Hammerkoral går i opløsning

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Hammerkoral går i opløsning

Indlæg af chrislolk »

HJÆLP!

Endelig så det ud til, at mit akvarie var begyndt at kører rigtig godt. Algerne er på retur, korallerne er begyndt at få rigtig flotte farver og fiskene stortrives. Men idag da jeg kom hjem fra et besøg i Kattegatcentret, kunne jeg se, at min højt elskede Euphyllia paraancora var trukket helt sammen og noget hvidt slim lå hen over den. Slimen er væk nu, men mange af polypperne ser ud til at være begyndt at gå i opløsning. Alle mine værdier er fine. Ingen nitrat, nitrit eller fosfat. Hvad kan det skyldes og kan der gøres noget eller skal jeg regne med at, den skal ud??? :G
IMG_4101.jpg
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Zofix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 2880 Bagsværd

Re: Hammerkoral går i opløsning

Indlæg af Zofix »

Jeg er næsten 100 på at det er brown jelly, jeg har selv haft det og mistede 90% af mine euphyllia hoveder:( Det rammer åbentbart kun euphyllia koraller.

Tror ikke rigtigt der er noget at gøre ved det udover at suge slimet op og sørge for det ikke bliver taget med strømmen og rammer andre hoveder end dem den allerede har ramt, når der først er brown jelly på et hovedet er det gone desværre:(

måske er der andre som kender nogen måde man kan fjerne det på uden at miste sine koraller?
Mvh Patrick
DecOcean akvarie 390L (130x50x60) - DIY Cree LED - Bubble King Supermarin 200 - Red Dragon Mini 2500 - Tunze Nanostream
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&p=453836#p453836
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Lyder ikke godt. Troede bare brown jelly var brunt slim (der af navnet). Har dog ikke læst på sygdommen!
Med venlig hilsen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det er en bakterie og det kan gå virklig stærkt. Har lige været ramt af den og mistede det meste af en kæmpe euphyllia på det.
Tror jeg har små 35 hoveder tilbage af min euphyllia glasrens.

Jeg kunne ikke se noget om aften da lyset var ved at slukke det slukker kl: 23:30 og om morgen næste dag kunne jeg bare se en masse hvide skeletter i midten af koralen og det var døde hoveder og det var sket hen over natten.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ly#p260065

Steen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Men det ligner nu ikke brown jelly din lider af.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du skriver der ingen nitrat, nitrit eller fosfat er. Men det er ikke der du skal kigge hen. Det er som de andre skriver et bakterie angreb.
Bakterierne er i akvariet hele tiden, men af en eller anden grund, slår de til på din koral. Det kan skyldes at den har været svækket.

Der er ikke meget du kan gøre, end evt at give den et bad i Coralcure eller lignende, men ingen garanti kan gives.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Hej Chris.

Det er sku surt..

Eric Bornemann har skrevet en lidt lang artikel, som jeg dog ikke har fået læst helt igennem, men måske der er nogle tip du kan bruge..

Håber den kommer sig.

http://www.reefs.org/library/aquarium_n ... 197_2.html
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Carsten skrev:Du skriver der ingen nitrat, nitrit eller fosfat er. Men det er ikke der du skal kigge hen. Det er som de andre skriver et bakterie angreb.
Bakterierne er i akvariet hele tiden, men af en eller anden grund, slår de til på din koral. Det kan skyldes at den har været svækket.

Der er ikke meget du kan gøre, end evt at give den et bad i Coralcure eller lignende, men ingen garanti kan gives.
Tak for svaret. Tror du har helt ret!

Her til morgen ser den væsentligt bedre ud, så jeg håber stadig, at den kan komme sig. Men hvis den ser ud til at blive værre, kan jeg så evt. fragmentere den?? Hvordan skulle jeg gøre det?? Normalt ville man vel klippe de ramte hoveder af, men min har kun et aflangt hovede. Skal man så bare klippe/skære hovedet midt over??
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Ja det vil jeg mene du skal. Synes jeg læste lidt om det i den artikel jeg linkede til, men det var læst med små øjne på det tidspunkt ;-)

Og hvis det var mig, så ville jeg sørge for at skære lidt af det raske af også, så man var sikker på at få alt det dårlige af..
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

chrislolk skrev:
Carsten skrev:Du skriver der ingen nitrat, nitrit eller fosfat er. Men det er ikke der du skal kigge hen. Det er som de andre skriver et bakterie angreb.

Tak for svaret. Tror du har helt ret!

Her til morgen ser den væsentligt bedre ud, så jeg håber stadig, at den kan komme sig. Men hvis den ser ud til at blive værre, kan jeg så evt. fragmentere den?? Hvordan skulle jeg gøre det?? Normalt ville man vel klippe de ramte hoveder af, men min har kun et aflangt hovede. Skal man så bare klippe/skære hovedet midt over??
Ja, sådan en hammer kan fragmenteres ved et hurtigt klip med en bidtang eller lign. Men det er ikke noget jeg vil anbefale at gøre med en koral der er svækket.
Det kan dog være eneste mulighed.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

En lille update på problemet.

Efter at have set rigtig skidt ud hele dagen i mandag og være trukket helt sammen hele dagen i går, ser hammerkoralen nu således ud:
IMG_4103.JPG
Den har næsten ikke set så flot ud i lang tid. Ved ikke hvad det egentlig var, men det ser ud til at være væk nu. Tak for inputtene!!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21