Tilsætninger + sporestoffer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 3
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Tilsætninger + sporestoffer

Indlæg af apfolmer »

Jeg sidder lige og læser lidt om sporestoffer og tilsætninger generelt, og tænkte lige..

Alt det balling er fint, og relativ "let" at gøre, men hvis man nu bare ville købe "out of the box" produkter ... som erstatter alt det blanderi..

er vi så ovre i fx :

Grotech kh+ca 1-2-3 ?
Eller
Coral A-b-c ?
eller andet ?

Er der ikke sporestoffer i grotech´s kh+ca 1-2-3 ?

er det således ????
KH+ca 1 = Kh buffer
Kh+ca 2 = calcium
kh+ca 3 = ???
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 46
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Tilsætninger + sporestoffer

Indlæg af Jerslev »

Tilsætter ikke en dyt ud over Balling med de tre væsker samt magnesium selvstændigt. Ingen sporstoffer, men jeg skifter hver uge ca 10% af vandet, så der kommer nye sporstoffer til via vandskifte, og mine koraller vokser da ganske fornuftigt
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Jerslev skrev:Tilsætter ikke en dyt ud over Balling med de tre væsker samt magnesium selvstændigt. Ingen sporstoffer, men jeg skifter hver uge ca 10% af vandet, så der kommer nye sporstoffer til via vandskifte, og mine koraller vokser da ganske fornuftigt
De 3 væsker ér sporstoffer? :smart:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
15
Postnummer: 2610 Rødovre

Indlæg af huttelihut »

der indgår da sporestoffer i balling
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

hvis jeg var dig, ville jeg tage kontakt til Carsten Decocean. Han producerer selv diverse tilsætningsstoffer. Han har bl.a KH+, Ca+, strontium og en par stykker til. Jeg bruger selv hans produkter og de er særdeles drøje i drift og så virker de perfekt.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af apfolmer »

jo,.... men ifgl mange andre, så "skal" der tilsættes sporestoffer til fx balling produkter som deepocean osv sælger..., ellers tilsættes kun kh+ca ...

hvad med kalum, strontium osv... som mange ofte taler om altid mangler, medmindre der tilsættes sporestoffer....
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Skal der sporestoffer i??? Jeg tilførte ikke noget og vandskifte var ikke det jeg brugte tid på.
Og der er da ingen som har kunnet påstå at mine koraller ikke voksede eller havde farve.
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
15
Postnummer: 2610 Rødovre

Indlæg af huttelihut »

deepocean sælger et komplet balling sæt med sporestoffer og det hele

http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... lling.html
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Han$en »

Hvorfor køber du ikke bare et balling-kit og blander som opskriften siger med sporstofferne og det hele? Alt medfølger.. Så er det altså heller ikke mere svært..

Kalium tilsættes selvstændigt, og har intet med Balling at gøre
Carsten skrev:Skal der sporestoffer i??? Jeg tilførte ikke noget og vandskifte var ikke det jeg brugte tid på.
Og der er da ingen som har kunnet påstå at mine koraller ikke voksede eller havde farve.
Reglen siger næppe at der skal, men der medfølger jo 3 flasker sporstoffer ved køb at et balling-sæt :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 47
18
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Når man bruger balling skal man bruge noget salt med mindre NaCl-indhold ved vandskifte - eller hva'?

Findes der ikke en flaske, som indeholder alle de nødvendige sporstoffer?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Han$en skrev: Reglen siger næppe at der skal, men der medfølger jo 3 flasker sporstoffer ved køb at et balling-sæt :happy:
Det er da meget muligt at der gør det, men som de fleste andre ting i hobbyen bygger det mere på formodninger end fakta.
Og da de fleste her skifter vand i tide og utide, kommer de fleste ting som er nødvendige ind den vej
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:
Han$en skrev: Reglen siger næppe at der skal, men der medfølger jo 3 flasker sporstoffer ved køb at et balling-sæt :happy:
Det er da meget muligt at der gør det, men som de fleste andre ting i hobbyen bygger det mere på formodninger end fakta.
Og da de fleste her skifter vand i tide og utide, kommer de fleste ting som er nødvendige ind den vej
Læs nu hvad jeg skriver Carsten.. Der bliver spurgt ind til Balling og Sporstoffer, og jeg nævner blot at sporstoffer ikke skal købes ekstra, da disse følger med. Jeg har ingen holdning til sporstoffer selv. Bruger dem ikke, og skifter ikke vand. Tropic Marin BioCalcium indeholder rigeligt til min smag :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Han$en skrev:
Carsten skrev:
Læs nu hvad jeg skriver Carsten.. Der bliver spurgt ind til Balling og Sporstoffer, og jeg nævner blot at sporstoffer ikke skal købes ekstra, da disse følger med. Jeg har ingen holdning til sporstoffer selv. Bruger dem ikke, og skifter ikke vand. Tropic Marin BioCalcium indeholder rigeligt til min smag :happy:
Hvor pokker finder du Balling sæt hvor sporestofferne er med i prisen??
Og fordi en forhandler/fabrikat sælger sæt på den måde er det ikke den endgyldige sandhed
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 364
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Nej der er ingen sandheder i det her felt, fiskenes foder indeholder altså også enorme mængder sporelementer sammenlignet med tilsætninger.
Fx. banan indeholder rigtigt meget kalium og der er meget iod i hele små krebsdyr.

Efter min mening er sporelementer hokus pokus hvis du fodrer godt og skifter lidt vand.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:
Han$en skrev:
Carsten skrev:
Hvor pokker finder du Balling sæt hvor sporestofferne er med i prisen??
Og fordi en forhandler/fabrikat sælger sæt på den måde er det ikke den endgyldige sandhed
Aqua Elements 1, 2, 3 sælges som værende sporelementer. De sæt kan bla bestilles disse steder:

http://kortlink.dk/943q
http://kortlink.dk/943r

Jeg snakker hverken om sandhed, hvad der i realiteten er brugbart eller noget andet. Jeg fortæller blot at sporstoffer i ballingløsningen IKKE skal købes separat hvis man mener at man vil bruge dem pga de måske gør en forskel. Der er ingen grund til at hidse sig op, jeg fortæller blot hvad du, jeg og alle andre kan læse på internettet. Som sagt har jeg intet for eller i mod sporstoffer selv. Har ikke prøvet at hælde det i mit vand, så jeg ved ikke om der er nogen forskel at se for mig.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af apfolmer »

DEt jeg mener/tror, er at hvis man nu ville holde lidt igen med vandskifte, så kommer der jo ikke nye sporestoffer i vandet, medmindr eman tilsætter noget.. right ?
Og ved brug af balling salte (altså uden aqua-elements og lign flasker sporestoffer), så bliver der vel ikke tilsat nye sporestoffer .. eller ?

Derfor vil min tanke da være at eneste vej til at tilsætte sporestoffer , uden brug af balling = vandskifte (det er i det nye salt der tilføres) ?

Men til dem der bruger balling ..... Tilsætter i udelukkende KH og Ca + mineralsalt ?
Så skal der vel stadig skiftes vand, for at holde saltniveauet nede ?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"