som mads siger skal der bare lige et tyndt lag sand, der skal dække bunden...
sandet er egentligt kun til for at fiskene ikke spejler sig i bunden, og stresser helt vildt.
hvis noen har koraller som de godt vil af med i århus og omegn, så sig lige til!!
matix skrev:som mads siger skal der bare lige et tyndt lag sand, der skal dække bunden...
sandet er egentligt kun til for at fiskene ikke spejler sig i bunden, og stresser helt vildt.
Øhh, hvor i alverden har du fået den idé fra?
Når man kigger gennem noget glas, virker det da ikke som spejl. Prøv at kigge oppefra og ned gennem akvariet, så kan du jo sagtens se gennem bundglasset. Grunden til det spejler når vi ser det gennem forruden, har helt sikkert en teknisk forklaring, som jeg ikke kender til, men set inde fra akvariet (hvor fiskene er) spejler bundglasset ikke.
Mikkel E skrev:Hvis nu man har et bord der skinder så kan der da godt komme en spejlene effekt. Ikke sagt at den er god, men den kan forekomme.
Men det ændrer ikke på, at bunden af akvariet ikke spejler!
Selvfølgeligt kan man placere en spejlende genstand under akvariet, men det er jo så noget andet.
Nej, men glasset forøger effekten. Prøv engang at tage noget blank, f.eks. noget sort baggrungsfolie, en sort sæk eller lignende (som man kunne forestille sig et bord kunne se ud hvis det var lakeret). I sig selv er der ingen spejlende effekt (du kan stortset ikke se dig selv), men prøv så at sætte noget rent glas foran. Der er en markant forskel og du kan spejle dig i det. Det behøves nødvendigvis ikke være sort, det var bare lige det jeg havde at tage udgangspunkt i.
Mikkel E skrev:Nej, men glasset forøger effekten. Prøv engang at tage noget blank, f.eks. noget sort baggrungsfolie, en sort sæk eller lignende (som man kunne forestille sig et bord kunne se ud hvis det var lakeret). I sig selv er der ingen spejlende effekt (du kan stortset ikke se dig selv), men prøv så at sætte noget rent glas foran. Der er en markant forskel og du kan spejle dig i det. Det behøves nødvendigvis ikke være sort, det var bare lige det jeg havde at tage udgangspunkt i.
Kan godt følge dig, mener blot, at bundglasset i et akvarium spejler ikke som udgangspunkt. Desuden husker jeg heller ikke, at der har været nogen spejling, når jeg har dykket rundt i akvarier uden bundlag.
Om fiskene kan ane deres eget spejlbillede i bunden, bag- eller sideruden tror jeg nu heller ikke har det helt store at sige. Umiddelbart virker det heller ikke som om, at man kan udsætte noget på fisk, der går i akvarier uden bundlag.
Ja, det har det vel også til en hvis grad. Men tror egentlig ikke det betyder noget, for de fleste fisk har jo øjne på siderne, vilket vil sige at de har svært ved at fokusere på et hvis sted. Desuden kan man ikke se farver, udover den farve som baggrundsfoien har.