Cirkulation og stenopsætning

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Cirkulation og stenopsætning

Indlæg af Dragefisken »

Jeg har desvære et nitrat niveau på 0,5 og fundet ud af at mine steen har en del alger på sig.

P.t. har jeg et akvarie på 160 liter, hertil har jeg to Aqua bee UP 1000, som jeg umiddelbart har fået at vide burde være nok. Men jeg har bestilt en Aqua bee UP 2000, som jeg har tænkt mig skulle erstate een af UP 1000.

Er to x 1000 nok til 160 liter ? eller kan jeg forvente en klar forbedring ved en x 1000 og en x 2000 ? (det er vel ikke for meget)

Jeg har også tænkt på om min stenopsætning kan blokere for noget af cirkulationen tror i det er muligt ?

Håber i kan hjælpe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg kan fortælle dig, at en af mine kammerater, har sat et 250 liters op, med 2 stk Marea 2400 liters pumper og en Aquabee 3000 som retur, og det er ikke nok cirkulation! Han skal ud og investere i et par større pumper. Så du skal nok også have noget mere strøm i akvariet end 3000 liter.
Du kan næsten ikke få cirkulation nok. Mit 1120 liters har 2x12000, 2x8000 samt en Reddragon 8500 liter som retur. Returpumpen føder dog også mitfragment akvarie.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

Hej Carsten,

Så hjælper det vel en del når jeg får en ny pumpe. Jeg har faktisk bestilt et nyt 250 liters akvarie hvor meget strøm vil du mene jeg skal have til det ?

Hvad med stenopsætningen ? Betyder det noget at jeg har nogle sten forholdsvis tæt på udmundningen ? Umiddelbart vil jeg mene at strømmen bør gå uden om stenene og stadig komme med den samme energi.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Du kan som jeg skrev næsten ikke få cirkulation nok!
Og når 4800 liter plus retur pumpe ikke er nok i et 250 liters, så er 3000 liter heller ikke nok i et 160 liters.
Stensætningen er at meget stor betydning, for hvor meget cirkulation der skal bruges. Jo flere kroge der er i akvariet, jo lettere opstår der døde områder. Og den eneste måde at bekæmpe dem på er ved kraftigee cirkulatoin, evt ved at sætte nok en pumpe ind.
Men prøv dig frem, det er meget svært at side et andet sted i landet og skulle sige om det er nok eller ej.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Carsten, ud fra hvilken betragtning mener du, at der er er for lidt cirkulation? Hvordan viser din kammerats akvarie tegn på manglende cirkulation, når der trods alt er mere end 20 gange akvariets liter/time af cirkulation? Jeg er selvføgelig enig med dig i, at der skal være meget cirkulation i et koralrevsakvarie :)

Jeg har et sted mellem 10 og 15 gange akvariets volumen i timen af cirkulation i mit akvarie. Ganske vist er min stream-pumpe placeret således, at den uden hindrig og uden at ramme for- eller bagrude kan udnytte hele akvariet. Det sparer el og giver også en smule bonus på de varme sommerdage.

Jeg kan ikke rigtigt få øje på gevinsten i at øge cirkulationen yderligere, men måske er der noget, jeg ikke har været opmærksom på. Men jeg er dog af den opfattelse, at der godt komme for meget cirkulation. Efter min erfaring vil storplyppede stenkoraller ikke vil åbne sig, fordi de trykkes sammen af strømmen.

Derimod synes jeg, at det er vigtigere, at cirkulationen kan varieres med intervalstyring af den ene eller anden slags. Enten ved at pumpen kører op og ned i hastighed eller ved at skifte mellem forskellige pumper med nogle timers intervaller.
Kirurgfisk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Kirurgfisk »

Jeg har i mit 250 liters akvarie en tunze 6060 (6000 L/T) - siddende i en højde af ca. midt på akvariet og bag den venstre stenopbygning - det giver cirkulation omkring stenene og ud i akvariet !

