Biopellets og Phosban i samme reaktor

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Biopellets og Phosban i samme reaktor

Indlæg af Moente »

Nu har jeg bestilt mig en Phosban 150 reaktor til at komme af med mine fosfatproblemer.

Nu sidder jeg så og læser en masse om BioPellets og deres evne til at nedbringe nitrat og fosfat. Læser også flere stedet at det anbefales at køre med fosfatfjerner også ved siden af BioPellets. Kan jeg både bruge Phosban fosfatfjerner og BioPellets i samme reaktor, med evt. kul?

Jeg er glad for at fodre, men har i de sidste to måneder fodret meget sparsomt. Jeg skifter desuden omkring 10 liter vand om ugen. Er BioPellets fuldstændig spild af penge til et akvarium som mit, eller hvad?

Ser frem til at høre fra jer,
Mvh Tobias
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Re: Biopellets og Phosban i samme reaktor

Indlæg af kenneth145 »

nej det kan du ikke. phosban og kul skal skiftes jævnligt det skal bio pellets ikke.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg droppede biopelles og gik over til VSV. Grunden er at Biopelles ikke kunne holde fosfaten nede og min fosfat den steg.

Biopelles der bliver opbrugt i en reaktor skal bare påfyldes efter hånden som de bliver brugt. Fosfat medie skal skiftes ud med nyt når det ikke har den ønskede virkning mere. Aktivt kul skal udskiftes tiere end fosfat mediet.
Derfor kan man ikke blande Biopelles med fosfast mediet eller andre medier.
Forsfat og aktivt kul kan godt blandes i samme reaktor men aktivt kul holder kun 1-2 mdr imens fosfat mediet kan holde op til 6 mdr.
Så det optimale er at alle 3 medier bruges i hvær deres reaktor. Dog er der flere der kører fosfat mediet og aktivt kul i samme reaktor hvordan de lige sikfter mediet seperat ved jeg ikke :dizzy:

Steen
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

kenneth145 skrev:nej det kan du ikke. phosban og kul skal skiftes jævnligt det skal bio pellets ikke.
Er BioPellets eller Phosban så mest fornuftigt at bruge? Eller er det meget forskelligt fra akvarium til akvarium?
Mvh Tobias
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Husk VSV nedbringer både nitrat og fosfat i vandet.

Steen
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Jeg overvejede kort VSV, men jeg magter simpelthen ikke daglige tilsætninger. Jeg vil have noget der bare passer sig selv og som bare skal skiftes engang imellem.
Mvh Tobias
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Jeg kører med Biopellets i en reaktor og Rovaphos og aktivt kul i en anden. jek kommer 50 ml rowa i 450 ml aktivt kul og skifter det en gang om måneden.

Om det ene eller andet er det bedste er vist en smagssag. jeg har ingen problemer haft med pellets og har heller ingen fosfat men om det er rowaen der fjerner det det skal jeg ikke kunne sige. men det kan uanset hvad ikke være de store mængder der er tilbage når 50 ml rowa kan fjerne det.

hvis det udelukkende er for fosfatens skyld ville jeg vælge rowaphos.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Tak for svar, Kenneth. Jeg vil forsøge mig med Phosban mediet fra TLF til at starte med, nu har jeg jo købt det. Hvis det ikke helt virker efter hensigten, så tror jeg at jeg vil kaste mig ud i biopellets.
Mvh Tobias
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Fik et alternativ til biopellets da jeg bestilte hos saltvandsbutikken som hedder "PhosBalls". Uden at jeg kender forskellen kan jeg sige at hos mig holder de phosfat og nitrat på 0..
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"