Jeg vil gerne høre fra folk der har erfarringer med at holde søheste
Jeg kan forstå de skal have foder ofte da dine ingen mave. Cirkulationen skal være horisontal, så de ikke bliver blæst op og ned...
Jeg vil meget gerne se billeder fra folks akvarier der velfungerende har søheste og også høre om teknikken bag
Lido 120 L fra Juwel er det perfekt akvarium til søheste. Den originale pumpe er kun på 500L/T. Varmelegemet er gemt væk i filterboksen + indsatsen er let at rengøre hver uge.
Det fungerer fint hos mig til et par reidi uden skummer
gider du smide et billede eller to af dit søhseste akvarie og nu har interessen spredt sig til en Frogfish/tudsefisk... Dem kunne du måske også smide et billede af samt en lille beskrivelse af setuppet?
Hmmm, jeg havde gule søheste tilbage i 1994, et 160L med en masse døde koral skeletter, masser af alger, en spandepumpe som ikke var alt for kraftig. Det var super, de havde det godt og fik MASSER af unger.
Jeg har set en del steder hvor dette gøres til raket videnskab og jeg forstår det ikke.
Er de blevet mere sarte???
noller skrev:Hmmm, jeg havde gule søheste tilbage i 1994, et 160L med en masse døde koral skeletter, masser af alger, en spandepumpe som ikke var alt for kraftig. Det var super, de havde det godt og fik MASSER af unger.
Jeg har set en del steder hvor dette gøres til raket videnskab og jeg forstår det ikke.
Niels
Hej Niels,
Opfodrede du så ungerne, eller overlevede de i akvariet, og så kunne sælge dem videre, når de blev store nok?
Jeg havde noget glas jeg blokkede noget af akvariet af med når der var unger, det gjorde det lidt nemmere at få foderet til at blive ved dem. Slukkede for pumpe mens der blev givet mad og maden blev sprøjtet lige ned i flokken.
Jeg mener jeg har nogle billeder af det, skal lige se om jeg kan finde dem
noller skrev:Jeg havde noget glas jeg blokkede noget af akvariet af med når der var unger, det gjorde det lidt nemmere at få foderet til at blive ved dem. Slukkede for pumpe mens der blev givet mad og maden blev sprøjtet lige ned i flokken.
Jeg mener jeg har nogle billeder af det, skal lige se om jeg kan finde dem
noller skrev:Hmmm, jeg havde gule søheste tilbage i 1994, et 160L med en masse døde koral skeletter, masser af alger, en spandepumpe som ikke var alt for kraftig. Det var super, de havde det godt og fik MASSER af unger.
Niels
Det lyder godt med sådan et nemt overskueligt teknisk setup! HVor tit fodrede du dem så?
raketvidenskeben er nok vkset op samtidig med at det er blevet trendy at være nørd
Selvom de er dyre at anskaffe er de billige i strøm. Jeg har 1 x 24 watt over, det går fint med en stor gorgonie og nogle skiver samt masser af caulerpa over hele bunden.
5 watt til pumpen
Så 29 watt 24/7 samt varmelegemet på 100 watt.
Men akvariet står foran en radiator i kælderen og vandet er kun 22 grader, det er fint til reidiheste - korallerne brokker sig lidt. Men min strømregning har været lidt stor så der skal spares lidt rundt omkring.
PS - der er cyano i min heste-tank så selvom hestene er tykke og glade kommer der ikke lige billeder af "purple-heaven"
nielsk skrev:Selvom de er dyre at anskaffe er de billige i strøm. Jeg har 1 x 24 watt over, det går fint med en stor gorgonie og nogle skiver samt masser af caulerpa over hele bunden.
5 watt til pumpen
Så 29 watt 24/7 samt varmelegemet på 100 watt.
Men akvariet står foran en radiator i kælderen og vandet er kun 22 grader, det er fint til reidiheste - korallerne brokker sig lidt. Men min strømregning har været lidt stor så der skal spares lidt rundt omkring.
PS - der er cyano i min heste-tank så selvom hestene er tykke og glade kommer der ikke lige billeder af "purple-heaven"
Hvordan undgår man Cyano? Mange skriver, at det kan løses med cirkulation, men det er jo ikke løsningen ved søheste?
Ellers noget som man skal være OBS på, når man har søheste? Hvordan løser man problemet med døde punkter?