Herudover har jeg en returpumpe på 2000 l/t - der via en "squid" fordeler returvandet i overfladen -det gir nu alt sammen en god og kraftig cirkulation og det endda i alle vandlag :)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg har total 5200 L/T i mit 180 L. (2x2400 Merea + netto retur)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

Kirurgfisk skrev:Jeg har i mit 250 liters akvarie en tunze 6060 (6000 L/T) - siddende i en højde af ca. midt på akvariet og bag den venstre stenopbygning - det giver cirkulation omkring stenene og ud i akvariet !
Vil det sige, at den blæser skråt ud i avariet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

nyberg skrev:Carsten, ud fra hvilken betragtning mener du, at der er er for lidt cirkulation? Hvordan viser din kammerats akvarie tegn på manglende cirkulation, når der trods alt er mere end 20 gange akvariets liter/time af cirkulation? Jeg er selvføgelig enig med dig i, at der skal være meget cirkulation i et koralrevsakvarie :)
.
Det siger jeg ud fra den iagtagelse at der kommer cyanobakterier, som sætter sig over alt. Han bruger osmosevand, som også løber gennem et silicat filter, så vandet er godt nok. Marea pumperne giver måske nok ret meget vand, men det føles som en ualmindeligt svag stråle, som slet ikke kan holde bakterierne væk fra stenene.
Hans akvarie er meget svagt besat 5 fisk og en anemone, og der er målt for nitrat og fosfat, som begge er paktisk talt 0.
Kirurgfisk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Kirurgfisk »

Skrevet: I dag klokken 09:18 Emne: (Intet emne)

Kirurgfisk skrev: ‹ Vælg ›
Jeg har i mit 250 liters akvarie en tunze 6060 (6000 L/T) - siddende i en højde af ca. midt på akvariet og bag den venstre stenopbygning - det giver cirkulation omkring stenene og ud i akvariet !

Vil det sige, at den blæser skråt ud i avariet
Ja - tunze pumpen blæser så vandet ud mod det modsatte hjørne !
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

I min balje på 750liter kjøres det med 4stk Tunze stream 6100, dvs en total kapasitet på 48000 liter sirkulasjon pr time, efter Robin Williams konserten i københavn i morgen skal jeg investere i to stk Stream 6200 det er foreløpig ikke bestemt om jeg skal ha totalt seks pumper eller om jeg bytter ut to 6100 pumper, jeg kjører med Multi controller og har egentlig fått til en god effekt med bølger på overflaten og kraftig bevegelse ellers nesten over alt i baljen, men det er ønskelig med litt mere power tvers over baljen.
Det er 100% riktig som Carsten skriver, du får nesten ikke nok sirkulasjon.
Studer en film fra et korallrev, denne gang ser du så nøye etter på kun bevegelsene som vannet skaper, du vil raskt oppdage at det er bevegelse overalt og det er stortsett alltid kraftig sirkulasjon som ikke er retningsbestemt som et totalt kaos av strømninger, faktisk slik at det kan virke som om at det er alt for mye og at fisk og koraller har problemer med å klare seg, men det er bare så mye power i havet og det er jo det vi skal prøve å gjenskape i baljen.
Bigger IS better :)
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

Christian skrev:Det er 100% riktig som Carsten skriver, du får nesten ikke nok sirkulasjon.
Studer en film fra et korallrev, denne gang ser du så nøye etter på kun bevegelsene som vannet skaper, du vil raskt oppdage at det er bevegelse overalt og det er stortsett alltid kraftig sirkulasjon som ikke er retningsbestemt som et totalt kaos av strømninger, faktisk slik at det kan virke som om at det er alt for mye og at fisk og koraller har problemer med å klare seg, men det er bare så mye power i havet og det er jo det vi skal prøve å gjenskape i baljen.
Det er stadig ikke korrekt - eller rettere en sandhed med mofikationer. Nogle steder på koralrevet er der krafitig strøm. Andre steder, som i laguner og bugter, er stømmen meget svag og vandet kan til tider virke helt stillestående (de fleste, som har dykket på koralrev, kan måske nikke genkendende til dette). De forskellige steder vil være domineret af forskellige typer koraller. Men selv på steder, hvor strømmen til tider bliver meget kraftig, er dette sjældent et vedvarende fænomen døgnet igennem. 4 gange i løbet af et døgn vender strømmen, men det sker trods alt gradvist.

