Hjælp hjælp hjælp!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Ølstykke

Hjælp hjælp hjælp!

Indlæg af RasmusAaby »

Hej jeg er ny i saltvand :wink:

jeg har haft malawi cichlider i nogle år og har kun haft et enkelt lille akvarie med saltvand som jeg lukkede ned efter 3 måneder..
nu vil jeg gøre det rigtigt!

Jeg har købt et 325 liter akvarie med heldækkende amatur og plads til måske sump nedenunder..

jeg har ikke tænkt mig at have koraller i, men gerne børsteorme og et par flotte fisk :P

jeg har self. test til alt og det hele men jeg ved bare ikke hvad jeg skal bruge af udstyr???

jeg har en kraftig 1200 L/T indvendig eheim pumpe og en anden powerhead der også er på de der 1200 L/T..

hvad skal jeg ellers bruge? og ville det være smart med en sump og hvordan skulle jeg lave den?

jeg har et 54 liters akvarie og en lille skummer http://akvarieudstyr.dk/Saltvand/Skumme ... anoskummer
og hvis jeg så købte en retur pumpe og et overflow ville det så virke som en god sump?

VILLE ALT DET HER VIRKE???? :D :f2: :f3: :f2: :f3:

på forhånd mange tak :D
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Hjælp hjælp hjælp!

Indlæg af amddurin »

Rionano skummer tror jeg ikke rækker det så stort et akvarium og powerhead med smal og hård vandstråle dur ikke til cirkulation, det skal være en bred og derved blød "stråle" der kommer...

Jeg vil pt anbefale 2 eller 3 Tunze 6045 (De nye har Silence Klemme med i købet og de kan ændre kraften i strålen mellem 1500L/H og 4500L/H)

Jeg køre selv med en 6045 stillet halvejs til ca. 3000L/H + en kinamodel på ca 3500L/H + retur fra sump på 2400L/H og det er næsten for meget til mit 160L+128L sump, men jeg regner med at skulle bruge min 6045 på fuld kraft når jeg flytter mine ting over i et 300L...
Regner med at køre retur på enten 2400 eller 3000L/H og 2 cirkulationspumper, hvor min kinamodel bliver udskifter til Tunze 6045 osse på et senera tidspunkt...

Det er svært at sige hvor meget cirkulation der er nok, men der må ikke være døde områder i akvariet og jeg har da kørt mit 160L med kun 3500L/H, men det er måske osse derfor at jeg har haft en del problemer med Cyano og Dinofragelater...

Jo flere sten jo mere flow skal der til, men 1200L/H er ikke kraftigt i saltverdnen... - dog er strålen for kraftig og kan skade koraller og blæse fisk sidelængs hvis der er en alm. ferskvands filterpumpe/powerhead, du SKAL have nogle med bred stråle som den nævnte fra Tunze læs mere om den og andre modeller her: http://kortlink.dk/98rs

(Jeg har haft en del problemer med de billige kinamodeller, så dem køber jeg ikke flere af...)

Til retur fra sump er det en løftepumpe du skal bruge, som f.eks. Tunze Silence 2400L/H (eller 3000L/H, syntes bare den er noget dyr for de sidste 600L/H)

Vedr.: Lys så er 2 og 4 T5 rør osse kun til fisk, de 4 kan godt give lys nok til nogle af de nemme LPS som f.eks hammerkoraller...
Skal du have mere krævende koraller skal du op på 6-8 rør eller Cree LED (HQI er osse en mulighed men varmer meget og selve reflektorene fylder nemt 30cm eller mere, osse i højden...)

Jeg ved godt er du ikke skal have koraller, men det skulle jeg heller ikke for 2½ år siden og er nu ved at bruge en formue på at bygge LED lys og skal måske osse have en skummer til ca 3000,- kr (ATI Powercone 200i) - da jeg mistænke de små Tunze skummere for ikke at kunne trække 300L godt nok til at holde cyano og div alger væk...

Jeg er pt nødt til at tilsætte vodka (Efter VSV metoden) for at holde nitrat NO3 nede... (Har været oppe på 50ppm og der er dødelige mængder for nogle fisk og stresser osse fisk meget og det går ikke...
Husk at se efter at dine testsæt både kan bruges til saltvand og ikke er for gamle, der var mine og derfor var jeg tæt på en katastrofe...
Det siges osse at man kun kan stole på ROWA eller Hanna Checker når man måler PO4 (Phosfat) - som særligt hvis man har koraller skal være 0 eller meget tæt på 0...

Hvis du sætter skummer eller overløbsbox i akvariet, får du aldrig lukket dig amatur og en sump er at anbefale og hvis du vil have din lampe ned på plads, skal du bruge huller i bundglasset og sætte et par glas op med en overløbskam på - det bliver så et overløb som forbindes med PVC rør og fittings ned til sump'en i underskabet...

