Somsagt har jeg fornygeligt være hårdt angrebet af RTN, 4 koraler overlevet (befinder sig nu i et andet akv.)
Spørgsmålet er så, hvornår kan jeg igen begynde at sætte koraler i akv.
(er der evt smittefare fra sidste angreb )
Vandværdier er blevet ok igen
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever. Jacques Cousteau
RTN er en forkortelse for Rapid Tissure Necrosis = Hurtigt vævs forfald
Du skriver at vandværdierne er blevet ok igen, det vil sige at det var de ikke da du havde dødsfaldene.
Da der ikke er nogen direkte påviselig årsag til RTN, er det helt umuligt at svare på, ud over at sige forsøg.
Har du renset dine pumper efter dødsfaldene, eller går det inden du ofrer flere penge på korallerne. Manglende eller for svag cirkulation kna udløse RTN
tror nok det er bedst bare at lade dem være ifred,men jeg har på koraller der haft stn bare knækket stykket væk.
det er ihverfald en god ting at ikke ha hænderne i baljen hver dag
Hvad er det lige det hedder NH3 el. NH4 Kan det værer synderen?
Jeg kan dog ikke måle noget PT. Men test sættet er fra Podac så jeg har ikke meget tilid til det.
Jeg køber et nyt Salifert test sæt i morgen.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Men mange gange må man blot konstatere at der ikke var nogen direkte årsag og så forsøge at redde stumperne af korallerne, og så få dem til at vokse videre.
Ammoniak er NH3, men hvis der er det i akvariet, har fiskene det heller ikke godt! og så er det ikke kun dine Acropora der bliver hvide men også de andre.
Senest rettet af Carsten tors 25. jan 2007 00:01, rettet i alt 1 gang.