Cichlidecentret lukker for saltvand !!

Forum for generel snak omkring saltvand.
sneppevej
Reactions:

Cichlidecentret lukker for saltvand !!

Indlæg af sneppevej »

Hej.

En trist besked fra Cichlidecentret

"Hej.

Vi lukker desværre ned for salget af saltvandsudstyr, fakta er at med den lave margin som vi har på ferskvand og som vi egentlig gerne vil beholde, er der desværre ikke luft i budgettet til saltvand, det er desværre en lidt hurtig, men nødvendig beslutning der er truffet her i weekenden.

pt. er der et tilbud ude på hele varelageret, går det ikke igennem, bliver der åbnet for køb igen, men det er så et udsalg af varelageret."

jeg beklager meget.
Martin

Virkeligt ærgeligt, da det skader konkurrencen på saltvandsmarkedet i DK.

Min helt egen konspirations-teori:

Mon ikke at der et par enkelt "store" spillere på markedet i DK som har snakket lidt med producenter samt grossister, der så har gjordt det hele lidt sværere for Cichlidecentret, både at få varene hjem samt af få dem til den rigtigte indkøbspris.
En ren "Arla". Men som sagt, min helt egen teori ;-)

Men trist, det er det ihvertfald - meget!

/Henrik
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

ja det er meget ærgeligt, men kan håbe han kommer tilbage. Det er helt sikkert det er et stort tab for priskonkurrencen indefor vores hobby!!!

Vi kan jo kun kryds fingre for han vender tilbage!
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8381 Tilst
Geografisk sted: 8381 Tilst DK

Indlæg af ravnox »

Det er uhyggeligt og trist, det lyder ikke usandsynligt med "arla-effekten" den teknik/trick er jo set før :BA
--- Niels som ikke har en smart quote,

250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg tror ikke at der er noget "Arla" i det. Martin har fået en stor del af sine varer fra en af de helt store grossister, som ikke lader sig tryne af nogen.
Tror simpelthen at omsætnings hastigheden er for langsom, og avancen for lille.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Carsten skrev:Jeg tror ikke at der er noget "Arla" i det. Martin har fået en stor del af sine varer fra en af de helt store grossister, som ikke lader sig tryne af nogen.
Tror simpelthen at omsætnings hastigheden er for langsom, og avancen for lille.
Martin har bla fået varer fra DecOcean, hvis det er ham du mener.

Nu er der jo ingen der offentligt træder frem og fortæller om små underhåndsaftaler. Men hvis en butik indkøber for 500.000 kr hos en grossist og en anden butik indkøber for 50.000, så er der nok forskel på hvilken pris man får det til.

At omsætningshastigheden er lille, kan jo også skyldes netop det samme - når man ikke får varen hjem er det jo svært at sælge dem.

Men igen, det er min egen teori...

/Henrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nu vil jeg ikke lige frem påstå at Decocean er en af de helt store grossister. Men snarere Akudim, som handler med et MEGET stort udvalg inden for alt til dyr.
Det er vel almindeligt købmandskab, at jo mere du køber jo større rabat.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Det er så bare påfaldende, at en af de butikker, der må være den helt store indkøber, tager sig betalt for at give rabatter til slutkunderne, så man kan få det til priser, det koster at gå hen i andre butikker. Men ok, de har sikkert også en kolo-enorm husleje :?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

nyberg skrev:Det er så bare påfaldende, at en af de butikker, der må være den helt store indkøber, tager sig betalt for at give rabatter til slutkunderne, så man kan få det til priser, det koster at gå hen i andre butikker. Men ok, de har sikkert også en kolo-enorm husleje :?

Hvad mener du??

Nu er det ciklidecenteret og ikke akvarieudstyr vi snakker om.
At bosserne begge steder hedder Martin, er et rent tilfælde
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Men noget tyder da på at han ikke stopper salget af Stream pumper, som jo kom sammen med saltvand, så lidt godt er der da tilbage.
Jeg var egentlig også overrasket over hvor meget til saltvand han havde. Han startede ud med at sige at han begyndte at sælge lidt til saltvand, og snart havde han til stortset alle områder. Lidt vovet tænkte jeg og så med de priser, men det vidste sig så også at det blev for meget i sidste ende. Desværre :(
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Tunzes pumper kan jo da også bruges til meget andet end saltvand, så det er jo nok derfor han beholder dem i sortimentet.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21

Indlæg af nyberg »

Carsten skrev:
Hvad mener du??

