Mit LED high power projekt

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Mit LED high power projekt

Indlæg af Schwensen »

Så er det blevet min tur til at lege gør-det-selv-mand :) Jeg har for noget tid siden bestilt nogle 100W LED'er med farvetemperaturen 12.000K fra Hong Kong af. Sammen med LED'erne købte jeg tilhørende drivers med. Det hele er købt hos http://www.leddna.com, hvor sælgeren oprettede en auktion på ebay for mig, som jeg så kunne byde på. Handlen og det hele gik temmelig smertefrit.

Jeg har så gået i noget tid og tænkt over hvordan disse bæster skal køles, da jeg har læst mig til, at de bliver meget varme! Da min gamle computer er stået af, og kun står og støver, fik jeg den idé at bruge CPU-køleren, der sad i. Jeg var så heldig, at min kammerat havde en køler præcis magen til liggende, som han alligevel bare ville smide ud. Så manglede jeg kun én, og en sen aften søgte jeg for sjov på DBA efter sådan en køler og wupti! Der var én, som netop havde sat sådan en sprit ny køler til salg(stadig i indpakningen :)), da han ikke havde noget at bruge den til. Jeg købte denne, som var magen til de andre kølere dog et nummer større (120mm blæser istedet for 80mm).

Så var jeg klar til at gå i gang med lamperne! I dag er jeg så færdig med at lave "selve" lampen, men mangler at sætte dem i en fin kasse, lave ophæng, mv. Nu når vi har fat i ophænget - Ved i hvor man kan købe noget smart lampeophæng alla sådan noget, der sidder på ATI/Giesemann lamper? Nå. Men efter noget lodning, noget kabelleg og kølepastapjat er jeg nået til at de lyser :clap: Jeg ville rigtig rigtig rigtig gerne lave en måling på PAR-værdierne, men jeg har ikke mulighed for at låne sådan en måler. Til gengæld har jeg lavet en sammenligning af lyset med min giesemann infiniti lampe, som har en 150W HQI(selve bulben er også giesemann, og mener det er den som hedder Marine) siddende i. Som det ses på billederne er lyser de nogenlunde lige kraftigt. LED-lyset har en mere centreret lyskegle end HQI'en, der dog har nogle mørke "streger", som nok kommer pga. reflektoren i lampen.

Jeg ville gerne vise jer hvordan lyset ser ud over mit akvarium, men det er lidt for besværligt endnu, da der er mange ledninger at holde styr på, og én 100W LED kontra 236W T5 er en ulige kamp ;) Så det må vente, til jeg er klar til at tage et billede med to LED'er over.
Vedhæftede filer
LED'en sat på køleren
LED'en sat på køleren
LED'en sat på køleren
LED'en sat på køleren
CPU-køleren
CPU-køleren
Lyset fra 100W LED
Lyset fra 100W LED
Lyset fra min 150W HQI
Lyset fra min 150W HQI
LED-driveren fra Kina-land ;)
LED-driveren fra Kina-land ;)
Billeder af alle dele af "selve" lampen.
Billeder af alle dele af "selve" lampen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit LED high power projekt

Indlæg af Carsten »

Det var da godt nok noget at en køler du har fået sat på der.
Den 50w jeg har kørende, sidder på en køleplade, hvor der på oversiden sidder en computer blæser.
Trods advarsler om at den larmede, siger den ikke en lyd.
Har lige købt 4 stk. i Kina de kostede den fystelige sum af 1 US$ pr. stk incl porto!!!!
Kølepladen er fra ebay.de
Brugeravatar
strobbe
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af strobbe »

