hjørne (for ikke at lave døde områder i akvariet?).

nej man kan sagtens ha' klovnfisk uden anemone, ja så er du i hvert falde godt på vej men så mangler du ting som sand, salt, fodder, testsæt og måske reflektor men det er altsamment forholdsvist små udgifter ...! husk du skal ha 2 marea Stream...!
MVH
Mathias
STATUS:
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

det gik da helt galt med quote'er :P
MVH
Mathias
STATUS:
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

snogen skrev: kort sagt få en fornemmelse af hvordan det kommer til at se ud

Jeg tror det var denne sætning Carsten tænkte på. Altså at man kunne rette stenopsætningnen inden at man kom salt i, for at saltvandet ikke ville gå til spilde hvis man lavede nogle fejl. Jeg ville personligt hellere smide saltvand ud, end jeg vil smide levende sten ud, men det kan da godt være at det bare er mig :D
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af snogen »

som i da kan rode ting sammen

jeg nevner på intet tidspunkt at levende sten skal stoppes i en balje med ferskvand

jeg skrev jo netop
så er der Su igen
bland saltet i
vent en dag eller 2

vent til verdierne er rigtige Med at købe fisk OG LAD VÆRE MED AT KØBE 10 AD GANGEN
køb et par stykker
men fu... nu det

jeg går ud fra at man danner sig et billede af hvordan akvariet skal inrettes
det var det jeg tænkte på

men er man som nybegynder usikker på hvordan man inretter et akvarium eller terarium
så lav en håndfuld tegninger
1 tegning skal være u presis ( en firkant med nogle sten på bunden )
denne tegning smides ud efter at den er tegnet
tegn en ny med ledninger rør osv
rafiner dine tegninger fra gang til gang
når de er lavet tager man lige et kig på den man lavede først
det kan jo være at der dukker noget op der ikk bliver som det skulle

mvh snogen
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"