Nu er det ciklidecenteret og ikke akvarieudstyr vi snakker om.
At bosserne begge steder hedder Martin, er et rent tilfælde
Det var nu heller ikke myntet på ciklidecenteret som sådan, men blot ment som en kommentar til, at jeg synes, at akvarieudstyr ligger i den dyre ende. Man kunne nemt tro, at de kunne gøre det lige så billigt, som ciklidecenteret, hvis vi ser på mængden af saltvandsudstyr, der langes over disken begge steder.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Mikkel E skrev:Men noget tyder da på at han ikke stopper salget af Stream pumper, som jo kom sammen med saltvand, så lidt godt er der da tilbage.
Tunze Stream startede CichlideCentret med et lille ½ år før saltvand kom på salgslisten. Men ja, de kører videre med Stream og øvrigt ferskvandsudstyr.

Mikkel E skrev:Jeg var egentlig også overrasket over hvor meget til saltvand han havde. Han startede ud med at sige at han begyndte at sælge lidt til saltvand, og snart havde han til stortset alle områder. Lidt vovet tænkte jeg og så med de priser, men det vidste sig så også at det blev for meget i sidste ende. Desværre :(
Det der blev for meget var nok ikke de lave priser eller udbudet.
Men nok nærmere pga. det langsomme omsætning delvis pga besværligheder med at få varer hjem.

Men damn, hvor skal man nu til at lægge sine penge henne :-) - det bliver ikke nemt, hvis man ønsker samme priser og service som CC står for.
Men det er der nok en stor forhandler af saltvandsudstyr her i DK, der er glad for.

/Henrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

[quote="nybergDet var nu heller ikke myntet på ciklidecenteret som sådan, men blot ment som en kommentar til, at jeg synes, at akvarieudstyr ligger i den dyre ende. Man kunne nemt tro, at de kunne gøre det lige så billigt, som ciklidecenteret, hvis vi ser på mængden af saltvandsudstyr, der langes over disken begge steder.[/quote]

Akvarieudstyr har virkeligt formået at maximere indtjeningen.
Den eneste fordel ved akvarieudstyr, er at de har varen hjemme i 90% procent af tilfældende. Og så er deres udvalg meget stort.
At deres service og vejledning er under al kritik er så en hel anden sag.

Vi kan kun være kede af at Martin i CC fjerner saltvandsudstyr fra sit sortiment.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Ja - så er man tilbage igen hvor man er nødt til at købe i Tyskland, hvis man vil have varen til den laveste pris. Men så er servicen væk.

Det der altid for mig har været afgørende ved køb har både været varens fysiske pris samt servicen i butikken. Det er hvad der for mig har afgjordt en vares reele "pris".

Oplevelser med handel i Tyskland med defekte varer, forsinkelser, forkerte varer osv - alt det gjorde at jeg stoppede med at handle i Tyskland, selvom varerne var billigere ind i Danmark, så var "prisen" for høj.

Her var Martins styrke, priser tæt på dem i Tyskland og så samtidig kanon service.

/Henrik
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

Ja - så er man tilbage igen hvor man er nødt til at købe i Tyskland, hvis man vil have varen til den laveste pris
tjaaa og det er måske derfor at cc og andre ikke gider tage de lidt dyrere ting hjem
og ikke gider forny sig det helt vilde

for jeg vil våge den påstand at der kun er 2 max 3 her i Dk der kan
skaffe et komplet set IKS (jeg mener med alt til ) på 1 til 2 arbejds dage
"vi har dem ikke på lager men vi kan godt få en hjem til dig
hvornår skal du bruge den
hvor tit har man ikke hørt den "

og det er sku da fordi at den er billigere at have liggende ved grosisten
en på ens egen hylde

