Nu er jeg ved at blive vanvittig...
Er der nogen der kan forklare mig forskellen mellem SPS og LPS??
Hilsen Bjørn Heeger Jensen. Lægelige råd gives: send PB til mig Boyu 128 L RSM 250 m. LED og Deltec MC500 Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
små polyppede stenkoraller/skleraktinske og lang polyppede stenkoraller/skleraktinske
det kan ikke altid bruges foreksempel goniopora som har nogle af de længste polypper er i familien poritidae som er kendt for at ha nogle af de mindste polypper(porites)
Senest rettet af ole kekkonen fre 24. jun 2011 19:58, rettet i alt 1 gang.
Takker for de fine svar.
Så er jeg da forblevet uvidende på et højere niveau...
Hilsen Bjørn Heeger Jensen. Lægelige råd gives: send PB til mig Boyu 128 L RSM 250 m. LED og Deltec MC500 Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Nolan skrev:Så vanskeligt er det heller ikke.
Det er selve polypdyrene, der skelnes imellem - ikke korallen som en helhed.
Acropora:
Acanthastrea:
Der ses tydelig forskel på størrelsen af den enkelte polypper.
/Kim
Jamen det hjalp sgu da lidt mere på mit problem
Men hvad er så forskellen på stor og lille?
Nej, der er som skrevet, ikke nogen fastlagt opdeling.
... det er også derfor Ole bestrider betegnelserne (og det var ikke for at svine dig, Ole. Hvis det blev opfattet sådan, beklager jeg).
Jeg har ellers hørt at størrelsen ikke betyder noget
Mht. forskel på LPS og SPS, så er LPS som regel nemmest at holde... - Jeg går ud fra at det er pga. de store polypper, at de nemmere kan udnytte lyset i forhold til SPS med små polypper...
Mange SPS er osse følsomme over for højt NO3 nivau...
det varierer meget og polyp størrelsen er uden betydning,i zooxanthellate arter under ideelle forhold kan nogle arter få 100% eller mere af deres daglige kulstof behov dækket fra fotosyntese,men ikke kvælstof(til at opbygge væv,protein osv)
et eksempel som e bornemann bruger ofte kommer fra acropora palmata der viser 90% carbon kommer fra lyset og 70% nitrogen fra fodring
Faktum er bare at jeg har LPS (Hammer) der vokser og de SPS jeg har haft er alle døde, men der er tvivl om det var højt NO3 eller lysmangel der var synderen? (Har lav NO3 nu og er ved at bygge LED lys for at være med der osse.)
eller sagt på en helt anden måde: LPS: polyppen sidder uden på skeletet og kan ikke trækkes ind. SPS: polyppen sidder inde i skelettet og kan trækkes helt ind.
joekill skrev:eller sagt på en helt anden måde:
LPS: polyppen sidder uden på skeletet og kan ikke trækkes ind.
SPS: polyppen sidder inde i skelettet og kan trækkes helt ind.
Nu tror jeg godt jeg kan se forskellen
For nybegyndere er jeg også meget begejstret for LPS/SPS opdelingen, men den holder altså ikke vand. Ikke for at starte den diskussion igen, men jeg holder nu med dig ole haha
Der findes ikke en videnskabelig opdeling mellem SPS og LPS, den opdeling der anvendes på saltvandswiki.dk er en populær opdeling med en række problematiske "grænsetilfælde" f.eks. Pavona og Hydnopora.
amddurin skrev:Faktum er bare at jeg har LPS (Hammer) der vokser og de SPS jeg har haft er alle døde, men der er tvivl om det var højt NO3 eller lysmangel der var synderen? (Har lav NO3 nu og er ved at bygge LED lys for at være med der osse.)
den ideelle situation ville jo opstå hvis all maden der puttes i akvariet omsættes som organisme komponenter,afgasning,vand eller som et eller andet uopløseligt bundfald,det skulle ikke være så svært at komme dertil selv er jeg nået halvejs