Nye indbyggere i en ½ time
Nye indbyggere i en ½ time
Så var tiden kommet til jeg skulle have lidt liv i akvariet.
Jeg tog derfor ind til akvarieudstyr for at finde lidt liv.
Det blev til 3 dannebrogs rejer og en rød/orange søstjerne.
Det startede godt med at den første reje allerede var død ved hjem komst, dernæst fulgte de 2 næste efter en ½ time. søstjernen bevæger sig ikke meget for at sige meget lidt.
Der fulgte lidt liv med de levende sten jeg fyldte i for 2 mdr. siden og det lever alt sammen 1 eremitkrebs, 1 krabbe, nogle snegle og 4 små søstjerner.
Er jeg bare meget dårlig til at introducere nyt liv eller har jeg købt nogle meget uheldige varer???
håber på nogle gode svar så det ikke sker igen.
Jeg tog derfor ind til akvarieudstyr for at finde lidt liv.
Det blev til 3 dannebrogs rejer og en rød/orange søstjerne.
Det startede godt med at den første reje allerede var død ved hjem komst, dernæst fulgte de 2 næste efter en ½ time. søstjernen bevæger sig ikke meget for at sige meget lidt.
Der fulgte lidt liv med de levende sten jeg fyldte i for 2 mdr. siden og det lever alt sammen 1 eremitkrebs, 1 krabbe, nogle snegle og 4 små søstjerner.
Er jeg bare meget dårlig til at introducere nyt liv eller har jeg købt nogle meget uheldige varer???
håber på nogle gode svar så det ikke sker igen.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Hvordan blev de opbevaret ?
Hvordan blev de afklimatiseret ?
Det du har i baljen i forvejen er noget hårdfør noget - det kan klare det meste ! Så hvordan er dine vand parametre, din temperatur mm ?
Trist er det ja men lad os finde en mulig årsag
Det du har i baljen i forvejen er noget hårdfør noget - det kan klare det meste ! Så hvordan er dine vand parametre, din temperatur mm ?

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

Jeg håber det hjalp lidt på at finde en årsag.Brian skrev: Hvordan blev de opbevaret ?
Han pakkede dem i deres "fine" sera poser og pakkede dem ind i aviser.
Jeg pakkede dem ud og lagde poserne i akvariet så vandet kunne få samme temp. som akvarie vandet.
Ph. 8,4. temp. 26,2. salt 1,021 nitrit og nitrat 0mg/l iflg. sera test set.
NH4/NH3 0 mg/l. Ca ca. 300mg/l
- Janne
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Frederiksberg
Hvis du kun har udlignet temperaturen, og ikke vænnet dem lige så langsomt til det nye vand, kan du have en del af forklaringen dér. Det er vigtigt både med fisk, men især med rejer og lign. at de ikke får et chok af at komme i vand, der måske har en væsentlig anderledes saltholdighed osv.
Den nemmeste måde synes jeg er at sætte de nye dyr i en spand/skål med det vand der var i posen, og så bruge et stykke luftslange med en klemskrue på til at dryppe det nye vand lige så langsomt ned til dem. Når der så er allermindst dobbelt så meget vand i skålen, som der var til at begynde med, kan man fange dem op med et net og sætte dem ud i akvariet.
Den nemmeste måde synes jeg er at sætte de nye dyr i en spand/skål med det vand der var i posen, og så bruge et stykke luftslange med en klemskrue på til at dryppe det nye vand lige så langsomt ned til dem. Når der så er allermindst dobbelt så meget vand i skålen, som der var til at begynde med, kan man fange dem op med et net og sætte dem ud i akvariet.
MVH Janne
Det med at tage vand fra eget akvarie til en skål eller en pose gjorde jeg osse.
Det er jo samme princip som med ferskvand og der har jeg aldrig haft nogen der døde.
Søstjernen som jeg osse købte ser dog ikke ud til at være helt død.
Den bevæger sig bare meget langsomt kontra de små søstjerne der er i baljen.
Det er jo samme princip som med ferskvand og der har jeg aldrig haft nogen der døde.
Søstjernen som jeg osse købte ser dog ikke ud til at være helt død.
Den bevæger sig bare meget langsomt kontra de små søstjerne der er i baljen.
Senest rettet af Tonny søn 16. jul 2006 11:08, rettet i alt 2 gange.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Du "hælder" fiskene over i en skål (firkantet - så er det lettest at komme til med nettet) sammen med det vand, der var i posen. Jeg bruger en lille firkantet spand på 5 liter.Tonny skrev:Det med at tage vand fra eget akvarie til en skål eller en pose gjorde jeg osse. ....
Så tager du en luftslange og bruger som hævert til at blande vand fra dit akvarie ned i spanden - sæt en luftklemme på og justér indtil vandet løber som hurtige dryp. Det skal gerne tage en times tid at fylde spanden.
Når spanden er fyldt leder du 2/3 ud i vasken og gentager.
Hvor mange gange dette gøres er religion - jeg har gjort det to gange, når jeg har fyldt noget i baljen.
Til sidst fanger du dyrene med et net og sætter dem i baljen. Vandet hælder du i kloaken.
Mvh
Kim
Hougaard -> Lige et helt andet ? jeg var inde og kigge på din hjemmeside og faldt over dette billed hvor der sidder en lille smart pumpe.
-Hvad hedder denne???
http://www.hougaard.com/gallery/akvarie/MG_2789
-Hvad hedder denne???
http://www.hougaard.com/gallery/akvarie/MG_2789