:beer:
Senest rettet af amddurin søn 17. jul 2011 01:21, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Har du ikke læst disse, kan det stærkt anbefales:

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Opstar ... ndsakvarie

http://petsupply.dk/gratis-ebog-c-1379

Nå ja - VELKOMMEN TIL...
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

En anden muglighed er at tage ud og se et par privat akvarier for at se hvordan de er sat op sa du far en ide om hvad der kreves for at holde saltvand.

steen
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Steens forslag kan jeg kun tilslutte mig! Det vil spare dig for en masse misforståelser og spildt energi..
Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af RasmusAaby »

Hej René tak for den flotte information, den vil jeg knytte
i øvrigt er min "power head" en Tunze 6045
jeg havde tænkt mig at købe denne overløbskasse http://petsupply.dk/tunze-overlbs-kasse-p-10757
jeg havde også tænkt mig at placere to rionano skummer i sumpen og bruge den 2400l/t løftepumpe du skrev :D
og min kraftige eheim pumpe har en tynd og kraftig stråle men jeg mener der findes en ting der kan gøre strålen bred og blød..

Hilsen Rasmus
Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af RasmusAaby »

Og mange tak for rådet steen det må jeg prøve :D
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

RasmusAaby skrev:Hej René tak for den flotte information, den vil jeg knytte
i øvrigt er min "power head" en Tunze 6045
jeg havde tænkt mig at købe denne overløbskasse http://petsupply.dk/tunze-overlbs-kasse-p-10757
jeg havde også tænkt mig at placere to rionano skummer i sumpen og bruge den 2400l/t løftepumpe du skrev :D
og min kraftige eheim pumpe har en tynd og kraftig stråle men jeg mener der findes en ting der kan gøre strålen bred og blød..

Hilsen Rasmus

Glem alt om de der Rio Nano skummere! som Joakim skriver i beskrivelsen "Hængeskummer til små akvarier. Op til 80 liter. Monteres nemt på kanten af akvariet."

En skummer kan i princippet kun være forlille, så du skal finde en skummer der er ratet til 500-600 eller mere.
I stedet for en overløbsboks, vil jeg anbefale dig at få boret 3 huller i bunden, og lave et rigtigt overløb.
Vil også mene at en sump på 54 liter er alt for lille. Sumpen kan ikke jo ikke rumme det hele i den størrelse, og du skal også beregne plads til overløbs vandet ved en strømafbrydelse.
Drop at bruge den Eheim pumpe som cirkulationspumpe, den er hverken stor nok og bruger også for meget strøm.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Så vidt jeg har læst, er Rio Nano skummeren rated til 80L så hvis du skal bruge den, skal du nok bruge en 5-6 stk. :wc:
Jeg tror der er et par ting, du lige skal overveje igen, og følg Steen`s og René`s gode råd :GO :beer:
:h
Hilsen
Benny
Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af RasmusAaby »

Jeg vil helst ikke borer huller i mit akvarie det var derfor jeg valgte den overløbsboks. :D
jeg har ikke så mange penge til skummer så hvis der er nogle der har en til salg eller ved hvor man kan få en billigt der ville passe til mit akvarie må i endelig skrive

På forhånd tak :D

Hilsen rasmus :D
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Ville mene at du skulle op på 3000 liter i din retur - min tidligere newjet 2300 kunne ikke trække mit 250 liters system. Men det kommer selvfølgeligt at på løftehøjden
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af RasmusAaby »

og hvis nogle havde et akvarie jeg kunne bruge til sump tilsalg må i også endelig skrive

og ville 80 liter sump være stor nok ?:D

på forhånd tak

Hilsen Rasmus :D
Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af RasmusAaby »

Kunne mit akvarie klarer sig uden sump?
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

det vil være en god ide at læse de 2 links længere oppe, ..:)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Med den størlse akvarie du har ville en skummer der er stor nok til at trække dit akvarie være så stor at den vil stikke et godt stykke op af akvariet da de som regl kun skal stå på 20-25cm vand.

Derfor er en sump den bedste muglighed. Iøvrigt koster et standart glas akvarie ikke ret meget. Dog er de uden overløb men det koster jo heller ikke ret meget at få lavet. Mener Thomas Dansk saltvandscenter kan gøre det for dig mod et mindre beløb.
Om ikke ville et nyt akvarie på mål heller ikke være så dyrt igen også er der lavet overløb.

Husk også at en alluramme på et akvarie heller ikke er optimalt da salt vandre og rammer det aluramen så går det stærkt med at du har salt alle vejene ned af siderne. Dog kan man smørge det øverste af rammen ind i sillicone for at dæmpe lidt på saltvandringen.

Men husk det er billigere at købe det rigtige fra start af istedet for at spare for at skifte ud/opgradere senere. Brugt udstyr får man ikke ret meget for og det ender altid med at give store problemmer pga. at man ikke har investeret det udstyr der kan klare opgaven og man ser tit nybegynder der opgiver saltvand pga. de tror de kan springe over og spare nogle penge. og der ved kun får problemmer med alger og ringe vandkvalitet.

Så gør dig den tjenste at sæt dig rigtig godt ind i tingene enden du bare køber løs af udstyr du afligevel ikke kan bruge til noget.

Så enden du går igang så kom ud af busken og få set nogle akvarier og få snakket med de personer du besøger for vi har alle lavet fejl investeringer som du lige så godt kan spare dig selv for.

