dilemma og flere dilemma
- xuan
- Rev hummer
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2011
dilemma og flere dilemma
Står med et mindre problem som jeg ikke har tænkt over. Jeg har et indkørt akvarie som der skal fisk i meget snart. Planen er ca 40 gule kiruger og ikke andet heller ikke koraller. For det første står jeg og tænker hvad med karentæne det har jeg ikke mulighed for? jeg kan lave hyposalinitet men vil det ikke ødelægge mine indkørte sten.
Og for det andet har det noget betydning at man putter alle fisk i på en gang? Hvis jeg gør det over 2-3 gange kan der jo opstå slåskampe især mellem gule kiruger, for det har jeg oplevet før med døden til følge.
Xuan
Og for det andet har det noget betydning at man putter alle fisk i på en gang? Hvis jeg gør det over 2-3 gange kan der jo opstå slåskampe især mellem gule kiruger, for det har jeg oplevet før med døden til følge.
Xuan
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: dilemma og flere dilemma
Når du skal have så mange fisk af en art, vil det ikke komme til slagsmål, da den dominerende fisks aggressioner bliver fordelt på alle de andre. De slagsmål der kom, hvormange fisk var det imellem?? Og skete der noget ved det ud over at en blev sat på plads?
At du sænker saltholdigheden, vil ikke ødelægge bakterierne i stenene. Bakterier er noget pokkers hårdført noget,
og det andet liv i stenene vil formentligt heller ikke tage skade, det er jo ikke ferskvand du hælder i akvariet.
Selvom akvariet er indkørt, vil det være en meget stor belastning at smide alle fiskene i på engang, så det vil jeg ikke anbefale dig at gøre, men at indsætte dem over et par gange
At du sænker saltholdigheden, vil ikke ødelægge bakterierne i stenene. Bakterier er noget pokkers hårdført noget,
og det andet liv i stenene vil formentligt heller ikke tage skade, det er jo ikke ferskvand du hælder i akvariet.
Selvom akvariet er indkørt, vil det være en meget stor belastning at smide alle fiskene i på engang, så det vil jeg ikke anbefale dig at gøre, men at indsætte dem over et par gange
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Lige et ekstra spørgsmål
Hvor stort er dit akvarium?

- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Der skal pænt meget vand til 40 Kiruger 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Synes at han skrev noget med 3000 liter
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Mener også jeg har læst at han har rigeligt med vand ,)Carsten skrev:Synes at han skrev noget med 3000 liter
40 gule er jo et drømme senarie. Du kunne også starte med de mindste først
Tilsæt så 5-10 styk. mere i en større størrelse og gentag processen.
Selv om i så stort akvarium ville jeg mene som Carsten at det ingen betydning har. dit eneste problem du måske ville komme ud i
Er med hensyn til foder. smider du nogen svage små typer i, vil de sikkert ikke få adgang til div. foder og med
så mange fisk bliver der kamp til stregen

- xuan
- Rev hummer
- Reactions:
- 14
Jeg havde et tidspunkt 2 gule kiruger og en dag puttede jeg 2 yderligere gule kiruger i. Det resulterede i 2 gule kiruger inden for 3 timer. Jeg ved ikke om det var de gamle eller nye fisk der omkom med der var dybe sår på den ene og den anden var helt fint men så ud til at den bare var død af stress, Så det er derfor jeg havde lidt mere i sinde at putte dem i på en gang. Men det må jeg lige overveje igen.Carsten skrev:Når du skal have så mange fisk af en art, vil det ikke komme til slagsmål, da den dominerende fisks aggressioner bliver fordelt på alle de andre. De slagsmål der kom, hvormange fisk var det imellem?? Og skete der noget ved det ud over at en blev sat på plads?
Hvordan er det præcis at det bliver overbelastet selve akvariet ved at putte så mange i på en gang? Der er et meget kratigt skummer på og indkøringsfasen er overstået.
Xuan
- xuan
- Rev hummer
- Reactions:
- 14
Tak. Jeg har fået noget at tænke over. Det er noget jeg længe har drømt om. Det bliver meget anderledes og streamline i forhold til hvad man normalt ser. Af alle fisk synes jeg gule kiruger springer meget fremsynsmæssigt, og med sådan en flok uden koraller bliver det meget nemmere at holde. Fodringen bliver primært grønt og med foderautomater spredt i 5 forskellige steder i akvariet, så jeg tror alle vil kunne få deres portion.ronny.w skrev:Mener også jeg har læst at han har rigeligt med vand ,)Carsten skrev:Synes at han skrev noget med 3000 liter
40 gule er jo et drømme senarie. Du kunne også starte med de mindste først
Tilsæt så 5-10 styk. mere i en større størrelse og gentag processen.
Selv om i så stort akvarium ville jeg mene som Carsten at det ingen betydning har. dit eneste problem du måske ville komme ud i
Er med hensyn til foder. smider du nogen svage små typer i, vil de sikkert ikke få adgang til div. foder og med
så mange fisk bliver der kamp til stregen
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
nu kommer det jo også an på hvor god skummer osv du har. Jeg ville godt tude smide 10 i af gangen og sikkert også 15.. man skal jo så bare være klar over at det tager længere tid for akvariet at stabilisere sig efter hver gang.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
xuan skrev:Hvordan er det præcis at det bliver overbelastet selve akvariet ved at putte så mange i på en gang? Der er et meget kratigt skummer på og indkøringsfasen er overstået.
Xuan
De bakterier der er i de levende sten tilpasser sig den mængde "foder" der er til dem. Hælder du lige pludseligt 40 fisk i et akvarie som ellers har været tomt for fisk, skal bakterie kulturene op i omdrejninger igen, for at tilpasse sig niveauet. Hvor lang tid det tager kan ingen sige, da det kommer an på mange forhold.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Man kunne "tune" kulturen lidt, ved at begynde fodringen allerede inden fiskene kommer i.
Så er bakteriekulturen klar til fiskene, når disse kommer i.
Når der nu ikke er andet end sten i og der ikke er planer om koraller eller andet, så kunne det da godt være en vej.
/Kim
Så er bakteriekulturen klar til fiskene, når disse kommer i.
Når der nu ikke er andet end sten i og der ikke er planer om koraller eller andet, så kunne det da godt være en vej.
/Kim
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Ùanset hvad - så lyder det som en super fed tank! Kan ikke vente med at se billeder!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Hvordan har du grebet det Xuan?
JEg ville sætte fem fisk i af gangen, så er der tilpas mange fisk til at dele kløende ud på for hver gang...
JEg ville sætte fem fisk i af gangen, så er der tilpas mange fisk til at dele kløende ud på for hver gang...
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905