tynd kirug

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

tynd kirug

Indlæg af Kirling »

Hey har fået en MAGET tynd og lille palet hjem.. den kommer fra dec i rødovre og han har haft den i en lille måned så den tager lidt foder til sig..

mit spørgsmål er hvordan i ville foder den, jeg vil jo gerne foder den op så den bliver i god stand, men vil heller ikk overfoder den.. ville i give den mad hver dag her i starten eller ville i give hver anden?? og hvad vil i foder med, jeg ville helst holde mig fra frost da det sviner af h til og jeg mener det kun er "slik" for fiskene, har noget flage og noget nori i flage, er det ikke helt fint??
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: tynd kirug

Indlæg af Stefan »

Jeg fik også en palet derfra for et par uger siden, så tror næsten det er fra samme sending. Den har lige siden jeg puttede den i akvariet spist som et svin. Den tager simpelthen alt føde til sig. Det eneste den utroligt nok ikke har ville spise endnu er noritang.

Hvis den ikke kan nappe til lidt alger i akvariet, så vil jeg som minimum fodre den én gang om dagen. Dine flager er helt fine! Min vil dog stadig ikke røre noget i overfladen, så jeg plejer at bløde mine flager lidt op, så de synker og ikke ryger direkte i overløbet.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Mikas »

Jeg har det der omega den grønne i flager .. Det er meget småt i det så alle fiskene kan være med på det.. Mine kirurger elsker det og det skulle ikk svine særlig meget.. Jeg fodre med hvad jeg kan ha mellem
To fingre 3 gange om dagen plus jeg gir et lille stykke nori en gang om dagen.. Har ikke problemer med nitrat efter jeg er stoppet med frost.. Det gir jeg kun en gang om ugen maks og alle mine fisk er i super stand..
Måske direkte tykke ? :T
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Mikas skrev:Jeg har det der omega den grønne i flager .. Det er meget småt i det så alle fiskene kan være med på det.. Mine kirurger elsker det og det skulle ikk svine særlig meget.. Jeg fodre med hvad jeg kan ha mellem
To fingre 3 gange om dagen plus jeg gir et lille stykke nori en gang om dagen.. Har ikke problemer med nitrat efter jeg er stoppet med frost.. Det gir jeg kun en gang om ugen maks og alle mine fisk er i super stand..
Præcis dette produkt. Den grønne med Kelp og Spirulina gør underværker for kiruger.... :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Mikas »

pederrevnørd skrev:
Mikas skrev:Jeg har det der omega den grønne i flager .. Det er meget småt i det så alle fiskene kan være med på det.. Mine kirurger elsker det og det skulle ikk svine særlig meget.. Jeg fodre med hvad jeg kan ha mellem
Præcis dette produkt. Den grønne med Kelp og Spirulina gør underværker for kiruger.... :-)

Det så kun hver anden gang jeg fodre med den .. Har også noget af det der Ocean Nutrition
Jeg så variere med , med hvidløgs estrakt osv så de får lidt forskelligt.. Har jo også lidt andet end kirurger :p
Men mine fisk spiser det hele så det til at ha med at gøre :p
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Indlæg af trolle »

Omega kelp flakes og Ocean nutrition formula one + two har virket godt for mig. Jeg er rigtig glad for OC one + two på pellets form. De synker med det samme!!
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: FREDERICIA

Indlæg af uzi07 »

Du kan ikke rigtig overfodre din palet. Når man snakker om at man ikke skal overfordre så er det for det meste i forhold til at svine vandet for meget til. Tror sgu ikke at paletten kan æde sig selv ihjel..
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

uzi07 skrev:Du kan ikke rigtig overfodre din palet. Når man snakker om at man ikke skal overfordre så er det for det meste i forhold til at svine vandet for meget til. Tror sgu ikke at paletten kan æde sig selv ihjel..
Det kan da godt være paletten ikke kan æde sig ihjel, men min trænger sgu til at komme på slankekur.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Jeg ville også sikre mig at der var hvidløg i foderet for at forbedre den immunsystem - specielt hvis det er en lille tynd fætter !
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
citrushund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 6600 Vejen
Geografisk sted: Vejen
Kontakt:

Indlæg af citrushund »

Spirulina flager er virkeligt godt. Kan kun give folk ret på det punkt!
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=48030
RSM 130D - 45Liter Sump, Maxspect G2-400 110w + Aquaray 500 Marine Blue LED, Lifereef Siphon overløb, ATI BM 200 Skummer, Vortech MP10Es, Tunze Osmolator, Grotech TEC NGIII Dosering
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

uzi07 skrev:Du kan ikke rigtig overfodre din palet. Når man snakker om at man ikke skal overfordre så er det for det meste i forhold til at svine vandet for meget til. Tror sgu ikke at paletten kan æde sig selv ihjel..
Alle fisk kan overfodres ;)
Langt de fleste fisk i fangeskab dør af lige netop overfodring
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Mikas »

Mon dog om det er langt de fleste?
Meget muligt der er nogle der gør
Men tror sku ikk på det er langt de fleste fisk der dør af netop den årsag
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Det har været kendt længe i ferskvand som saltvand, at størstedelen af dødsfald skyldes overfodring og fejlernæring :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Helt enig - mange fisk dør desværre af overfodring - og helt forkert foder samtidigt!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Mikas »

Okay, lyder vildt.. Det ikk mine erfaringer i hvertfald :BA
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

feks. er guldfisk NO GO til diverse rovfisk - samt røde myggelarver (som mange kender fra ferskvand og bruger i god tro når de rykker til saltvand) ligesåvel NO GO til saltvand!
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Kirling »

super jeg prøver at foder den stille og roligt op, giver mad hver dag i en 14 dags periode og så tror jeg at jeg trapper ned til hver anden eller tredje ;)
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: FREDERICIA

Indlæg af uzi07 »

Han$en skrev:Det har været kendt længe i ferskvand som saltvand, at størstedelen af dødsfald skyldes overfodring og fejlernæring :happy:

Jeg vil gi dig helt ret i at fejlernæring er en stor dødsårsag! Men overfodering har jeg hørt før, men aldrig rigtig oplevet det selv. Jeg har set at folk (min mor bl.a. :T ) har fodret så meget at vandet blev helt misfarvet fra mad som fiskene ikke fik spist op! Også var de altså ved at dø af iltmangel og formeget fosfat og nitrat og andet skidt i vandet. Og man kan sige at tit så dør fiskene først af for ringe vandkvalitet i forbindelse med overfodering, end af selve fodret.. Og ja, når de så i forvejen er i en usund tilstand så er det et skub imod den forkerte retning.

Men vil så sige at min dragefisk er så dum at den kunne spise til maven bogstavligtalt springer! :hehe:
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"