Steen
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg har osse købt flere skummere gennem tiden og de var bare ikke gode nok + div andet udstyr der ikke var godt nok... :(

Hvis du køre uden sump skal du stadigvæk bruge et overløb til at tage den film der ligger sig på overfladen af vandet og din lampe skal op at hænge, hvilket kun bliver pænt hvis du laver en pyntetop til at skjule lampe og åbningen mellem lampe og akvarie...
Og du får derved problemer med at have skummer i hovedakvariet osse...

En overløbsbox med kun en rørgennemføring giver en del problemer med at ramme det flow der gør den lydløs og hvis man er uheldig at en stor snegl eller andet blokerer nedløbet kan man risikerer vand på gulvet, hvis det ikke er plads nok i hovedakvariet til det vand der kommer fra returkamret... (Derfor skal returkamret ikke være så stort, så dette ikke sker uanset om man bruger alm overløb eller box)

Når akvariet alligevel er tomt ville jeg betale en for at lave de 3 huller der passer til en 25mm PVC rørgennemføring, da en overløbsbox koster lidt penge fra ny og du kan ikke have din lampe nede på plade når overløbsbox'en skal hænge på akvariet, måske bagpå, så skal lampen bare stå åben og der skal være god plads op til væggen osse...
Men med box kan der som nævnt blive vanskelighedder og pænt er det heller ikke...

Det er et godt råd at komme ud og se nogle akvarier som køre, det er en god inspiration og giver bedre overblik over teknikken osse...

Der er mange sider i den eBog fra petsupply, men den er hurtig læst, når først man er kommet igang og der står mange gode ting deri...

Så det bedste råd i dag må være: Læs, læs og læs...

Der står osse en del herinde under "Ny i faget" og når du støder på noget du vil vide noget om er det osse en go idé at bruge "søg" herinde..

:h
Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af RasmusAaby »

Tak for indlæggene som vil blive brugt.. :D

Et faktuelt spørgsmål: Hvor mange liter skal sumpen minimum være til mit 325 liters akvarie ?

på forhånd tak :D
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Den der fulgte med til mit brugte 300L er på 70x40x40 = 112L, og den jeg vil bruge er på 128L (80x40x40)...

Nogle vælger at den er mindre end der ellers er plads til i underskabet, så man kan have noget teknik og en ferskvandsdunk til automatisk efterfyldning af fordampet vand... - nogle har osse et seperat rum til ferskvand i sump'en i stedet for dunken... (Automatik kræver en Osmolator, ellers hælder man bare på manuelt 1-2 gange pr. dag)
Ved at have en sump er det osse let at se hvor meget der fordamper, da det kun er i returkamret at vandstanden falder når vandet fordamper - jeg kigger på returkamret mens jeg hælder vand på - det er meget nemt, med det er bedre med automatik, da saltindholdet så ikke svinger så meget i løbet af dagen...

Mit 160L + 128L sump fordamper mellem pt mellem 15 og 20L pr uge, så det har alligevel noget at sige...

Jeg bygger den på 128L om, ved at ændre på de rum jeg skal have deri, da jeg vil have et refugium med et lavt antal liter pr. time og derudover et kammer til skummer og et til returvand. Det til skummeren skal kunne tage en af de gode som fylder en del og fra skummer til returkammer skal der være fart på flow'et og skal derfor være adskildt fra fefugium delen - jeg bygger osse om da den skummer jeg har kig på, ikke skal have mere end max 20cm vandstand, gerne kun 18cm og refugium delen gerne skal have så meget som muligt, regner med 36cm vandstand...

Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4390 Vipperød

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Jeg ville også stærkt anbefale dig at få lavet et rigtig overløb du blver så ked af det sener når du så står med et kørende akvarie! (:
Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af RasmusAaby »

Tak for de gode svar de vil blive brugt :D

er der nogle der har mod på at jeg kan komme ud og se jeres velfungerende akvarieopstilling i nærheden af Slangerup/Frederikssund ? :D

På forhånd Tak :D
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Som Steen, rene og andre siger: køb det rigtige og gerne for stort til at starte med - det kan blive nogen dyre lærepenge at prøve at spare her og der. Og man skal jo ikke gå ned på udstyr :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

Da vi starte op første gang, var det også med samme indgangsvinkel, hvor "argh.. den her lampe og den har skummer osv må være ok ".

Den første tid er det også ok, men hvis man ikek laver overløb, sump osv, skal man stå og pille i al evighed nede i akvariet hver gang noget skal fin trimmes, hvilket en del skal af og til.
Er skummeren ikke stor nok, får du uundgåelige problemer med ringe værdier og døde koraller, fisk osv. og til sidst mister du interessen, som vi også gjorde.

Denne gang er vi startet bedr eop med overløb, sump, en god skummer, ordentligt lys osv, og det kan sagtens gøres for fornuftige penge alligevel.

Du sætter heller ikke trillebøre hjul på en bil, selvom de jo godt kan køre rundt, ... på sigt VIL det gå galt...

Men pointen er... udstyret skal passe til akvariestørrelsen.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"