mvh snogen
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

det er sku da mega trist CC havde ellers ydderst lukkrative priser og service :(
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg var vel en af de første der begyndte med at handle i Tyskland.
Jeg har aldrig fået noget som var forkert, defekt eller forsinket ud over hvad postvæsnet/fragtmand gjorde.
Selvom Martin ikke længere har noget stående på hylderne, kan det da godt være at han er interesseret i en hurtig handel, f.eks en skummere som tages hjem på bestilling og forudbetaling.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

pt. er der et tilbud ude på hele varelageret, går det ikke igennem, bliver der åbnet for køb igen, men det er så et udsalg af varelageret."
hvis der er nogen der høre om det går igennem eller ikk gør så skriv det gerne i denne tråd, havde nemlig nogle ting jeg meget gerne ville købe der som jeg ikk har fået gjort endnu :(
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Carsten skrev:Jeg var vel en af de første der begyndte med at handle i Tyskland.
Hmm - ja måske saltvandsgrej......
Carsten skrev:Jeg har aldrig fået noget som var forkert, defekt eller forsinket ud over hvad postvæsnet/fragtmand gjorde.
Jeg har både fået forkerte, ødelagte (fragtfirmaet), samt varer der blev defekte og skulle sendes retur. Tyskland - nej tak.
Carsten skrev: Selvom Martin ikke længere har noget stående på hylderne, kan det da godt være at han er interesseret i en hurtig handel, f.eks en skummere som tages hjem på bestilling og forudbetaling.
Nej det kan jeg sige at det gør han ikke. Alt handel med nogen form for saltvandsgrej er stoppet, efter "aftale".

/Henrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

[quote="sneppevej]
Nej det kan jeg sige at det gør han ikke. Alt handel med nogen form for saltvandsgrej er stoppet, efter "aftale".

/Henrik[/quote]

Efter aftale med hvem??
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Carsten skrev:
Efter aftale med hvem??
Ja - der er jo lige det :?

/Henrik
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

synd og skam skulle til af bestille merea ved i hvor jeg ellers kan skaffe dem billist i dk?
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det er meget få pumper som kun er til saltvand. Kan da sagens forestille mig at han stadig har Marea pumper. ciklidefolket, har jo også cirkulation i akvariet.
back
Reactions:

Indlæg af back »

Jeg har lige fået Marea 4400 fra e-akvariet.dk
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Hvor meget cirkulation har cichlidefolket, til sammenligning med saltvand?
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8381 Tilst
Geografisk sted: 8381 Tilst DK

Indlæg af ravnox »

Jeg har 10-15 gange i mine cichlideakvarier, så det ligner lidt. Stenopsætningerne er meget lig saltvandsakvarier.
--- Niels som ikke har en smart quote,

250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nogen ganske meget. f.eks så holder alle Tanganyika og Malawi ciklider af meget iltholdigt vand, og selvom fiskene lever i søer, så er de også ganske tilfredse med en pæn cirkulation.
Der udover er der mange af ciklidefolkene der har MEGET store akvarier, de koster jo kun en brøkdel at have kørende fremfor vores saltvandskvarier.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Mikkel E skrev:Hvor meget cirkulation har cichlidefolket, til sammenligning med saltvand?
Det er lidt forskelligt. Jeg har holdt Malawi Cichlider i mange år. Men typisk siger man 4-6 l/h x liter vand - ikke mindre, da de sviner en del, så døde zoner skal undgåes, for at der ikke ligger "lort" på bunden. Desuden er Cichliderne ret iltkrævende.

Jeg mener at jeg kørte med omkring 5000 l/h på mit sidste 530 l - inden jeg gik til saltvand.

Men det er jo ikke lige det den her tråd skal handle om - så tilbage til emnet ;-)

/Henrik
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Nåå, det var Malawi og Tanganyika i havde i tankerne. Tænkte lige på de Sydamerikanske cichlider (såsom Discus, Scalarer osv.) og kunne ikke lige få det til at passe ;)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21

Indlæg af nyberg »

Det er også et pænt udvalg af ciklider, de laver henne på ciklidefrabrikken. Nogle af dem forekommer i rindende floder/vandløb, nogle i store, klare søer og andre i stillestående vandhuller.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"