Hjælp til mit nye setup ?
Nedtælling til opstart!!!
Hej
Jeg håber at der er nogen der vil kunne hjælpe.
Jeg skal inden længe i gang med at opbygge mit "store" nye akvarium. Jeg har som så mange andre, haft ferskvand i lang tid - over 20 år og har et stort koi-karpebassin i haven på 30.000 ltr., men har ingen erfaring af nogen art med saltvandsakvarium.
Men jeg har nu taget springet.
Jeg har investeret i et specialbygget ca. 575 ltr. akvarium, som skal indbygges i muren til mit køkken/alrum, sådan at det kan ses og forhåbentlig nydes fra hele huset.
Men for at det skal kunne nydes er det jo som I ved vigtigt at udstyret og opstarten er rigtig. Jeg vil derfor her kort beskrive hvad jeg har investeret i og håber dermed at der er nogen som vil give deres "besyv" med.
- Spec.lavet akvarium til indbygning med overløb i venstre hjørne set fra fronten, ca. 575 ltr. (150x56X68 cm) (LxBxH)
- Kompi-filtersystem - Aqua Medic Marin 1000.
- Osmoseanlæg -Aqua Medic omvendt osmose standard 150.
- Ilt-flaske og regulator.
- 2 stk. AquaClear - Powerhead 901 (Gennemstrømning 3.400 ltr./time pr. stk.)
- Aqua Medic Titan 1500 køler
- Aqua Medic Conduct controller LF2001C (kontroller saltkoncentration, ledningsevne).
- Elektronisk vandniveaucontroller med 1 sensor Aquaniveau 2001 C
- Belysning - Aqua Medic Aquaspacelight 2 x 250W + 2 X 24W dulux.
- UV-stabilisator 30 Watt.
- 2 x 20 kg hvidt bundsand.
- Har bestilt ca. 120 kg levende sten.
Ja, jeg tror at dette var det hele.
Mit ønske er at få et flot saltvandsakvarium med farvestrålende fisk, koraller, anemoner og naturligvis levende sten.
Lad mig endelig høre fra jer, jeg vil også MEGET gerne have gode råd til fremdrift/fremgangsnåder m.v.
På forhånd tak.
Ulrik.
Jeg håber at der er nogen der vil kunne hjælpe.
Jeg skal inden længe i gang med at opbygge mit "store" nye akvarium. Jeg har som så mange andre, haft ferskvand i lang tid - over 20 år og har et stort koi-karpebassin i haven på 30.000 ltr., men har ingen erfaring af nogen art med saltvandsakvarium.
Men jeg har nu taget springet.
Jeg har investeret i et specialbygget ca. 575 ltr. akvarium, som skal indbygges i muren til mit køkken/alrum, sådan at det kan ses og forhåbentlig nydes fra hele huset.
Men for at det skal kunne nydes er det jo som I ved vigtigt at udstyret og opstarten er rigtig. Jeg vil derfor her kort beskrive hvad jeg har investeret i og håber dermed at der er nogen som vil give deres "besyv" med.
- Spec.lavet akvarium til indbygning med overløb i venstre hjørne set fra fronten, ca. 575 ltr. (150x56X68 cm) (LxBxH)
- Kompi-filtersystem - Aqua Medic Marin 1000.
- Osmoseanlæg -Aqua Medic omvendt osmose standard 150.
- Ilt-flaske og regulator.
- 2 stk. AquaClear - Powerhead 901 (Gennemstrømning 3.400 ltr./time pr. stk.)
- Aqua Medic Titan 1500 køler
- Aqua Medic Conduct controller LF2001C (kontroller saltkoncentration, ledningsevne).
- Elektronisk vandniveaucontroller med 1 sensor Aquaniveau 2001 C
- Belysning - Aqua Medic Aquaspacelight 2 x 250W + 2 X 24W dulux.
- UV-stabilisator 30 Watt.
- 2 x 20 kg hvidt bundsand.
- Har bestilt ca. 120 kg levende sten.
Ja, jeg tror at dette var det hele.
Mit ønske er at få et flot saltvandsakvarium med farvestrålende fisk, koraller, anemoner og naturligvis levende sten.
Lad mig endelig høre fra jer, jeg vil også MEGET gerne have gode råd til fremdrift/fremgangsnåder m.v.
På forhånd tak.
Ulrik.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er lige et par ting, af det som du har købt, som jeg ikke synes lyder så godt.
Aqua Medic Marin 1000, er en extremdyr måde at få en halvdårlig skummer og en masse biobolde på. Håber ikke du har betalt for meget for det!
De der 2 Aquaclear powerheads, ville jeg smide over skulderen og købe et par Tunze pumper istedet. Pumperne bruger meget strøm, og afgiver ret meget varme til vandet. Og du sætter dit køleanlæg på en hård opgave når du samtidig med at du afkøler vandet, opvarmer det.
De giver heller ikke nok cirkulation i vandet, men det kommer jo når du udskifter dem med Tunze
Synes det ser ud til at du mangler en returpumpe? Kan anbefale en Red Dragon.
Håber da også at den "iltflaske" er en CO2 flaske, men så mangler der en kalkreaktor. Eller hvad vil du bruge den iltflaske til??
Nu hvor du er ved at lave det mere eller mindre elektronisk, bør du også have en der måler din Ph.