Alt efter, hvad der proppes i baljen af koraller, er man nødt til at tage hensyn til dette. Efter min egen erfaring vil koraller som Heliofungia, Trachyphyllia og Catalaphyllia ganske enkelt ikke åbne sig, når strømmen bliver for kraftig. Så derfor, krafig strøm er godt - ja. Men der er trods alt en øvre grænse. Hvor denne så går afhænger dels af akvariets og dekorationernes udforming, samt pumpens placering, evt. tidevandssimulering og dels af de ting, man vælger at proppe i.
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

nyberg skrev:
Christian skrev:Det er 100% riktig som Carsten skriver, du får nesten ikke nok sirkulasjon.
Det er stadig ikke korrekt - eller rettere en sandhed med mofikationer. Nogle steder på koralrevet er der krafitig strøm. Andre steder, som i laguner og bugter, er stømmen meget svag og vandet kan til tider virke helt stillestående (de fleste, som har dykket på koralrev, kan måske nikke genkendende til dette). De forskellige steder vil være domineret af forskellige typer koraller. Men selv på steder, hvor strømmen til tider bliver meget kraftig, er dette sjældent et vedvarende fænomen døgnet igennem. 4 gange i løbet af et døgn vender strømmen, men det sker trods alt gradvist.

Alt efter, hvad der proppes i baljen af koraller, er man nødt til at tage hensyn til dette. Efter min egen erfaring vil koraller som Heliofungia, Trachyphyllia og Catalaphyllia ganske enkelt ikke åbne sig, når strømmen bliver for kraftig. Så derfor, krafig strøm er godt - ja. Men der er trods alt en øvre grænse. Hvor denne så går afhænger dels af akvariets og dekorationernes udforming, samt pumpens placering, evt. tidevandssimulering og dels af de ting, man vælger at proppe i.
På et generelt grunnlag er det 100% rett at det kan nesten ikke fåes nok sirkulasjon i et korallrevs akvarie, derimot om man vil holde feks sjøhester så blir det selvfølgelig annerledes.
Har man valgt ut en spesiell biotop som man skal etterligne så er jo svaret gitt av sig selv da skal man jo kopiere sirkulasjonen i den biotopen.
Derimot så er innledningsvis spørsmålet til "Dragefisken" : Er to x 1000 nok til 160 liter ? eller kan jeg forvente en klar forbedring ved en x 1000 og en x 2000 ? (det er vel ikke for meget) .
Dragefisken har jo et generelt spørsmål og det har så blit besvart på et generelt grunnlag, siden Dragefisken ikke nevte hverken laguner eller bukter...
Selv har jeg totalt over 60 dykk i fra Thailand og Burma. Det som slår meg når du sier at vannet kan i perioder være nesten stillestående i perioder er jo i og for seg rett, men det er saktens i kun korte perioder og det kan også kopieres med et surge system, men da er man plutselig inne på en spesiell biotop igjen.
Så på et generelt grunnlag vil jeg påstå at man kan nesten ikke få nok sirkulasjon i et korallrevs akvarium, med mindre man skal ha et biotop akvarium med lite sirkulasjon.... :wink:
Dragefisken:
Har selv hatt et 128liters korallrevs akvarium med 6 stykk maxijett 1100liter pr time, det hele ble styrt av tids ur og de gikk døgnet rundt med meget godt resultat. Det ble klart forbedring for hver pumpe jeg monterte i baljen, så gå for 1000 og 2000 det er mitt råd.
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"