Linckia laevigata mangler lidt af en arm?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Linckia laevigata mangler lidt af en arm?

Indlæg af Han$en »

Heps..

Jeg har mig sådan en blå stjerne aka Linckia laevigata, som pludselig mangler ~1cm af en arm, og noget kød der hænger og dingler lidt der fra.. OPdagede det her til aften, men stjernen sidder oppe på ruden så i live er den da. Er den ved at kradse af?

Der er kun én dyr i tanken der kan have spist af den - en enkelt Eremit. Akvariet er ved at indkøre døde sten, så der er hverken mantis, krabber eller løver. Kan det virkelig være min lille bandit der har spist af den, eller er min stjerne i forfald?

Jeg har haft den et års tid, og den er vokset omkring 30% i størrelse, så det undre mig meget. Den er ligeledes også langt fra udvokset
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Re: Linckia laevigata mangler lidt af en arm?

Indlæg af nielsk »

Den er nok ved at få en infektion, formentligt fordi den mangler noget essentiet i føden. Sådan går det med 99% af den type stjerner som importeres. I naturen bliver de heller ikke specielt gamle
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Sløjt nok.. :BA

Ja jeg må indrømme at det er et af mine køb jeg aldrig har nærstuderet, har blot antaget at jeg sagtens kunne holde sådan en, når andre har haft held i flere år med glimrende vækst. Men nu du siger det lyder det jo ganske muligt.

Men er den evt. infektion noget der kan skyldes fejlernæring - Og noget der kan rettes op på, hvis research kan give mig et svar på mulige foderemner?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Når jeg sådan læser dette, og søger videre er det den gængse info om føde jeg finder alle vejne:
http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/sp ... CA61AC74BC

Dvs nærmest altædende. Lige nu har jeg trådalger til den, og Detritus er der også lidt af, så ernæringen skulle være god nok. Kunne man overveje at amputere den syge arm et stykke inde i det raske?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Lyder surt! Og noget jeg bestemt ikke havde forventet! Troede (nok ligesom dig) at de selv stod for føden

Hvis den tager billeten - så smid den i fryseren - det kan være at det er nogen der kan bruge dem til deres Harlekin :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Han$en skrev:Når jeg sådan læser dette, og søger videre er det den gængse info om føde jeg finder alle vejne:
http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/sp ... CA61AC74BC

Dvs nærmest altædende. Lige nu har jeg trådalger til den, og Detritus er der også lidt af, så ernæringen skulle være god nok. Kunne man overveje at amputere den syge arm et stykke inde i det raske?
Nu har jeg også selv rodet lidt rundt på nettet igen og ikke fundet noget videnskabeligt brugbart. Kan ikke se man har analyseret maveindholdet af "vilde linkiaer"
Men mange søstjerner har jo et stort proteinbehov, incl. vores egne som er mestre i at nakke blåmuslinger.
De har jo også rollen som skraldemænd i natuen, men jeg har ikke set mine linkiaer interessere sig for syge/dødende koraller de gange jeg har haft RTN.

Jeg synes ofte man finder dem i søgræsområder når jeg dykker i troperne og ikke så ofte på selve revet. Måske de kan jagte orm/muslinger mm nedgravet i sandet.

Men du kan ikke amputere i akvariet - så dør den bare hurtigere jvf. div akvariesites..
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Indlæg af Stephensen »

Har du søpindsvin ??? Jeg oplevede at et pindsvin jeg havde simpelthen spiste armene på min søstjerne.
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Stephensen skrev:Har du søpindsvin ??? Jeg oplevede at et pindsvin jeg havde simpelthen spiste armene på min søstjerne.
Tror du ikke søstjernen var syg og i opløsning inden pindsvinet gik i gang. En rask søstjerne burde let kunne flytte sig væk og gemme sig i sten og mellem koraller
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Kan forrestenlige tilføje at min gl linkia er 3 år i hobbyen og som en stor barnehånd. Har aldrig fået foder... Har lige købt en på 26 cm som jeg vil forsøge at fodre med blåmusling - men lige nu drøner den rundt på siderne. Den må snart gå på bunden
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Som skrevet er der intet andet i akvariet end den og en Eremit.

Jeg søgte lidt rundt i aftes og læste en del om emnet, og har nu klippet dårligt væv af 2 arme. Stjernen ligner noget der er ved at hele op og komme sig, og den vandre også rundt. Lidt sjovt er at den ene arm havde skade på midten - Dette fjernede jeg og prøvede at tilføje stumpen der var rask.

Denne stump er på vej op ad bagruden her til aften, og bliver med lidt held til en ny selvstændig stjerne :be:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"