Jeg har ikke den store tiltro til Aquamedic ting, selvom det nok virker godt nok. Men ville til enhver tid have valgt et komplet sæt IKS, som iøvrigt fåes til særpris iøjeblikket i Akvarieudstyr
Aqua Medic Marin 1000, er en extremdyr måde at få en halvdårlig skummer og en masse biobolde på. Håber ikke du har betalt for meget for det!
De der 2 Aquaclear powerheads, ville jeg smide over skulderen og købe et par Tunze pumper istedet. Pumperne bruger meget strøm, og afgiver ret meget varme til vandet. Og du sætter dit køleanlæg på en hård opgave når du samtidig med at du afkøler vandet, opvarmer det.
De giver heller ikke nok cirkulation i vandet, men det kommer jo når du udskifter dem med Tunze

Synes det ser ud til at du mangler en returpumpe? Kan anbefale en Red Dragon.
Håber da også at den "iltflaske" er en CO2 flaske, men så mangler der en kalkreaktor. Eller hvad vil du bruge den iltflaske til??
Nu hvor du er ved at lave det mere eller mindre elektronisk, bør du også have en der måler din Ph.
Jeg har ikke den store tiltro til Aquamedic ting, selvom det nok virker godt nok. Men ville til enhver tid have valgt et komplet sæt IKS, som iøvrigt fåes til særpris iøjeblikket i Akvarieudstyr
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Skummeren - den skulle være indbygget i Marin 1000 enheden.ole. skrev:har du glemt skummer?
hvad med et silikat filter efter osmoseanlæget.
du skal bruge langt mere cirkulation end de to pumper...........................................
Et silikat filter ? Hvad er det ? (ja, det lyder måske lidt dumt)
Hvor meget mere cirkulation vil du foreslå ?
Hej igen
Jeg har lige set på det igen.
Mit omvendte osmoseanlæg skulle have et silikatfilter (det er hvad jeg har fået oplyst) ?
Kalkreaktor - jo den har jeg også bestilt, og jo det er naturligvis Co2 (2 kg flaske)
Jeg har ligeledes bestilt en PH-styring med den er i restordre
Men jeg tror bestemt at jeg har glemt en returpumpe, hvad kunne I anbefale ?
Jeg har lige set på det igen.
Mit omvendte osmoseanlæg skulle have et silikatfilter (det er hvad jeg har fået oplyst) ?
Kalkreaktor - jo den har jeg også bestilt, og jo det er naturligvis Co2 (2 kg flaske)
Jeg har ligeledes bestilt en PH-styring med den er i restordre

Men jeg tror bestemt at jeg har glemt en returpumpe, hvad kunne I anbefale ?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
det kan godt være det lyder voldsomt meget med den cirkulation
men,jeg kan fortælle dig at på nuværende tidspunkt har jeg selv 2 stk 6500lt på mit 576 liter og det er slet ik nok ,jeg har brug for dobbelt så meget!
jeg tror nok det blir lidt problem med at sandet ligger stille,men det kan løses på en måde..
kig på ham her nordmanden.
han har en 400w lampe + 2 stk 12000lt tunze stream på et 360 l.
jeg har set billed af hans akvarie fra opstarten og han har haft en utrolig vækst på et halvt år.
han skifter 50l vand om ugen for at holde de optimale vandverdier.
men,jeg kan fortælle dig at på nuværende tidspunkt har jeg selv 2 stk 6500lt på mit 576 liter og det er slet ik nok ,jeg har brug for dobbelt så meget!
jeg tror nok det blir lidt problem med at sandet ligger stille,men det kan løses på en måde..
kig på ham her nordmanden.
han har en 400w lampe + 2 stk 12000lt tunze stream på et 360 l.
jeg har set billed af hans akvarie fra opstarten og han har haft en utrolig vækst på et halvt år.
han skifter 50l vand om ugen for at holde de optimale vandverdier.
- Vedhæftede filer
-
- 17-mai.JPG.jpg (69.52 KiB) Vist 1212 gange
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg ville vælge en Red Dragon 4500 som retur pumpe.
Af tunzes pumper ville jeg vælge 2x6000 hedder den, mener jeg - de giver hver 8000 liter. Det havde jeg i ,it 576 liter, og det fungerede rigtigt godt.
De silicatfiltre der sidder på osmoseanlæg, er ikke meget bevendt. De er simpelthen for små. Aqualight laver nogle som indeholder 1,2 liter medie, og det klarer mange tusinde liter vand, før end det skal skiftes. Og prisen er ikke voldsom, knapt 60 Euro.
Får du Aquamedic tingene meget billigt?? For ellers er det en dyr løsning med alle de enkelte små computere.
En 2 kilos co2 flaske holder ikke længe, ville have valgt en 6 kilos.
Af tunzes pumper ville jeg vælge 2x6000 hedder den, mener jeg - de giver hver 8000 liter. Det havde jeg i ,it 576 liter, og det fungerede rigtigt godt.
De silicatfiltre der sidder på osmoseanlæg, er ikke meget bevendt. De er simpelthen for små. Aqualight laver nogle som indeholder 1,2 liter medie, og det klarer mange tusinde liter vand, før end det skal skiftes. Og prisen er ikke voldsom, knapt 60 Euro.
Får du Aquamedic tingene meget billigt?? For ellers er det en dyr løsning med alle de enkelte små computere.
En 2 kilos co2 flaske holder ikke længe, ville have valgt en 6 kilos.