Man hører så mange skrækhistorier om aftrækkerfiskene, men er de så slemme? Jeg har hørt at de nipper i korallerne, og de andre fisks haler. Jeg har kun lps samt en anemone plus 5 cromis, 1 decora gobi, 1 ildhale, 2 klovne en Desjardini kirurg samt en cola kirurg. - vil jeg kunne putte en aftrækker ned til dem, og i så fald hvilken art af dem?
Det vil jeg mene du kan. Dog er der altid en risiko ved at have en aftrækker. Men der er vist nok et par arter der næsten er 100% safe. Jeg har selv haft en Odonus Niger og en Picasso. De rørte aldrig en koral eller fisk. Faktisk så var det dem der blev jaget for det meste Men Picassoen var jeg rimlig træt af da den spyttede sand ud alle vejne, og odonus nigeren kom jeg af med fordi jeg ville skille mig af med risikoen at den måske en dag ville gå amok.
Den Picasso jeg havde, var super fed. Den havde desværre bare en stor appetit for mine (små) algesnegle. Til sidst lignede det en kirkegård på bunden.
Den rørte aldrig koraller, fisk eller rejer. Så den jeg havde, vil kalde for 90 % reef safe
Jeg har haft flere picasso. De har aldrig nippet til koraller.
Den vil gerne æde rejer og muslinger.
En ting jeg har opdaget, er at hvis du installere akvariet med alle de muslinger og rejer du ønsker og derefter får en lille picasso, der så vokser sig større, vil den ikke æde dem.
Jeg har en dannebrogsreje gående - Den bliver aldrig rørt.
Jeg tilførte en kamelreje mens picasso var i akvariet - Den klarede det i 2 døgn.
Den smider dog sand...
Jan Eskildsen, Randers og omegn. Man har en mening indtil man har en andens
spiller stoerrelsen paa rejerne nogen rolle? Tager den kun de smaa eller er det bare alle paa dens vej - det samme med snegle? kunne de f.eks. aede en kaempe turbosnegl?
andersboerglum skrev:Man hører så mange skrækhistorier om aftrækkerfiskene, men er de så slemme? Jeg har hørt at de nipper i korallerne, og de andre fisks haler. Jeg har kun lps samt en anemone plus 5 cromis, 1 decora gobi, 1 ildhale, 2 klovne en Desjardini kirurg samt en cola kirurg. - vil jeg kunne putte en aftrækker ned til dem, og i så fald hvilken art af dem?
Anders
Jeg har både en O. niger samt en Picasso i min balje, og der har (7-9-13) endnu ikke rørt noget.
- Mht. koraller tør jeg dog ikke sige noget, da de går i et FOWLR.
ps: Har begge fisk til salg, hvilket dog udelukkende skyldes nedlukning af akvarie.
Fat_Donnie skrev:spiller stoerrelsen paa rejerne nogen rolle? Tager den kun de smaa eller er det bare alle paa dens vej - det samme med snegle? kunne de f.eks. aede en kaempe turbosnegl?
Jeg tror at det er prægningen picassofisken får på rejen som "ikke mad". Størrelsen er ligegyldig. Kamelrejen var større end dannebrog rejen.
Jan Eskildsen, Randers og omegn. Man har en mening indtil man har en andens
tak for svar... gaar selv og oensker en picasso men pga mine rejer toer jeg ikke.... det kan vaere det kommer i fremtiden, hvis wn lille en ikke spiser dem.....