må sige det bliver bedre og bedre de der led det jo helt vildt hvad de smider af sig af lys fed projekt hold os endelig updatet med hensyn til når du får det over tanken hvor dan det ser ud ;)
ingen salt mere :(
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Carsten skrev:Det var da godt nok noget at en køler du har fået sat på der.
Den 50w jeg har kørende, sidder på en køleplade, hvor der på oversiden sidder en computer blæser.
Trods advarsler om at den larmede, siger den ikke en lyd.
Har lige købt 4 stk. i Kina de kostede den fystelige sum af 1 US$ pr. stk incl porto!!!!
Kølepladen er fra ebay.de
Synes nu ikke køleren er så stor, taget i betragtning at LED'en bliver mellem 60 og 80 grader celcius. Hvis du hentyder til at den fysisk er stor, så vil jeg da gerne vide hvor stor din køleplade er? Disse er enten 8cm eller 12cm i diameter og mellem 5 og 7 cm høj. Det er effektiv køling, da de jo som sagt er CPU-kølere, der normalt skal køle varmere ting ned(CPU'er).
Mine blæsere siger heller ingenting, da jeg selv kan styre hvor hurtigt de skal køre. Hvis jeg sætter den på 3 volt, så kan jeg overhovedet ikke høre det. 12 volt kører den MEGET hurtigt, og køler fantastisk, men til gengæld kommer der en lille summen.
To ud af mine tre kølere var gratis. Den sidste kostede 80 kr., så det kan vist ikke gøres meget billigere. Hvor meget har du betalt for kølepladerne? Og hvordan driver du dine blæsere? Får vi snart nogle billeder at se af dit projekt?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

De køleprofiler jeg bruger til de små lamper er
http://cgi.ebay.de/Profil-Strang-Kuhlko ... 3f0c1b1c21
Og dem til den store lampe er blot en XXXL udgave af samme med målene 38x25 cm.

Da jeg tændte for den lille lampe første gang satte jeg ikke strøm til blæser den første dags tid, for at se hvor varm kølepladen blev, og den blev da varm, men ikke mere end at jeg sagens kunne røre ved den. Efter blæseren sat til vil jeg mene at temperaturen på køleprofilen ikke er mange grader over rumtemperaturen.

Blæserne bliver blot drevet med en 12volts strømforsyning, som jeg også har købt på Ebay, fra Kina

Der skal nok komme nogle billeder, når jeg er færdig, og det varer ikke så lang tid mere.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Så er din køler da også større end min? Jeg synes det var en nem måde at lave køling til mine LED'er på, og da jeg havde dem ved hånden, var det jo endnu nemmere! Jeg kan mærke efter 5 sekunder at køleren bliver lun, men jeg har ikke prøvet at teste den over længere tid endnu. Det har kun været i et par minutter.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Det ser spændende ud, dit projekt :y - Vil man kunne finde ud af at lave sådan en diy-led hvis man ikke er den skarpeste til elektronik?
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Ja. Det vil man godt kunne :) Det er nemt. Jeg er bestemt ikke skarp til elektronik, men det her var nemt :) Det er bare i gang med en skruetrækker, knibetang og samlemuffer :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det er ikke noget støre problem at lave de der enkelte led projekter, for som Schwensen skriver er det mere eller mindre blot at samle det.
Problemerne bliver markant større når det er mange små dioder der skal samles i et stort projekt. At finde dioderne er ikke noget problem, men driverne.

Schwensen: Det var heller ikke længden og breden jeg synes var stor men højden.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Nå okay, men højden ser jeg ikke som noget problem, da de alligevel skal i en kubisk kasse :)
Senest rettet af Schwensen fre 22. jul 2011 12:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Har du købt nogen linser til dem??
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Nej, jeg har ikke linser på. Den er bare helt standard. Jeg er positiv overrasket over spredningen på dem.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Hvordan er målene på akvariet??
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Mit nuværende er 100 x 50 x 50, men jeg har fremtidsplaner om at opgradere til et på 150cm x 70cm x 65cm.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Jamen det man ser på billederne, er det bare en diode med en køler på? og hvor mange af dem skal der til for at kunne belyse et akvarie på 150#70#50 cm (l#b#h) ??
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Det du ser på billedet er bare en diode med en køler på :) Det andet spørgsmål du spørg om, kan jeg af gode grunde ikke svare på :)
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Hvordan går det med 100W led projektet?
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Det er sat lidt i bero, da jeg lige har købt hus. Jeg har faktisk lige været nede og hente nøglerne i dag :) Jeg har fået taget parmålinger på én af lamperne, som viser ganske imponerende tal lige under pæren, men desværre taber den hurtigt kraft så snart man måler lidt forskudt. Omkring 5 cm under vandoverfladen og lige under pæren ramte den en parmåling på omkring 1250. Jeg ville gerne lave en måling hvor alle lamper var sat op, men det har ikke lige været muligt endnu. Og de næste par uger går jo nok med at lave hus i stand ;)
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"